خبرگزاری کار ایران

ناطق نوری در حرم امام خمینی:

تملق و رودربایستی در کنار باندبازی به انقلاب آسیب می‌رساند

asdasd
کد خبر : ۱۸۷۵۲۰

شخصی مسئولیتی را در کشور برعهده می‌گیرد و هر طور دلش خواست بیت‌المال را خرج می‌کند، آن وقت می‌گویند تا زمانی که بر مسند است، مصلحت نیست جلوی او را بگیریم. وقتی هم که از مسندش کنار رفت می‌گویند حالا که رفته است و دیگر مرده را لگد نزنیم. پس کی و کجا می‌خواهیم حساب بیت‌المال را برسیم؟ / مردم مدام از خودشان می‌پرسند پس تکلیف چند میلیاردی که حیف و میل کردند، چه شد؟ سوال می‌کنند که بیمه تامین اجتماعی چه شد؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه امام علی(ع) در اداره کشور با کسی تعارف نداشت، بیان کرد: جناح، گروه و خط برای ایشان اهمیتی نداشت و معیار او در حکومت‌داری حق و عدل بود. به همین دلیل می‌گفت اگر من خلافت را بپذیرم، کسانی را که پیش از من در حکومت‌داری ظلمی به مردم کرده‌اند و از بیت‌المال برای خود هزینه کرده‌اند، رها نمی‌کنم و حساب آنها را هم می‌رسم. امام علی(ع) می‌فرمود اگر بیت‌المال را به تاراج برده و هر طور که دلتان خواسته باشد آن را خرج کرده باشید، حتی اگر مهریه زنانتان باشد از شما پس خواهم گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام و المسلیمن علی ‌اکبر ناطق نوری در مراسم شب قدر که دیشب در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: دو چیز برای حضرت علی(ع) همواره دغدغه بود؛ یکی حق و دیگری عدل. اگر ۲۵ سال سکوت کرد برای از بین نرفتن حق بود. او از حق مسلم خود گذشت تا حق بالاتری به نام اسلام از بین نرود.

رئیس گروه بازرسی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به خطبه شقشقیه در نهج‌البلاغه اظهار داشت: امام علی(ع) ۲۵ سال برای حفظ اسلام و دین خدا سکوت کرد. ایشان در این خطبه می‌فرماید که شخصیت مرا و محوریت من در مورد خلافت را می‌دانستند و از میزان قدرت و علم من آگاه بودند و می‌دانستند که هیچ پروازکننده‌ای نمی‌تواند به چنین اوجی برسد. اما من تصمیم گرفتم در این شرایط برای بقای اسلام و حق صبر کردن بهتر است. پس اما مانند کسی که خار در چشمش باشد و استخوان در گلویش صبر کردم.

وی با بیان اینکه بعد از ۲۵ سال زمانی که مجددا سراغ امام علی(ع) آمدند، ایشان برای حق و دفاع از عدل، حکومت را نپذیرفت، تصریح کرد: امام علی(ع) فرد عافیت‌طلبی نبود و نمی‌خواست از زیر بار مسئولیت فرار کند. او مرد جنگ و مبارزه و حرکت و کار بود. زمانی که برای پیشنهاد خلافت نزد ایشان آمدند، فرمودند من را رها کنید و به دنبال کسی جز من بروید چراکه شما تحمل حکومت مرا ندارید. فرمودند اگر من خلافت را بپذیرم، به تصمیمی که خود می‌گیرم عمل می‌کنم نه آنچه که شما می‌خواهید.

عضو هیات‌ امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید مولا علی(ع) در اداره کشور با کسی تعارف نداشت، خاطرنشان کرد: جناح، گروه و خط برای ایشان اهمیتی نداشت و معیار او در حکومت‌داری حق و عدل بود. به همین دلیل می‌گفت اگر من خلافت را بپذیرم، کسانی را که پیش از من در حکومت‌داری ظلمی به مردم کرده‌اند و از بیت‌المال برای خود هزینه کرده‌اند، رها نمی‌کنم و حساب آنها را هم می‌رسم. امام علی(ع) می‌فرمود اگر بیت‌المال را به تاراج برده و هر طور که دلتان خواسته باشد آن را خرج کرده باشید، حتی اگر مهریه زنانتان باشد از شما پس خواهم گرفت.

ناطق نوری ادامه داد: شخصی مسئولیتی را در کشور برعهده می‌گیرد و هر طور دلش خواست بیت‌المال را خرج می‌کند، آن وقت می‌گویند تا زمانی که بر مسند است، مصلحت نیست جلوی او را بگیریم. وقتی هم که از مسندش کنار رفت می‌گویی حالا که رفته است و دیگر مرده را لگد نزنیم. پس کی و کجا می‌خواهیم حساب بیت‌المال را برسیم؟ مگر ما نمی‌گوویم شیعه و پیرو علی هستیم؟ امیرالمومین علی(ع) که خطاب به کارگزاران خود می‌فرماید قلم خود را ریز کنید و کمتر در نوشتن کاغذ را حرام کنید. اگر حکومت علی این گونه است، تکلیف ما که اینگونه حساب بیت‌المال را به حال خود رها می‌کنیم چیست؟

رئیس گروه بازرسی دفتر مقام معظم رهبری در ادامه به جنگ جمل اشاره کرد و ابراز داشت: جنگ جمل نقطه آغاز پذیرفته نشدن حکومت عدل علی(ع) از سوی برخی زمامداران قبل از امیرالمومنین بود. وقتی امام علی(ع) بر مسند خلافت نشست، گروهی از گردن کلفت‌ها که تا پیش از آمدن او هر کاری می‌خواستند کرده بودند، دیدند علی می‌خواهد حسابشان را برسد، جلسه گذاشتند و در آن جلسه تصمیم گرفتند که ولید با مولا علی(ع) صحبت کند. ولید نزد حضرت علی(ع) رفت و به ایشان گفت یا ابالحسن، تو در حکومت خود اجازه نده کارگزاران از بیت‌المال استفاده کند، به کارگزاران خلفای قبلی کاری نداشته باش. در ضمن از یاد مبر که ما دل خوشی از تو نداریم. تو عموهای ما یا پسران عموهایمان را کشته‌ای، اما ما چاره‌ای جز رأی دادن به تو نداشتیم.

وی با اشاره به پاسخ امیرالمومنین(ع) مبنی بر اینکه من کاری به گذشته افراد ندارم، اما خدا دستور داده است که عدل مراعات شود، گفت: از همان زمان بود که این قبیل از افراد فهمیدند آب‌شان با حضرت در یک جوی نمی‌رود و همین مقدمه‌ای برای جنگ جمل شد. ایشان ۵ سال حکومت کردند و در این مدت کوتاه در سه جنگ حضور داشتند اما این جنگ‌ها، جنگ با مسلمانان بود چراکه حق برای او اصل و اساس بود و عدل باعثشد برای رسیدن به حق قیام کند.

رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی نظام بسیار مبارکی برای ما و نعمتی است که بچه‌های بسیاری پای انقلاب آن خون داده‌اند، تاکید کرد: مردم ما با وجود انتقاداتی که دارند، پای این انقلاب، ارزش‌های آن و رهبری نظام ایستاده‌اند. جهان اسلام گرفتار فجایع است اما جمهوری اسلام به برکت نظام، ولایت فقیه و مردم معتقد به ولایت فقیه پا برجاست. هدف اصلی دشمنان و استکبار جهانی و اقمار آنها در منطقه جمهوری اسلامی است، اما به برکت این نظام، وحدت و انسجام و حضوری که مردم در عرصه دارند، جرات چنین کاری را ندارند.

ناطق نوری با اشاره به حضور مردم در روز ۲۲ بهمن و روز قدس بیان کرد: این مردم با وجود انتقادات بسیاری که دارند، با دهان روزه و در گرما برای دفاع از مردم فلسطین در روز قدس از خانه‌های خود بیرون می‌آیند. راهپیمایی روز ۲۲ بهمن سال به سال پرنشاط‌تر و مصمم‌تر برگزار می شود و نشان می‌دهد که مردم پای انقلاب ایستاده‌اند. قدر این مردم را باید بدانیم. نباید بگذاریم مسئله‌دار شوند. اگر مدیر، رئیس یا وزیری تخلف کند، بیت المال را هدر دهد یا با مردم برخوردی بد داشته باشد و آنها را تحویل نگیرد، قدر این مردم را ندانسته است. این مردم ما را آوردند و همین مردم جنگیدند. حالا ما تا وزیر و رئیس می‌شویم آنها را تحویل نمی‌گیریم.

رئیس گروه بازرسی مقام معظم رهبری افزود: امام علی(ع) در نامه‌ای خطاب به فرماندار فارس می‌فرمایند، کشاورزان منطقه تو شکایت دارند و می‌گویند تو خشن و سنگدل هستی و مردم را تهدید می‌کنی. ایشان همچنین در نامه‌ای دیگر به زیاد بن ولی می‌نویسند و می‌گویند خبر رسیده است که به بیت‌المال خیانت کرده‌ای. به خدا قسم اگر خیانت تو کم یا زیاد باشد، چنان با تو شدید برخورد می‌کنم که از زندگی‌ات بهره‌ای نبری و نتوانی نان زن و بچه‌ات را در بیاوری.

وی بذل و بخشش از بیت‌المال برای جلب نظر مردم را ناپسندیده دانست و یادآور شد: حکومت علی(ع) با کسی رودربایستی ندارد. او به زمامداران خود نامه می‌نوشت و به آنها دستور می‌داد به محض دریافت نامه، خود را به او معرفی کنند و از حکومت‌داری کناره بگیرند. در حکومت علی(ع) اگر کارمندی تخلفی مرتکب می‌شود، اگر شخصی بیت‌المال را حیف و میل می‌کند، او را متهم و مسئولیت را از او سلب می‌کند و اجازه می‌دهد آبرویش برود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه رسیدگی به تخلفات مالی در سیستم کشور و اطلاع‌رسانی نتایج این رسیدگی به مردم مهم است، عنوان کرد: مردم مدام از خودشان می‌پرسند پس تکلیف چند میلیاردی که حیف و میل کردند، چه شد؟ سوال می‌کنند که بیمه تامین اجتماعی چه شد؟ رسیدگی کنید و پاسخ مردم را بدهید. اگر هم نتوانستید بگویید نتوانستیم و دلایل را برای آنها بیان کنید. ما که نباید با مردم رودربایستی داشته باشیم.

ناطق نوری با زشت دانستن تملق و چاپلوسی که به یکی از مشکلات کشور تبدیل شده است، گفت: حضرت علی(ع) وارد شهر انبار شدند و مردم آن شهر که ایرانی بودند شروع به سجده کردند. حضرت ایستاد و پرسید چرا سجده می‌کنید؟ ایرانی‌ها جواب دادند این رسم ماست. حضرت علی(ع) فرمودند چه بد عملی است آنکه در دنیا جز رنج ندارد و در آخرت جز عذاب. ایشان در جایی دیگر می‌فرمایند آنگونه که با سلاطین سخن می‌گویید با من سخن نگویید.

رئیس گروه بازرسی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه امام علی(ع) می‌فرمودند من مصون از خطا نیستم، مگر آنکه خدا کمکم کند، اظهار داشت: ایشان تملق و چاپلوسی را نمی‌پذیرفت. شخصی بسیار از امام علی(ع) تعریف و چاپلوسی کرد. حرف‌هایش که تمام شد ایشان فرمودند من بسیار پایین‌تر از تعاریف تو و بسیار بالاتر از آنچه هستم که در دلت درباره من فکر می‌کنی.

ناطق نوری در پایان با تاکید بر اینکه تملق و رودربایستی در کنار باندبازی مثل موریانه به انقلاب اسلامی آسیب می‌رساند، خاطرنشان کرد: نیازمندیم نگاه امام علی(ع) به مردم و کارگزاران را مورد توجه قرار دهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز