خبرگزاری کار ایران

صلاحیت‌های رئیس کل بانک مرکزی به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید

asdasd
کد خبر : ۲۱۹۳۸۶

پیگیری بررسی موضوع حل معضل عزل و نصب رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که کلیات آن قبلاً در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده بود، در جلسه امروز نیز که به ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تشکیل شد، ادامه یافت و جزئیات آن به تصویب رسید.

پیگیری بررسی موضوع حل معضل عزل و نصب رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که کلیات آن قبلاً در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده بود، در جلسه امروز نیز که به ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تشکیل شد، ادامه یافت و جزئیات آن به تصویب رسید.


به گزارش ایلنا، در ابتدای جلسه، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان عالم، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش به همه شیعیان عالم، مسلمانان، آزادگان جهان و به ویژه مردم متدین و شیعیان خالص مکتب اهل بیت(ع) در ایران گفت: ابعاد جامع حادثه عظیم و حماسی عاشورا و قیام حضرت امام حسین(ع) چون ریشه الهی و آسمانی دارد، با هیچ یک ازحوادثتاریخی که تاکنون در جهان رخ داده است و هزاران و یا میلیون‌ها کشته بر جای گذاشته است و به تدریج به فراموشی سپرده می‌شود قابل قیاس نیست.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در تشریح تعبیر الهی ثارالله برای امام حسین(ع) گفت: همان‌گونه که خون، مایه حیات در رگ همه موجودات و مخلوقات زنده خداوند است، آثار و برکات قیام حضرت اباعبدالله(ع) و یارانش نیز در حیات دینی تاریخ بشریت همواره جاری و ساری بوده و خواهد بود.


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، قیام امام حسین(ع) و وقایع درس‌آموز ایام محرم و عاشورا را مشعلی فروزان و درخشنده برای تاریخ بشریت و آزادگان جهان توصیف کرد و گفت: هرچند در مقاطع مختلف تاریخ، ظالمان و مستبدان زیادی تلاش کرده‌اند که این نور و مشعل را خاموش کنند، ولی نه تنها موفق به این کار نشده‌اند، بلکه این مشعل روز‌به‌روز مشعشع‌تر و فروزان‌تر شده است و همچنان چراغ راه و هدایت زندگی مسلمانان، مردم عالم و به ویژه شیعیان در مقابله با ظلم و استبداد خواهد بود.


عضو مجلس خبرگان رهبری، شور و اشتیاق روزافزون عزاداران حسینی برای تکریم این ایام و به ویژه مراسم باشکوه هیأت‌ها، عزاداری‌ها و نذر و نیازها را در سراسر جهان، موجب تعجب و تأمل جهانیان دانست و گفت: بهترین تعبیر درباره آثار شهادت امام حسین(ع) این است که این واقعه، طراحی الهی دارد و معتقدیم که انتقام خون به ناحق ریختة اباعبدالله و اصحاب باوفایش برای مقابله با ظلم و جور تا زمانی که آخرین ظالم و آثار ظلم در زمین وجود دارد، گرفته نخواهد شد و تا نابودی ظالمان، خون امام حسین(ع) و یارانش در حال جوشش و پیام‌رسانی است.


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نقش ایرانیان را که از اول نهضت امام حسین(ع) و بعد از آن در انتقام‌گیری از عاملان جنایت‌های واقعه عاشورا مؤثر بودند، افتخارآمیز دانست و گفت: امیدواریم شاهد روزی باشیم که با نابودی آخرین ظالم عالم، انتقام خون شهدای کربلا گرفته شود.


عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین در این جلسه، با گرامی‌داشت یاد و خاطره آیت‌الله مهدوی‌کنی، گفت: حقیقتاً ایشان شخصیتی مخلص و هوشمند از زمان مبارزه با رژیم طاغوت تا آخر عمر بودند و علاوه بر معلومات بالا، یکی از ویژگی‌های بارز ایشان که در دوره مبارزه و زندان نیز شاخص بود، تشخیص درست و استواری قدم در عمل به تکلیف بود، هرچند دیگران آن را نپسندند.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله مهدوی‌کنی را نمونه خوبی از یک روحانی مسئول، باسواد و خدمتگزار خواند و بار دیگر فقدان ایشان را به همگان تسلیت گفت.


در ادامه جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام که علاوه بر اکثریت اعضا، سران قوای مقننه و قضائیه، معاون اول رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی و معاون حقوقی رئیس جمهور نیز حضور داشتند، موضوع بررسی جزئیات حل معضل عزل و نصب رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی پیگیری شد و پس از بحثو بررسی جامع اعضا، موارد ذیل به عنوان ویژگی‌ها و صلاحیت‌های رئیس کل بانک مرکزی به تصویب رسید:


الف: کفایت علمی(داشتن دکترا در یکی از رشته‌های اقتصادی، پولی و مالی)
ب: کفایت تجربی(داشتن ۷ سال تجربه در سطوح سیاستگذاری و مدیریتی در حوزه‌های اقتصادی، پولی و مالی و یا ۵ سال تجربه مدیریتی در حوزه‌های تخصصی بانک مرکزی، مدیرکل به بالا)
ج: داشتن حسن شهرت و توانایی انجام وظایف
د: نداشتن سابقه محکومیت مؤثر کیفری
ه: نداشتن تخلف مالی گسترده
در بخش بررسی و تشخیص نصب و شرایط عزل مقرر شد با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تأیید هیأت دولت، رئیس جمهور تأیید و در مورد صدور حکم رئیس کل بانک مرکزی اقدام نماید.
- دوره زمانی تصدی رئیس کل بانک مرکزی ۵ سال خواهد بود و انتخاب مجدد وی بلامانع است.
تبصره: رئیس جمهور جدید در ابتدای دوره می‌تواند بر طبق روال این قانون، رئیس کل بانک مرکزی را که بیش از یک سال دوره تصدی وی باقی مانده باشد، تغییر دهد.


ادامه این بحثدر جلسه آینده مجمع پیگیری خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز