خبرگزاری کار ایران

به همت مرکز مدافعان حقوق بشر ایران؛

همایش " افراطی گرایی فرقه‌ای، تهدیدی برای بشریت " در اهواز برگزار شد

کد خبر : ۱۸۱۰۷۴

این گردهمایی با هدف بررسی تحولات عراق و سوریه و واکاوی گروه های افراطی و تکفیری بویژه داعش و همچنین تبار شناسی این جریان ها برگزار گردید.

همایش افراطی گرایی فرقه ای، تهدیدی برای بشریت در اهواز برگزار شد. این گردهمایی با هدف بررسی تحولات عراق و سوریه و واکاوی گروه های افراطی و تکفیری بویژه داعش و همچنین تبار شناسی این جریان ها برگزار گردید. این همایش با حضور جمعی از فعالان فرهنگی خوزستان، پنج شنبه ۵ تیرماه در تالار آفتاب اهواز برگزار شد.


به گزارش ایلنا، این برنامه به همت کانون مشکات الهدی اهواز و مرکز مدافعان حقوق بشر ایران برگزار شد که در آن آیت‌الله حیدری امام جمعه موقت اهواز و نماینده مردم اهواز در مجلس خبرگان، حجت الاسلام و المسلمین علی نژاد مسوول دفتر آیت الله جزایری، حجت‌الاسلام والمسلمین غریب رضا مدیر موسسه گفتگوی دینی وحدت قم و نایب رئیس مرکز مدافعان حقوق بشر حیدری حضور داشتند که به واکاوی جریان‌های تکفیری پرداختند.

حیدری: افراطی گری فرقه‌ای، مذهب نیست بلکه ژنوم دستکاری شده از مذهب است

حیدری نائب رئیس مرکز مدافعان حقوق بشر در همایش " افراطی گرایی فرقه‌ایی، تهدیدی برای بشریت " که روز پنج شنبه در تالار آفتاب اهواز برگزار شد، گفت: آنچه امروز تحت عنوان افراطی‌گری فرقه‌ای تحت عنوان تروریسم مذهبی مطرح است، دروغی بزرگ و جفای بزرگ در حق مذهب و دین است.

وی در ادامه گفت: افراطی‌گری فرقه‌ای، مذهب نیست بلکه ژنوم دستکاری شده از مذهب است. امروزه در دنیا وجدان‌های بیدار نقص بنیادین حقوق بشر را ظلم در حق توحید و مذهب می‌دانند و این جنایات را محکوم می‌کنند.
وی در مورد مرکز مدافعان حقوق بشر گفت: این مرکز متشکل از جمعی از حقوقدانان متعهد به انقلاب اسلامی هستند که در عرصه ملی و بین‌الملل فعالیت می‌کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز: گروه‌های تکفیری هیج سنخیتی با اسلام ندارند

حجت الاسلام والمسلمین سعادتی نیا عضو شورای شهر اهواز نیز در حاشیه این همایش گفت: افراط و تفریط نشانی جهل است که هر دوی اینها در امور دینی و در امور جامعه مشکل ایجاد می‌کند. اسلام و تعالیم حیات بخش آن قویاً افراط و تفریط را مردود دانسته و رد کرده است.

وی افزود: در دین اسلام معیار تنها تقوای الهی است. قوم و قبیله و رنگ هیچ نشانه‌ای از برتری نیست. هر کس در خلاف این مسیر قدم بردارد چون مسیرش رنگ و بوی خدایی ندارد قطعا شکست خواهد خورد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز افزود: صحنه گرداننان اصلی این گروه‌های تکفیری کشورهای مستکبر هستند. این کشورهای مستکبر که نفوذ و اقتدار خود را در خطر می‌بینند دست به دامان این گروه‌ها می‌شوند. این گروه‌ها هیچ سنخیتی با دین مبین اسلام ندارند چرا که دین ما و پیامبر ما، مروج مهر و مهربانی هستند و این گروه‌های تکفیری هیچ جایگاهی در جامعه اسلامی ندارند.

داعش نسل سوم القاعده و گروهی ترکیبی از القاعده منطقه ای است
حجت الاسلام و المسلمین غریب رضا مدیر موسسه گفتگوی دینی وحدت قم نیز در این همایش به تبارشناسی جریان‌های تکفیری و وظیفه ما در قبال این گروه‌ها پرداخت.

وی افزود: برخی به اشتباه تصور می‌کردند که تحولات سوریه همان دنباله بیداری اسلامی در مصر و تونس است که این چنین نبود. چرا که تحولات سوریه هیچ بک از مختصات بیداری اسلامی را نداشت. تکفیری‌ها در سوریه با شعار اینکه باید مسیحیان را به بیروت بفرستیم و شیعیان را گورستان، وحدت و یکپارچی ملت سوریه را مورد هدف قرار دادند.

مدیر موسسه گفتگوی دینی قم در ادامه به تبارشناسی این جریان‌های تکفیری پرداخت و گفت که امروز در جهان ۳ مدل تکفیری براساس فلسفه سیاسی داریم.

۱ - جریان های سلفی و وهابی از نوع حکومتی:که این گروه معتقدند هر کسی به هر طرقی به حکومت رسید واجب الاطاعه است و ولی امر است. و کسی حق قیام علیه او ندارد. مثل وهابی های مکه و مدینه


۲ - جریان های سلفی تکفیری:نماینده این جریان القاعده النصره و داعش است. اینها رسالتی بین المللی برای خود قائلند. معتقدند هر کسی و حکومتی که شریعت اسلامی را پیاده نکرد باید کشته شود.


۳ - گروه‌های وهابی اصلاح طلب:که نه حکومتی هستند و نه تکفیری، بلکه حکومت را قبول دارند و علیه آن خروج نمی‌کنند ولی هر از گاهی انتقادهای هم به حکومت می کنند.

وی در مورد گروه‌های تکفیری گفت: اینها به ۳ نسل دسته بندی می شوند نسل اول همان بن لادن و ایمن الظواهری بود. اینها با همکاری امریکا داستان ۱۱ سپتامبر را ایجاد کردند تا زمینه حضور امریکا در خاورمیانه را فراهم کنند. اینها نگاه جهان وطنی داشتند. نسل دوم این جریان تکفیری استمرار القاعده در کشورهای منطقه بود و نسل سوم این گروه داعش است. این گروه از ترکیب دو نماینده منطقه ای عراق و سوریه ایجاد شده است.

وی گفت: داعش فرزند دستگاه‌های تروریستی امریکا است. این گروه وحشی از حمایت مالی و لجستیکی برخی کشورهای منطقه برخوردار است. این گروه امروزه به خاطر دسترسی به چاه های نفت و منابع بانکی عراق یکی از گروه های تروریستی پردر آمد دنیاست.

وی در انتها گفت: پروژه داعش در سوریه شکست خورده است و تکفیری‌ها در حال برگشت به کشورهابشان است. در عراق هم در حال کنترل است و اعلام جهاد مراجع تقلید موجب تقویت وحدت گروه های عراقی شده است. همانطور که رهبری فرمودند خود مردم عراق این گروه ها را از بین خواهد برد

مسوول ستاد امر به معروف و نهی از منکر خوزستان: داعش پیاده نظام امریکا و اسرائیل است

سید حمزه حسینی نیز در افتتاحیه همایش " افراطی گرایی فرقه ایی، تهدیدی برای بشریت " گفت: شاکله زندگی بشر بصورت گروهی تدوین شده است. حفظ این شاکله نیازمند زیرساختهای چون امنیت است. عوامل سودجو که لشگرهای لباس شخصی امریکا و اسرائبل هستند امروز امنیت جهان را نشانه رفته اند. داعش و گره های تکفیری پیاده نظام امریکا و اسرائیل هستند که اسلام را نشانه گرفته اند. این گروه ها با راهبری ضد بشری تحت لوای امریکا دنبال ایجاد شکاف و اختلاف بین مسلمانان هستند. ما با بهره گیری از توصیه های بزرگان دین باید عوامل پشت صحنه ی این مسایل را بشناسیم.

وی ر ادامه گفت: امنیت نعمت بزرگی است که باید از آن حفاظت و دفاع کنیم و در استمرار آن تلاش کنیم که یکی از راهبردها و زیرساختهای حفظ امنیت بحثامر به معروف و نهی از منکر است.

مسوول ستاد امربه معروف و نهی از منکر استان در انتها افزود: بهترین راه ایجاد امنیت پایدار این است که دین را در جامعه نهادینه کنیم و مردم و جوانان را به سمت دین سوق و تقویت نماییم. یکی از موارد دیگری که امنیت را استمرار می بخشد قانونگرایی است. قانون باعثایجاد هنجارهای مناسب می گردد.

تقدیر از شهدای مبارزه با افراطی گری فرقه ای

در حاشیه این همایش با حضور آیت الله حیدری امام جمعه موقت اهواز از شهدا و جانبازان عرصه مبارزه با افراطی گرایی قومی تقدیر و تجلیل بعمل آمد. در این همایش از مقام شامخ شیخ هشام صیمری که نقش موثری در مبارزه با جریان های فرقه ای در اهواز داشت تقدیر بعمل آمد و لوح تقدیری به فرزند وی اهدا شد. همچنین در این همایش از دورکوندی جانباز عرصه مبارزه با وهابی گری در استان با اهدا لوح تقدبر به عمل آمد.

همچنین در حاشیه این همایش شیوخ عشایر عرب استان نیز حضور داشتند. این شیوخ آمادگی عشایر خوزستان را برای حضور در عراق و نابودی داعش برای همیشه در صورت حکم جهاد رهبری اعلام نمودند.

امام جمعه موقت اهواز: گروه های تکفیری مثل داعش سگ دست آموز شکارچی های صهیونیستی هستند.

آبت الله حیدری نیز در همایش افراطی گرایی فرقه ایی، تهدیدی برای بشریت گفت: گروه های تکفیری بطور عموم ۳ خصوصیت بارز دارند که وجه مشترک همه این گروه ها هستند. این گروه ها ۱ - گرایش به اسلام اموی دارند. ۲ - اخلاق خارجی گری دارند. ۳ - همپیمانان صهیونیست ها هستند.

امام جمعه موقت اهواز در ادامه افزود: گروه تکفیری وهابیت در استان خوزستان مثل ترکش های موقتی هستند که هیچ سابقه ی قبلی در استان ندارند. چرا که خوزستان به تعبیر رهبری مرز ورود تشیع به ایران بوده است. تشیع به نوعی وام دار دو منطقه جبل عامل و خوزستان است. وهابیت در خوزستان با عقبه سیاسی ضدانقلابی و براندازی ایجاد شد و جایگاهی در بین مردم ندارد.

آبت الله حیدری در مورد وهابیت در خوزستان گفت: وهابیت در خوزستان با حمایت سعودی ها و انگلیسی ها با استفاده از بسترهای فرهنگی و اقتصادی شکل گرفت و عده ای معدود از افراد جاهل را دور خود جمع کردند. این گروه ها افرادی چون شیخ سیمیری را به شهادت رساندند. امروزه به برکت خون این شهدا وهابیت در استان رسوا شده است. که حضور باشکوه مردم در تشیع جنازه این شهید خود موید این امر است.

عضو مجلس خبرگان در مورد داعش در انتها گفت: ما داعش را دشمن درجه یک خود نمی‌دانیم. این گروه‌های تکفیری از جمله داعش مثل سگ دست آموزی هستند که در اختیار شکارچی‌های صهیونیستی قرار دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز