خبرگزاری کار ایران

رئوفیان در گفت‌وگو با ایلنا:

آزاداندیشی مرحوم عسگراولادی در تقابل با برخی اصول‌گرایان بود

کد خبر : ۲۱۸۴۹۲

امروز که یک سال از درگذشت مرحوم عسگراولادی می‌گذرد، می‌بینیم که وی نه تنها بین اصول‌گرایان بلکه میان اصلاح‌طلبان نیز به عنوان یک شخصیت الگو مطرح می‌شود و می‌توان از اخلاق و رفتار او درس گرفت / او هیچ‌گاه توجه نمی‌کرد که کسی از مواضع او خشنود یا دلگیر شود و معتقد بود که باید برای دفاع از حق به میدان آمد.

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: یک سال از درگذشت مرحوم عسگراولادی می‌گذرد، می‌بینیم که وی نه تنها بین اصول‌گرایان بلکه میان اصلاح‌طلبان نیز به عنوان یک شخصیت الگو مطرح می‌شود و می‌توان از اخلاق و رفتار او درس گرفت.

ابوالقاسم رئوفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی مرحوم عسگراولادی گفت: حبیب‌الله عسگراولادی دارای شخصیتی چندبعدی بود. او به لحاظ تفقه در امور دینی فهم عمیقی نسبت به شرع مقدس و تبعیت از ولایت امر داشت و از بعد سیاسی نیز شخصیت برجسته‌ای بود که همواره در راستای منافع ملی و با پرهیز از ارجح دانستن منافع گروهی و فردی نسبت به منافع کشور فراجناحی عمل می‌کرد.

وی افزود: مرحوم عسگراولادی در مواردی که احساس می‌کرد حق در مواضع و تصمیمات افراد از هر جناحی حاکم است، به دفاع از آن می‌پرداخت و هیچ‌گاه راضی نمی‌شد که منافع ملی را فدای منافع گروهی کند. برای همین همواره مورد اعتماد و وثوق امام(ره) و رهبر معظم انقلاب و همچنین مورد احترام جناح‌های مختلف کشور بود.

رئوفیان از عسگراولادی به عنوان شخصیتی فراملی یاد کرد و گفت: حتی احزاب کشورهای آسیایی و منطقه نیز نسبت به مرحوم عسگراولادی شناخت داشتند.

وی با تاکید بر اینکه عسگراولادی در یک طیف و جناح خاص خلاصه نمی‌شد، گفت: اگرچه او منتسب به جناح اصول‌گرا بود اما مواضع اصلاح‌طلبانه و مبتنی بر اصول هم همواره مورد توجه و دقت او بود و در جایی که لازم بود به دفاع از حقوق افرادی که به لحاظ سیاسی در جناح دیگر بودند، می‌پرداخت.

سخنگوی جبهه ایستادگی با اشاره به اینکه مرحوم عسگراولادی همواره در جهت ادای تکلیف دینی و وظایف شرعی خود عمل می‌کرد، گفت: وی به شدت معتقد بود که اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی لازم و ملزوم یکدیگر هستند به گونه‌ای که اگر اصلاح‌طلبان بدون توجه به مبانی اصول‌گرایانه و اصول‌گرایان بدون توجه به مواضع اصلاح طلبان حرکت کنند، به نتیجه نخواهند رسید.

وی افزود: در حرکات عسگراولادی عقلانیت، انصاف و پرهیز از افترا و تهمت و نگه داشتن حرمت دیگران موج می‌زد. او همواره ادبیاتی را به خدمت می‌گرفت که نشان از حرکت اعتدال‌محور وی داشت و همین موارد در جبهه اصول‌گرا و در کل کشور از او یک شخصیت برجسته ساخت.

رئوفیان گفت: عسگراولادی در مواردی که احساس تکلیف می‌کرد، بدون مصلحت‌اندیشی مواضع خود را بیان می‌کرد ولو اینکه این مواضع به مذاق نزدیک‌ترین افراد منتسب به او نیز تلخ باشد. در همین راستا او هیچ‌گاه توجه نمی‌کرد که کسی از مواضع او خشنود یا دلگیر شود و معتقد بود که باید برای دفاع از حق به میدان آمد. طبیعی است که این روحیه با ادبیات برخی سیاست‌ورزان قابل جمع و قابل درک نبود. عسگراولادی انسان آزاده‌ای بود که بر اساس عقیده خود جهاد می‌کرد و در اواخر عمر خود نیز مورد بی‌مهری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه مرحوم عسگراولادی به ولایت فقیه اعتقاد راسخ داشت، گفت: وی تبعیت از رهبری را تکلیف خود می‌دانست، اما انسان آزاداندیشی بود و طبیعی است که چنین موردی در تقابل با برخی افراد در جناح اصول‌گرا قرار می‌گرفت و از وی به همین دلیل ایراد می‌گرفتند اما او همچنان در راستای ادای تکلیف حرکت می‌کرد و به عنوان چهره‌ای جاودان در تاریخ فعالیت سیاسی ایران باقی ماند.

رئوفیان تاکید کرد: یک سال از درگذشت مرحوم عسگراولادی می‌گذرد، می‌بینیم که وی نه تنها بین اصول‌گرایان بلکه میان اصلاح‌طلبان نیز به عنوان یک شخصیت الگو مطرح می‌شود و می‌توان از اخلاق و رفتار او درس گرفت. او با اخلاق خود به همه درس داد که چگونه باید در عرصه سیاست‌ورزی با وقایع مواجه شد. امیدوارم مرام و روش او درسی برای سیاست‌ورزان امروز کشور باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز