خبرگزاری کار ایران

معاون اول قوه قضاییه در برنامه گفت وگوی ویژه خبری:

یک مورد فساد و کجی در دستگاه قضایی هم قابل تأمل نیست

asdasd
کد خبر : ۱۷۹۴۰۶

رسیدگی به دعاوی در دستگاه قضایی باید به صورت دقیق و صریح صورت گیرد، به گونه ای که مو را از ماست بکشند / بنای ما این است که نسبت به مفاسدی که امنیت مردم را به مخاطره می‌اندازد سریعاً اقدام کنیم.

معاون اول قوه قضاییه با تاکید براینکه در این دستگاه نظارت به طور کامل صورت می گیرد، گفت: یک مورد فساد و کجی در دستگاه قضایی هم قابل تأمل نیست. ممکن است فسادی در دستگاه قضایی باشد ولی آمار پایین است چرا که قاطبه قضات و اکثریت آنها سالم، دلسوز، پرکار بوده و برای رسیدگی به دعاوی از جان مایه می‌گذارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی که به مناسبت هفته قوه قضاییه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما حاضر شده بود، در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت یاد شهید بهشتی، قوه قضاییه در نظام جمهوری اسلامی ایران را مستقل عنوان کرد و گفت: طبق قانون اساسی دستگاه قضایی و قاضی از استقلال برخوردار بوده و دلیل آن این است که قاضی در هنگام انجام وظیفه بدون نفوذ از احدی و براساس قانون عمل کند.
معاون اول قوه قضاییه با تاکید براینکه قضات نفوذ هیچکس را بر خود قبول نکرده و حتی از خود حب و بغضی ندارند، کار قضا را بسیار سخت برشمرد و گفت: یکی از وظایف دستگاه قضایی طبق قانون اساسی بحثنظارت است. از این رو سازمان بازرسی و دیوان عدالت به عنوان سازمان‌های نظارتی در دستگاه قضایی بر تمام دستگاه‌های اداری کشور نظارت داشته و بر اجرای صحیح قانون و حسن جریان امور نظارت دارند.
وی از عدالت به عنوان بهترین جلوه در نظام جمهوری اسلامی ایران، یاد کرد و گفت: همه دستگاه‌ها موظف به اجرای قانون بوده و ضمانت اجرایی قانون در دستگاه قضایی بسیار جلوه دارد. به طور مثال اگر فردی برخلاف قانون اقدامی را انجام دهد بر اساس ضمانت قانونی با آن برخورد خواهد شد چرا که ضمانت قانونی تضمین‌کننده این امور است.
رییسی با اشاره به رسیدگی تخلفات کارکنان دولت توسط دستگاه قضایی ابراز کرد: رسیدگی به تخلفات کارکنان دولت در هر رده و همچنین تصمیماتی که برخلاف قانون در دولت حتی در زمینه گزینش استخدام، تخلف اداری، مسائل مالی ومالیات صورت گیرد توسط قوه قضاییه نظارت خواهد شد تا اجرای عدالت صورت گیرد.
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این پرسش که مطالبه و خواسته اصلی مردم از قوه قضائیه چیست، اظهار کرد: ‌ مهمترین مطالبات مردم در قوه قضائیه این است که دستگاه قضایی به خوبی اجرای عدالت را انجام دهد چرا که دستگاه قضایی مانند پدر، پناهگاه مردم بوده و هر کسی که مورد ظلم قرار می‌گیرد به مراجع قضایی مراجعه و پناه می‌برد. فردی که مراجعه می‌کند دستگاه قضایی را پناهگاه خود دانسته تا به حق خود برسد.
وی با تاکید براینکه دستگاه قضایی باید مظهر اجرای عدالت و قانون باشد، اظهار کرد: در کشور ما عدالت و اجرای عدالت بسیار مهم است و همه از دستگاه قضا اجرای عدالت و دادرسی عادلانه را انتظار دارند. رسیدگی به دعاوی در دستگاه قضایی باید به صورت دقیق و صریح صورت گیرد، به گونه ای که مو را از ماست بکشند.
رییسی در بخش دیگری از این گفت وگو به دیدار امروز مسئولان عالی قضایی با مقام معظم رهبری و شش اولویت مطرح شده از سوی رهبری نظام در امر قضا اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری چراغ راه برای تمام دستگاه‌ها به خصوص قوه قضائیه بوده و نورانیت کلام ایشان خاصه مردم بوده و به دل ما می‌نشیند. در حقیقت ما به دنبال تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری هستیم و در این زمینه تلاش مضاعف خواهیم داشت؛ امسال آخرین سال دوره مدیریت اول آیت‌الله آملی‌لاریجانی بود که ماه آینده دوره بعدی مدیریت وی آغاز خواهد شد. در حقیقت وی در پایان دوره عملکرد قوه قضائیه را به مقام معظم رهبری ارائه داده و اولویت‌ها را مقام معظم رهبری به وی گفته‌اند که در دوره بعدی چه اقداماتی صورت گیرد که حقیقتاً صحبت‌های مقام معظم رهبری که امروز در دیدار با ایشان داشتیم، بسیار کاشناسی‌شده بود.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری به موضوع ساماندهی بحثوکالت اشاره کردند و ما می‌بینیم که در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری این موضوع وجود دارد. کارشناسی و وکالت دو بخش مهم است که با دستگاه قضایی کشور سر و کار دارد. وکیل خوب طبق موازین ما یک ریشه فقهی و حقوقی و قانونی دارد. وکیل می‌تواند کمک خوبی برای قاضی باشد و برای اتقان آرا می‌تواند کمک خوبی باشد اما اگر در جریان کارشناسی ناسلامتی باشد نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه برای قضاوت عادلانه یک تهدید به حساب می‌آید. در دستگاه قضایی مقدمات موضوع وکالت اندیشیده شده و ما از دولت می‌خواهیم تا این کار را تسریع کند تا به نفع جریان دادرسی باشد.
معاون اول قوه قضائیه در مورد بحثنظارت بر عملکرد مدیران و قضات نیز گفت: در زیر مجموعه دستگاه قضایی دادسرای انتظامی قضات داریم که وظیفه رسیدگی به تخلفات قضات را برعهده دارد. از سوی دیگر هم از طریق دیوان عالی کشور و هم از طریق سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه نیز نظارت و بازرسی صورت می گیرد.
وی ادامه داد: البته برخی افراد در دستگاه قضایی دچار تخلف می‌شوند که ممکن است ما آن را اعلام نکنیم ولی اقدام می‌کنیم. در حقیقت در راستای برخورد با آنها و انفصال آنها اقدام می‌کنیم؛ اینکه می‌گویند حساب‌کشی در دستگاه قضایی صورت می‌گیرد یا خیر باید بگویم بله نظارت صورت می‌گیرد.
رئیسی به برخی گزارشات به رییس قوه قضاییه در مورد شکل گیری ارتباطات ناسالم در دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: متاسفانه شاهد برخی کجی‌ها و تخلفات در حوزه‌ها هستیم. یک مورد فساد و کجی در دستگاه قضایی هم قابل تأمل نیست. ممکن است فسادی در دستگاه قضایی باشد ولی آمار پایین است چرا که قاطبه قضات و اکثریت آنها سالم، دلسوز، پرکار بوده و برای رسیدگی به دعاوی از جان مایه می‌گذارند.
وی ادامه داد: در سفیدی کاغذ یک نقطه سیاه هم خود را نشان می‌دهد بنابراین نباید یک مورد فساد هم در دستگاه قضا داشته باشیم و خواسته مردم و مقام معظم رهبری هم همین امر است. بر اساس وظایف قانون و تأکید مقام معظم رهبری باید برنامه‌ریزی در خصوص برخورد با موارد اندکی تخلف در گوشه و کنار صورت می‌گیرد و رابطه ناسالم(مامور، کارمند، وکیل و قاضی) باید صورت گیرد. امیدوارم با عزم جدی دستگاه قضایی شاهد سلامت اداری باشیم و این سلامت به دیگر دستگاه‌ها رسیده و تضمین‌کننده باشد.
معاون اول قوه قضاییه در بخش دیگری از این گفت وگو به مسئله پلیس قضایی و نقش آن در تسریع اجرای احکام و کاهش اطاله دادرسی پرداخت و گفت: یکی از مشکلات اساسی مسئولان در دادگستری‌ها و دادسراها، مسئله پلیس قضایی است در واقع پلیس قضایی بازوی اجرایی قوه قضائیه است. درست است که اکنون پلیس کمک قوه قضائیه است ولی پلیس قضایی به عنوان پلیس کارآزموده می‌تواند آشنا به مسائل و مفاهیم حقوقی باشد و به ما کمک بسیاری کند. خوشبختانه در برنامه توسعه پنجم موضوع پلیس قضایی گنجانده شد ولی در تصویب، تسریع صورت نگرفت که باید مجلس در راستای تصویب هرچه زودتر کمک کند چرا که پلیس قضایی بازوی اجرایی احکام است.
رییسی در مورد توصیه امروز رهبری به مسئولان قضایی درباره کادرسازی و جانشین‌پروری نیز گفت: ما باید افرادی را داشته باشیم که علاوه بر اینکه قضاوت را بلد هستند از مدیریت قابل قبولی نیز برخوردارند در غیر اینصورت قضات خوبی داریم اما در عرصه مدیریت گاهی با برخی کمبودها مواجه می‌شویم. به نظر بنده نکته‌ای که مقام معظم رهبری در این باره به آن اشاره کردند باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم در مدتی کوتاه مدیرپروری کنیم. برای جانشینی با سلسله مراتب افراد این صلاحیت را پیدا خواهند کرد که در مراحل عالی قضایی قرار گیرند اما در مرحله مدیریت به طور حتم نیاز به اقدامات مذکور وجود دارد و یکی از مسائلی است که باید برای آن برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم.
وی در بخش دیگری از این گفت وگو درباره برخورد با دانه درشتها، کارنامه چند سال اخیر قوه قضائیه را گویای عزم جدی این قوه در برخورد با مفاسد اجتماعی و اقتصادی عنوان کرد و گفت: بنای ما این است که نسبت به این مفاسد که امنیت مردم را به مخاطره می‌اندازد سریعاً اقدام کنیم. حتی دیوان عالی نیز اعلام آمادگی کرده که پرونده‌ها را با سرعت مورد رسیدگی قرار دهد تا مردم شاهد اجرای سریع حکم باشند.
رئیسی تاکید کرد: سازوکارهایی که زمینه و بستر مفاسد اقتصادی است باید توسط مرزبانان اقتصادی که دولتمردان هستند اصلاح شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز