خبرگزاری کار ایران

رشادت‌های ارتش در جنگ مغفول مانده است

امیر علی آراسته: ارتش به دور از فعالیت اقتصادی به دنبال تقویت یگان‌های رزمی خود است

asdasd
کد خبر : ۲۰۸۲۹۹

امروز ما از نظر توان نظامی، رزمی و آمادگی جنگی در بهترین وضعیت و حالت قرار داریم و گوش به فرمان مقام عظمای ولایت و فرماندهی کل قوا بوده و در هر نقطه‌ای از جهان و کشور که لازم باشد، آماده نبرد هستیم / اگر بخواهم عملکرد ارتش را با نیروی موازی خودمان در کشور که در بحثعمرانی و اقتصادی شرکت داشته مقایسه کنیم، چند برابر آن‌ها کار عمرانی در بحثپدافند غیر عامل انجام داده‌ایم.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش گفت: اگر بخواهم عملکرد ارتش را با نیروی موازی خودمان در کشور که در بحثعمرانی و اقتصادی شرکت داشته مقایسه کنیم، چند برابر آن‌ها کار عمرانی در بحثپدافند غیر عامل انجام داده‌ایم.

امیر علی آراسته در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا به مناسبت هفته دفاع مقدس، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، جانبازان و ایثارگران گفت: من دوست دارم روایت و صحبت از آن سال‌ها را به عنوان یک سرباز ساده و پژوهشگر جنگ از ماه‌های اول جنگ شروع کنم زیرا عمیقا بر این باور هستم که بعد مهم و اساسی سبعیت دشمن در ماه‌های اول جنگ مغفول واقع شده است.

وی با بیان اینکه همه عملیات‌های موفق دفاع مقدس بر پایه و اساس همین سبعیت دشمن در ماه‌های اولیه انجام گرفته است بیان کرد: به نظرمن عمدا یا سهوا پرداختن به اقدامات نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این ماه‌های اول جنگ مغفول مانده و مظلوم واقع شده است، که جا دارد به مناسبت هفته دفاع مقدس به صورت مفصل به این موضوع مغفول مانده توجه خاص صورت گیرد.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش با اشاره با روش‌های تاکتیکی نظامی گفت: طبق شیوه تاکتیکی نظامی تا زمانی که تک و آفند دشمن متوقف و حمله آن سد نشده باشد، افند یا تک معنا ندارد. بنابراین در آن وضعیت جنگی که دشمن با تمام قوا در حال پیشروی بود، اگر متوقف یا ثبیت نمی‌شد باز پس‌گیری زمین اصلا معنا پیدا نمی‌کرد.

این فرمانده دفاع مقدس با بیان اینکه هدف از طرح این بحثدر اینجا ورود به مسئله ارزشمند، سرنوشت‌ساز و مهم آغاز تهاجم عراق علیه حکومت و مردم ایران در سال ۵۹ است، اظهار کرد: سد پیش‌روی، متوقف کردن و در ‌‌نهایت فرو بردن ماشین جنگی پر تحرک دشمن در لاک دفاعی در‌‌ همان دو هفته اول جنگ صرفا با محوریت ارتش جمهوری اسلامی ایران به ویِژه نیروی زمینی قهرمان در زمین و دریا صورت گرفت.

وی با اشاره به عملیات‌های نیروی زمینی، نیروی هوایی و دریایی ارتش در روزهای آغازین، پس از تهاجم عراق گفت: فراموش نکرده‌ایم که چگونه ۱۴۰ فروند هواپیما در یک روز پس از تجاوز، در یک مرحله همه نقاط حساس دشمن را بمباران کردند، یا نیروی دریایی در خلیج فارس به طور کامل نیروی دریایی دشمن را ساقط و در خور عبدالله مبحوس کرد.

این فرمانده نظامی ادامه داد: ما نمی‌توانیم مقاومت‌های جانانه گردان ۱۵۳ لشگر ۷۷ را در عملیات بهمن شیر فراموش کنیم و همچنین شجاعت‌ها و رشادت‌های دانشجویان دانشگاه افسری که برخلاف حکم رئیس جمهور وقت کشور و فرمانده کل قوا به جبهه اعزام شده و کشته و مجروح دادند را از یاد ببریم. اگر این مقاومت‌ها نبود، معلوم نبود دشمن کجا‌ها را تصرف می‌کرد.

آراسته با بیان اینکه حضور مقتدرانه در سال‌های بعد از آغاز جنگ مدیون این رشادت‌ها است، تصریح کرد: اگر این حضور قدرتمندانه و مقتدرانه ارتش و علی الخصوص نیروی زمینی نبود، دشمن به اهداف خود در مصاحبه اولیه رسیده بود و اهواز و خوزستان را به راحتی از ایران جدا کرده بود.

وی با اشاره به اینکه این رشادت‌ها در همه ابعاد پرسنلی لجستیکی و فرماندهی در تاریخ جنگ‌ها بی‌بدیل است، گفت: اما متاسفانه از دید تاریخ نویسان و پژوهشگران جنگ عمدا یا سهوا اگر نخواهیم طور دیگر تعبیر کنیم مورد غفلت واقع شده است.

آراسته گفت: همانطور که تشریح کردم اگر این اتفاقات نمی‌افتاد عراق تصمیم گرفته بود سه روز بعد از عملیات، دولتی در اهواز علیه نظام جمهوری اسلامی ایران تشکیل دهد. اگر ما خوزستان را از دست می‌دادیم جنگ در کوچه و پس کوچه‌ها برای ما معنایی نداشت. عراقی که با این همه تصمیم و بیش از ۱۲ لشگر آماده، قصد حرکت به سمت پایتخت کشور را داشت در‌‌ همان هفته‌های اول درخواست آتش بس داد که همه آن‌ها به برکت اقدامات جانانه ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی در‌‌ همان روزهای اول است.

وی گفت: باید توجه کنیم همه این فداکاری‌ها در فضایی اتفاق افتاد که ارتش حدود ۲۰ ماه در درگیرهای شهرهایی مثل گنبد، کردستان و جاهای دیگر حضور داشت و دلاوری‌های بسیاری کرده بود و علاوه برآن مشکلاتی برای بعضی از یگانهای ارتش هم از نظر پرسنل و هم از نظر لجستیکی در جریان انقلاب اسلامی به وجود آمده بود ولی این ارتش با پا در رکابی وصفای دل نشان داد که با تمام وجود در خدمت اسلام است.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی تاکیدکرد: جا دارد در اینجا به اندیشه‌های والای دفاعی رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران که از مکتب شهادت‌طلبی شیعه و سازش‌ناپذیری با متجاوز سرچشمه می‌گرفت، صحبت کنیم. در جریان این دفاع مقدس این روحیه مقاومت در ملت رشد یافته و بارور شد و انگیزه‌های دفاعی مردمی به طور بالنده‌ای به پشتیبانی ارتش جمهوری اسلامی ایران آمد.

این فرمانده دفاع مقدس یادآور شد: به عنوان یک واقعیت تاریخی باید بپذیریم که در آن دوران تنها روحیه مقاومت و فعالیت رشید‌ترین فرزندان این کشور که فاقد آموزش‌های ابتدایی بوده و از تجهیزات بسیار قلیل و سبکی برخوردار بود، توانست جوابگوی لشکرعظیم عراق باشد.

آراسته ابراز کرد: ما در تاکتیک جنگی همیشه معتقد به این منطق هستیم که تفنگ در برابر تفنگ، توپ در برابر توپ‌، تانک در برابر تانک، ناو در برا نانو شکن و هواییما در برابر هواپیما می‌تواند مقاومت و ایستادگی کند.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش گفت: من به عنوان یک سرباز و میراث‌دار شهدای اوایل جنگ انتظار دارم به این موضوع بیشتر پرداخته و درتفسیر هفته‌های اول جنگ کارهای بیشتری انجام شود، تا به این وسیله بتوانیم گوشه‌ای از زحمات و ایثارگری‌های آن‌ها را جواب داده باشیم.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش در بخش دیگری از صبحت‌های خود درباره اقدامات و برنامه‌های نیروی زمینی بعد از جنگ گفت: ما در عمق دل‌هایمان و قلب‌هایمان همیشه تاکید داریم و می‌گوییم مرگ بر آمریکا و اسرائیل، زیرا آن‌ها می‌دانند که اگر ایران به قدرت نظامی در دنیا تبدیل شود، دارای مشکل خواهند شد و همیشه به دنبال راهی برای متوقف کردن آن بوده‌اند، که خوشبختانه به جایی هم نرسیده‌اند.

آراسته گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران مخصوصا نیروی زمینی به دور از همه فعالیت‌های اقتصادی بلافاصله بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ تا به امروز تنها به دنبال حفظ و تقویت یگان‌های رزمی خود بوده است. ماسعی کرده‌ایم در همه مولفه‌های اصلی یک آمادگی رزمی در بحثتجهیزات، مهمات و نیروی انسانی داشته باشیم.

آراسته با بیان اینکه قبل از انقلاب در همه ابعاد نظامی از کتب و نشریات درسی گرفته تا مدل تاکتیکی و جنگی، وابسته به خارج از کشور و غرب بودیم، بیان کرد: به لطف خداوند همه نیروهای مسلح و به ویِژه ارتش جمهوری اسلامی ایران طی این سال‌ها سعی کره است در جهت بومی سازی تاکتیکی و تجهیزات و احترام به نیروی انسانی عمل و حرکت کند.

این فرمانده ارشد نظامی در ارتباط با نوع تهدید‌های امروز که کشور ما را تهدید می‌کند خاطرنشان کرد: تهدیدهای متوجه کشور از پیچدگی‌های خاصی برخورداند، در یک چشم انداز می‌توان گفت که در این جنگ نابرابر کل کشورهای غربی و حتی برخی از کشورهای شرقی در یک جبهه و در مقابل همه ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران ایستاده‌اند.

آراسته اضافه کرد: در این جنگ نابرابر مداوم ما با ویژگی پیروی از رهبری و با الگو برداری از شیوه‌های دفاع و نبرد اسلامی توانسته‌ایم در راستای دکترین نظامی خودمان که تدافعی و باعثافتخار ماست، در این نبرد حاضر شده و پیروز شویم.

وی گفت: ارتش با این دکترین دفاعی و پدافندی تا به امروز مقتدارنه در مقابل تمام جهان کفر ایستاده، و دراین جهت هر روز با توجه به ماهیت متحول لایه‌های تهدید، پیش‌بینی‌های بسیار خوب و پیشرفت‌هایی در جهت خود کفایی داشته‌ایم.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی به برخی از خودکفایی‌ها در این زمینه اشاره کرد و افزود: در راستای این خود کفایی و به عنوان یک عمل بنیادی، ما تمام کتب درسی و نشریاتمان را با استفاده از تجربیات هشت سال دفاع مقدس و اتقاقاتی که در منطقه به وقوع پیوسته است، در یک قالب و نگاه اسلامی پی ریزی کرده‌ایم.

وی درباره رزمایش‌های گوناگون نیروی زمینی طی این سال‌ها گفت: ما در هر سال حداقل ۳ یا ۴ رزمایش بزرگ تخصصی داشته‌ایم، که در مسیر آمادگی مقابله‌ای با تهدید، هر رزمایش ما با رزمایش قبل از خود حداقل ۳۰% الی ۴۰% از هر نظر متفاوت و رشد داشته است.

آراسته با اشاره به آمادگی رزمی نیروی زمینی ارتش گفت: امروز ما از نظر توان نظامی، رزمی و آمادگی جنگی در بهترین وضعیت و حالت قرار داریم و گوش به فرمان مقام عظمای ولایت و فرماندهی کل قوا بوده و در هر نقطه‌ای از جهان و کشور که لازم باشد، آماده نبرد هستیم.

معاون هماهنگ کننده نزاجا با بیان اینکه در راستای این آمادگی تلاش بی‌نظیری در جهت خودکفایی صورت گرفته است گفت: طراحی و تولید ۳ نسل تانک ذولفقار و نفر بر صیاد، خودورهای تاکتیکی نینوا، سلاح تک تیر انداز شاهر، بیسیم فدک، انواع شبیه سازهای جنگی و چترهای پرش گوشه‌ای از تلاش‌های نیروی زمینی در راستای خود کفایی بوده است.

وی افزود: نیروی زمینی در بحت اقدامات مردم یاری در تمام نقاط کشور حرف اول را می‌زند در هر نقطه که لازم بوده است با توان توان از جمله بالگردهای و خودروهای تاکتیکی خود مقتدرانه به میدان آمده است.

امیر آرسته درباره اقدامات مهندسی ارتش گفت: مهندسی نیروی زمینی ارتش طی این سال‌ها مظلوم واقع شده است زیرا این یگان از فردای پذیرش قطعنامه در حالی که این یگان در نیروهای موازی وارد بحثاقتصادی شده بودند، در مناطق مرزی جنوب و غرب بالغ بر ۲۰۰ میلیون هکتار زمین‌های آلوده به مین را با حدقل امکانات پاکسازی کرده‌اند.

وی اضافه کرد: یگان‌های موثر نیروی زمینی ارتش با استقرار در مناطق مرزی در مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر و پشتیبانی از عملیات‌های سپاه پاسداران و نیروی انتظامی در شمال غرب و جنوب شرق همیشه حضور داشته است.

امیرآرسته با اشاره به اقدامات نیروی زمینی در عرصه پدافند غیر عامل گفت: نیروی زمینی ارتش امروز افتخار دارد که در این عرصه ملی به اقدامات بسیار بزرگی دست زده است، که اگر بخواهم با نیروی موازی خودمان در کشور که در بحثعمرانی و اقتصادی شرکت داشته مقایسه کنیم، چند برابر آن‌ها کار عمرانی در بحثپدافند غیر عامل انجام داده است.

معاون نیروی زمینی ارتش درباره طرح جامع نیروی زمینی بیان کرد: نیروی زمینی ارتش در راستای تدابیر مقام معظم رهبری بر مبنای آخرین سازمان‌های کشورهای همسایه و غیر همسایه و در جهت چابک و چالاک سازی یگان‌های خود تغییر اساسی در یگان‌ها به وجود آورد.

وی اضافه کرد: بر این مبنا به جرات می‌توانم بگویم امروز نیروی زمینی ارتش آماده‌ترین و چالاک‌ترین تیپ‌ها و یگانهای رزمی را در جهت خدمت به مردم و نظام اسلامی در اختیار دارد.

در پایان معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی در جهت حفظ آثار دفاع مقدس و زنده نگهداشتن یاد رزمندگان آن سال‌ها، گفت: نیروی زمینی ارتش از همه پرسنل کادر و سربازن وظیفه که در دفاع مقدس حضور داشته و آمادگی دارند خاطرات خود را از آن روز‌ها را تدوین و ثبت کنند کلیه حمایت‌های معنوی و مادی به عمل خواهد آورد. عزیران می‌توانند با شماره تلفن مستقیم این معاونت به شماره ۲۲۴۵۱۱۶۸-۰۲۱تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز