خبرگزاری کار ایران

رئیس قوه قضاییه:

برخی در راستای تضعیف فرهنگ ایثار و شهادت گام بر می‌دارند

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۷۷۲

نگذاریم فرهنگ ایثار و شهادت کمرنگ شود و قدرشناس این ظرفیت عظیم باشیم. ما باید هم فرهنگ ایثار و شهادت را بشناسیم و هم مانع کمرنگ شدن آن بشویم.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه فرهنگ ایثار و شهادت یک ظرفیت «بسیار عظیم» برای جوامع اسلامی و بویژه شیعیان است، تاکید کرد: نگذاریم فرهنگ ایثار و شهادت کمرنگ شود و قدرشناس این ظرفیت عظیم باشیم. ما باید هم فرهنگ ایثار و شهادت را بشناسیم و هم مانع کمرنگ شدن آن بشویم.

به گزارش ایلنا، آیت الله صادق آملی لاریجانی در دیدار مسئولان امور ایثارگران وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و قوه قضاییه اظهار کرد: فرهنگ را نمی‌توان با فرمان و دستور ساخت؛ همچنین فرهنگسازی در یک روز و دو روز صورت نمی‌گیرد؛ بنابراین نباید در صیانت از فرهنگ شهادت غفلت کنیم.
رئیس دستگاه قضا راز ماندگاری فرهنگ و اینکه به آسانی نمی‌توان فرهنگ‌های شناخته شده را از جوامع حذف کرد، شکل‌گیری آنها را در بستری تاریخی دانست و گفت: فرهنگ ایثار و شهادت در کشورهای اسلامی و به خصوص کشورهای شیعه از نظر تاریخی ریشه‌دار و عمیق است و این سابقه با تکیه بر بنیان‌های معرفتی و دینی ناشی از معارف اهل بیت(ع) عمق حقیقی پیدا کرده است.
آیت الله آملی لاریجانی کمرنگ شدن فرهنگ ایثار و شهادت را در زمره محورهای حرکت‌های استعماری برشمرد و افزود: متأسفانه برخی از افراد دچار غفلت یا اغفال شده نیز در راستای تضعیف فرهنگ ایثار و شهادت گام بر می‌دارند، در حالی که باید این فرهنگ را شناخت و برای کمرنگ شدن آن ایستادگی کرد.
رئیس قوه قضاییه فرهنگ ایثار و شهادت را به شکلی که در فرهنگ اسلامی ریشه دوانده و در بستر تاریخی تشیع شکل گرفته است، برای غربی‌ها به دلیل سیطره سکولاریسم بر فرهنگ غربی غیرقابل فهم دانست و تصریح کرد: غربی‌ها پس از رنسانس دائما دایره دین را محدود کردند تا اینکه فقط در ساحت خصوصی و فردی به رسمیت شناخته شود و از عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و غیره کنار گذاشتند که معنای سکولاریسم همین است.
آیت الله آملی لاریجانی افزود: طبیعی است در چنین فضایی انسان نمی‌تواند عمل کسی که می‌گوید، من برای خدا همه وجود، امول و خانواده‌ام را فدا می‌کنم را درک کند.
رئیس دستگاه قضا با یادآوری آیه ۶۴ سوره عنکبوت جهان آخرت را زنده و جاندار معرفی می‌کند و‌ همچنین آیات ۱۰ و ۱۱ سوره صف(یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلى تِجارَة تُنْجِیکُمْ مِنْ عَذاب أَلِیم
تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُجاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ بِأَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ) که جهاد در راه خدا با اموال و انفس را تجارتی نجات بخش برای اهل ایمان به شمار می‌آورد اظهار کرد: چنین مفاهیمی را برای کسانی می توان تصویر کرد که به ماوراء مادیات اعتقاد و باور داشته باشند، اما کسانی که همه حقیقت را در همین عالم مادی می بینند نمی‌توانند چنین مفاهیمی را درک کنند.
آیت الله آملی لاریجانی ظرفیت‌هایی را که فرهنگ ایثار و شهادت برای مسلمانان و بویژه شیعیان ایجاد کرده است در امور اخروی منحصر ندانست و گفت: این فرهنگ ظرفیت‌های دنیوی بزرگی نیز برای ما بوجود آورده است؛ در دوره دفاع مقدس ما از نظر مادی اقتدار چندانی نداشتیم اما با بهره‌گیری از ظرفیتی که فرهنگ ایثار و شهادت برایمان ایجاد کرد، در برابر همه دنیا ایستادگی کردیم.
رئیس قوه قضاییه یکی از راهکارهای صیانت از فرهنگ ایثار و شهادت را توجه به بنیانهای معرفتی و دینی این فرهنگ دانست و افزود: در قرآن کمتر سوره‌ای را می‌توان یافت که به نوعی در آن از خودگذشتگی مطرح نشده است؛ برای نمونه در سوره حشرآمده است «من یوق شح نفسه فاولئک هم المفلحون: آنان که از بخل خویش در امان مانده باشند رستگارند» که این تعبیر در دیگر آیات نیز تکرار شده است و حاکی از آن است کسی که طمع نفس خود را بریزد و از آن در امان بماند در زمره مفلحون قرار می گیرد که مقام کمی نیست زیرا فلاح براساس تعابیر قرآنی صرفاً در موارد خاصی بکار می رود.
آیت الله آملی لاریجانی با قرائت آیه ۱۲۰ سوره توبه تصریح کرد: در این آیه خداوند می فرماید که اهل مدینه و اطراف آن نباید از فرمان پیامبر(ص) تخلف کنند زیرا هر رنجی که در راه خدا به انسان می رسد در ازای آن عمل صالح برای انسان نوشته می‌شود و از آنجا که مفهوم این آیه اطلاق دارد می توان گفت هر قدمی که ایثارگران در راه خدا برداشته‌اند یک عمل صالح برایشان نوشته شده است زیرا در کلام حق تعارف و مجاز به معنای خلاف حقیقت وجود ندارد.
رئیس دستگاه قضا فرهنگ ایثار و شهادت را ظرفیتی تاریخی توصیف کرد و افزود: قدمت تاریخی این فرهنگ ۱۴ قرن است که شیعیان در طول این سالها به یاد حضرت اباعبدالله الحسین(ع) می‌گریند و این را از مختصات خود می‌دانند، ‌گرچه گریه برای سیدالشهداء(ع) برای پیروان دیگر مذاهب و ادیان نیز عوایدی دارد.
آیت الله آملی لاریجانی فرموده امام راحل مبنی بر اینکه این ملت را عاشورا زنده نگاه داشته است، واقعیتی غیر قابل انکارخواند و اظهار کرد: جوانان ما هر سال در عزاداری‌های امام حسین(ع) خود را تطهیر می کنند.
رئیس دستگاه قضا در ادامه سه توصیه را در راستای تقویت فرهنگ ایثار و شهادت مطرح کرد: توصیه نخست آیت الله آملی لاریجانی خطاب به مسئولان بود که از آنان خواست در گفتار و کردار «قدرشناس» ایثارگری‌ها و شهادت‌ها باشند و به استقرار فرهنگ ایثار و شهادت کمک کنند.
رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه ایثارگران و جانبازان باید احساس کنند نزد مسئولان شأن بالایی دارند، مخاطب دومین توصیه خود را همگان، اعم از مردم، مسئولان و ایثارگران دانست و گفت: پررنگ شدن فرهنگ ایثار و شهادت و تقویت آن وظیفه‌ای همگانی است.
مخاطب سومین توصیه آیت الله آملی لاریجانی ایثارگران بودند و در این باره گفت: تلاش کنید حال و هوای ایثارگری باقی بماند زیرا همه ما در خطر سقوط حالات و مقامات هستیم الا «مخلَصون» که به تعبیر قرآنی شیطان گرد آنان نمی گردد.
رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: باید دائما واعظی از ناحیه درون خودمان داشته باشیم تا همان حال و هوای که منجر به ایثارگری شده است نگه داریم.
پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه حجت الاسلام والمسلمین شهیدی نماینده ولی فقیه و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گزارشی از اقدامات صورت گرفته از زمان تصدی این مسئولیت ارائه کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز