خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله آملی لاریجانی:

با فساد در هر کجا و در هر مسئولیتی برخورد می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۱۰۳

دسترسی به عدالت قیدی اضطراری است / مردم نباید فکر کنند فاصله رسیدن به عدالت آنقدر زیاد است که نمی‌ارزد برای رسیدن به آن تلاش کنیم / نباید بگذاریم که بار قضایی چنان گران شود که روند قضایی طولانی شود و هزینه‌های زیادی به قوه قضاییه و جامعه تحمیل کند.

رییس قوه‌قضاییه با تاکید براینکه در دوره جدید با فساد در هرکجا و در هر مسئولیتی برخورد قاطعانه می‌شود، ‌ گفت: ‌ نباید این طور باشد که با فرد معمولی برخورد صورت گیرد ولی با مسئول متخلف برخورد نشود که این نیز ذنب لا یغفر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در مراسم تودیع و معارفه برخی از مسئولان عالی قضایی گفت: من در ابتدای سخنانم باید از مقام معظم رهبری به خاطر اعتمادی که به من داشتند برای انتصاب دوره دوم بنده تشکر کنم که موجب ادامه توفیق خدمتگزاری برای من و همکارانم فراهم کردند و امیدوارم به اعتماد ایشان با عملی صحیح و انجام وظایف خطیر پاسخ شایسته بدهم.

وی با اشاره به حکم مقام معظم رهبر و دیدار مسئولان عالی قضایی با ایشان اظهار داشت: در این حکم و در آن جلسه حضرت آقا مطالبی را گوش زد کردند که باید سرلوحه کار قضایی قرار گیرد.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: ایشان مطالبی به عنوان وظایف یا راهبرد بیان کردند که منصوص در قانون اساسی است یا از قانون اساسی منبعثشده و منشا گرفته‌اند.

آملی لاریجانی با تاکید براینکه از موارد مورد تاکید مقام معظم رهبری دسترسی همگان به عدالت است یادآور شد: عدالت امری است که هم در شرع مقدم اسلام و هم در قانون اساسی به آن تاکید شده است. البته مسیر عدالت، مسیر دشواری است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به جایگاه عدالت در قانون اساسی تصریح کرد: دسترسی به عدالت قیدی اضطراری است و ما باید تلاش کنیم تا دسترسی به عدالت امکان پذیر شود و بنابراین اولین توصیه کوتاه کردن مسیر دادرسی است.

وی افزود: مردم نباید فکر کنند فاصله رسیدن به عدالت آنقدر زیاد است که نمی‌ارزد برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به دیگر تاکیدات مقام معظم رهبری برای وظایف دستگاه قضا خاطرنشان کرد: اصلاح قوانین، تامین سلامت قوه قضاییه، مبارزه با فساد که این بند فراتر از فساد در قوه قضاییه است، بلکه مبارزه با فساد در سطح جامعه و دستگاه‌های اجرایی است. چراکه فساد در قوه قضاییه در بند تامین سلامت قوه قضاییه به آن اشاره شده بود و از همه مهمتر، ‌ ایجاد امنیت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم است.

آملی لاریجانی جانشین‌پروری، ‌ پرورش مدیران خوب و لایق در دستگاه قضایی را از دیگر تاثیرات مقام معظم رهبری در جلسه مسئولان عالی قضایی با ایشان عنوان کرد و ابراز داشت: این مساله متاسفانه در دوره‌های قبل به اندازه کافی فراهم نشده بود البته معنای حرفم به معنای آن نیست که مدیران لایقی در دستگاه قضایی نیستند ولی متاسفانه مکانیزم شناسایی استعدادها و فرصت مجال به آنها ترسیم نشده بود و امیدواریم با همفکری همه مسئولان عالی قضایی بتوانیم طرح روشنی برای مساله تربیت مدیر و استعدادهای مدیریتی فراهم کنیم.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف مذکور برنامه‌هایی در کمیته‌ها در حال بررسی است، ابراز داشت: این اهداف بر یک نقطه تمرکز دارند و آن توسعه نیروی انسانی در قوه قضاییه است و من همواره تاکید کردم که از موارد مفقوده در این سال‌ها نیروی انسانی کارآمد است و فشار بر روی قضات و کارمندان فوق تصور عمومی است.

وی تاکید کرد: باید کاری کنیم شعبات از انباشت پرونده‌ها رها شوند و باید برای این مساله جذب نیرو داشته باشیم. البته در ۵ سال گذشته برنامه‌های خوبی برای جذب آموزش قضات داشته‌ایم و باید آن را ادامه دهیم تا گمان کنیم به اندازه کافی قاضی هست.

رئیس دستگاه قضا با تاکید براینکه برخورد قاطعانه با مفاسد اجتماعی و مفاسد اقتصادی ادامه می‌یابد، بیان کرد: این مساله همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و ما باید با فساد در هرکجا و در هر مسئولیتی برخورد کنیم و این طور نباشد که با فردی معمولی برخورد صورت گیرد ولی با مسئولی برخورد نشود که این نیز ذنب لا یغفر است. ما تحمل نمی‌کنیم که فردی در هر مرتبه‌ای فساد خود را بر قوه قضاییه تحمیل کند.

آملی لاریجانی در ادامه پیشگیری از جرم یکی دیگر از تاکیدات مقام معظم رهبری دانست و اعلام کرد: البته روند قضایی پیشگیری از جرم هم می‌کند ولی وقتی در قانون اساسی به این مساله اشاره شده است، نشان می‌دهد که این مساله فراتر از روند قضایی است. ما نباید بگذاریم که بار قضایی چنان گران شود که روند قضایی طولانی شود و هزینه‌های زیادی به قوه قضاییه و جامعه تحمیل کند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تشکیل معاونت پیشگیری از جرم در دوره قبل عنوان کرد: این معاونت البته با فراز و نشیب‌هایی هم در سال‌های گذشته همراه بوده و البته توفیاقی نیز داشته است.

وی ادامه داد: از مسئولان دستگاه قضایی استدعا می کنم که با حرکت جدیدی که آغاز می کنیم توقعات مطرح شده را برآورده سازند و در راه بهبود روند قضایی و خدمت به مردم تلاش کنند.

آیت‌الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش به تقدیر و تشکر از همکاران فعلی و سابقش در قوه قضاییه پرداخت.

وی با اشاره به خدمات آیت‌الله محسنی‌گرکانی گفت: من وقتی از آیت‌الله محسنی گرکانی برای حضوردر قوه قضاییه دعوت کردم، ایشان به تدریس در حوزه‌های علمیه و نمایندگی ولی فقیه در اراک مشغول بودند. ایشان دارای تقوا، اخلاص و تواضع بالایی هستند و وجودشان باعثخیر و برکت است و امیدواریم در این دوره نیز از برکت حضور ایشان و مشورت‌هایشان بی‌بهره نباشیم.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: آیت‌الله محسنی‌گرکانی اشتغال جدیدی حسب امر مقام معظم رهبری یافته‌اند.

آملی لاریجانی درباره حجت الاسلام‌و‌المسلمین کریمی رئیس جدید دیوان عالی کشور اظهارداشت: ایشان از قضات با سابقه و از روسای یکی از شعبات دیوان عالی کشور بوده‌اند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به چگونگی انتخاب رئیس دیوان عالی کشور عنوان کرد: من تمامی روسای شعب و برخی قضات عالی رتبه دیوان عالی را در جلسات متعددی دعوت کردم و از آنها برای ریاست دیوانعالی نظرخواهی کردم. آنها افرادی را مطرح کردند و در جمع‌بندی‌ها آقای کریمی را برای ریاست دیوان اختیار کردیم و امیدوارم ایشان تمام تلاش‌شان را برای پیشبرد اهداف دیوان‌عالی کشور مد نظر قرار دهند.

وی با تشکر از خدمات حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی در مقام اول قوه قضاییه ابراز داشت: ایشان از چهره‌های برجسته قضایی بوده و هستند و قریب به ده سال معاونت اول قوه قضاییه را رهبری کردند و تلاش‌های خوبی را ابراز داشتند و در مباحثنقل‌و انتقال و گزینش تلاش‌های خوبی کردند.

رئیس دستگاه قضا خطاب به رئیسی اعلام کرد: به ایشان توصیه می‌کنم که دادستانی کشور وجهه دستگاه قضایی و موضعش قاطعیت است که این وجهه باید حفظ شود کما اینکه خلف صالح ایشان چنین کردند و چهره خوبی برای دادستانی و دستگاه قضایی ایجاد کردند.

آملی لاریجانی با بیان اینکه قاطعیت دستگاه قضایی منافاتی با تکریم ارباب رجوع ندارد، تاکید کرد: اقتدار قضایی با اخلاق باید همراه باشد و اقتدار و استقلال و صلابت دستگاه قضایی باید در دادستانی دیده شود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به خدمات حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بیان کرد: ایشان از چهره‌های شناخته شده دستگاه قضایی و در طی این چند سال جز صلابت و خوشفکری از ایشان ندیده‌ام. آقای محسنی اژه‌ای ذوق زیادی در فهم قوانین از خود نشان دادند و در مدتی که مسئولیت دادستانی را برعهده داشتند، وجه دادستانی ارتقا یافت.

وی با بیان اینکه تغییرات صورت گرفته در راستای بهبود کیفیت دستگاه قضایی است، یادآور شد: برخی از اختیارات رئیس قوه قضاییه مانند برگزاری جلسات با معاونین و روسای دادگستری‌ها به معاون اول تنفیذ شد که برگزاری جلسات با ایشان است و تصویب تصمیمات با رئیس قوه قضاییه باشد تا امور قضایی با سرعت بیشتری جلو رود.

رئیس دستگاه قضا اضافه کرد: من از همه مدیران و مسئولان قضایی می‌خواهم با آقای محسنی‌اژه‌ای کمال همکاری را داشته باشند چرا که ایشان در واقع جانشین و قائم مقام رئیس قوه قضاییه هستند.

آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به انتصاب حجت‌الاسلام امینی به عنوان معاون منابع انسانی نیز گفت: من از ایشان می‌خواهم مسئله آموزش و جذب قضات را سرعت بخشند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به برخی از مشکلات جذب نیروی انسانی در دوره گذشته اعلام کرد: برای هماهنگی و رفع مشکلات جلسات متعددی برگزار کردیم اما متاسفانه به نتایجی که مد نظرمان بود دست نیافتیم و برای همین تمامی مسائل جذب، گزینش، اعتبار و کل امور اداری از صفر تا صد را به معاونت نیروی انسانی داده شد و امیدواریم با حضور آقای امینی ایشان این معاونت تازه تاسیس را ارتقا دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز