خبرگزاری کار ایران

ناصری در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

توسعه عقلانیت در عرصه سیاسی‎؛ رویکرد درازمدت اصلاحات

asdasd
کد خبر : ۲۰۱۸۶۰

فکر می‌کنم اگر احزاب و نیروهای اصلاح‌طلب کم‌کارکشته‌تر و کم‌تجربه‌تر ضمن احترام به عقاید و نظرات‌شان ایمان راسخی به نیروهای کارکشته‌تر اصلاحات داشته باشند نتایج موفق‌تری هم خواهیم رسید.

یک فعال سیاسی با بیان اینکه یکی از رویکردهای درازمدت اصلاحات توسعه عقلانیت در عرصه سیاسی است، تاکید کرد: یکی از اهتمام‌ها و دغدغه‌های جدی ما این است که قدرت جامعه برای انتخابات مجلس به سمت نیروهای عقلانی رود و جامعه از انتخاب نیروهای غوغاسالار و افراطی که منافع ملی را فدای منافع خود می‌کنند و هزینه‌های زیادی را طی این سال‌ها نصیب مردم و جامعه کرده اند، فاصله بگیرد.

عبدالله ناصری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص ارزیابی از وضعیت امروز اصلاح‌طلبان گفت: جایگاه اصلاح‌طلبان همانند روند گذشته است و پس از نمایش قدرت اجتماعی آنان در انتخابات شرایط تغییر نکرده و قدرت و تاثیرگذاری اصلاح‌طلبان تغییری نکرده است.

وی با اشاره به انتخابات هیات‌رئیسه شورای شهر اظهار داشت: شورای شهر هم مانند نهادهای مدنی دیگر است که می‌تواند اثبات رای مردم باشد. این انتخابات نشان داد که این نهاد چقدر می‌تواند ارزشمند باشد. من هم دوست داشتم که هیات‌رئیسه اصلاح‌طلب باشد اما خوشحال‌تر هستم که مدنیت و روند دمکراتیک در شورای شهر تداوم یافته و غایت اصلاحات نیز تداوم روندهای دموکراتیک است.

مدیرمسئول خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در دوره اصلاحات در پاسخ به این سوال که آیا انتقادی نسبت به لیست اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر و عملکرد آنان در شورا وارد نیست؟ تصریح کرد: حتما به روند تشکیلاتی و سازماندهی اصلاح‌طلبان در شورای شهر انتقاداتی وارد است و اگر افرادی قو‌ی‌تر و کارکشته‌تر در عرصه شوراها حضور داشتند این مساله پیش نمی‌آید اما باید متوجه باشیم که این مقدار از اصلاح‌طلبان نیز در یک شرایط سخت در پی ردصلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر و یک فضای امنیتی توانستند وارد این نهاد مدنی شوند.

ناصری در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از انسجام اصلاح‌طلبان چیست؟ خاطرنشان کرد: انسجام میان اصلاح‌طلبان وجود دارد چراکه اگر این مساله وجود نداشت، نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ چیز دیگری بود اما باید متوجه باشیم که اصلاح‌طلبان باید در روند تصمیم‌گیری‌ها مانند بستن لیست‌ها مدبرانه‌تر و با برنامه‌ریزی بهتری وارد عرصه شوند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره آسیب‌هایی که اصلاحات با آن مواجه است، ابراز داشت: یکی از آسیب‌هایی که ممکن است اصلاحات با آن مواجه باشد، فقدان کار تشکیلاتی گسترده است. اگر فردی پایبند به کار تشکیلاتی نباشد منافع فردی خود را نسبت به تصمیم‌گیری‌ها و اهداف یک جریان ترجیح می‌دهد. ما شاهد بودیم بودیم که برخی احزاب و جریانات اصلاح‌طلب بودند که مصمم بر کار تشکیلاتی بودند و به این دلیل نیز تاثیرگذار شدند اما به خاطر این تاثیرگذاری برخی‌ها مانع از ادامه عمل آنها شدند. متاسفانه برخی از تشکل‌ها در بزنگاه‌های تصمیم‌گیری منافع سیاسی خود را در نظر می‌گیرند که این یک خطر جدی برای اصلاحات می‌تواند باشد.

وی درباره اینکه چگونه می‌توان این آسیب را از اصلاحات دور کرد، عنوان کرد: فکر می‌کنم اگر احزاب و نیروهای اصلاح‌طلب کم‌کارکشته‌تر و کم‌تجربه‌تر ضمن احترام به عقاید و نظرات‌شان ایمان راسخی به نیروهای کارکشته‌تر اصلاحات داشته باشند نتایج موفق‌تری هم خواهیم رسید.

مدیرمسئول خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در دوره اصلاحات در پاسخ به این سوال که آیا گفت‌وگو با عقلای اصولگرا نیز می‌تواند راهبردی برای پیشبرد اصلاحات باشد؟ بیان کرد: حتما این مساله در پیشبرد اصلاحات موثر است. یکی از اصول اصلاح‌طلبی این است که ما بتوانیم عقلانیت را هم در طرف و جناح موافق توسعه بدهیم و اگر بتوانیم عرصه را به نفع نیروهای عقلانی جناح اصولگراها فراهم کنیم و شرایط برای فعالیت و حضور افراطیون کمتر شود می‌توانیم بگوییم اصلاحات توانسته به موفقیت برسد که به این منظور گفت‌وگو با عقلای اصولگرا و ریشه‌دار می‌تواند یک راهبرد محسوب شود.

ناصری درباره راهبرد اصلاح‌طلبان برای انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از رویکردهای درازمدت اصلاحات فراتر از انتخابات است و آن توسعه عقلانیت در عرصه سیاسی است.

وی افزود: یکی از اهتمام‌ها و دغدغه‌های جدی ما این است که قدرت جامعه برای انتخابات مجلس به سمت نیروهای عقلانی رود و جامعه از انتخاب نیروهای غوغاسالار و افراطی که منافع ملی را فدای منافع خود می‌کنند و هزینه‌های زیادی را طی این سال‌ها نصیب مردم و جامعه کرده اند، فاصله بگیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز