خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه:

امام رای مردم را تشریفاتی نمی‌دانست / واکنش به صحبت‌های اخیر رئیس جمهور

asdasd
کد خبر : ۱۷۲۰۷۴

مراسم سالگرد امام پیام دارد؛ یکی پیام بیعت با مکتب امام و دیگری پیام بیعت با جانشین صالح امام است. / آنها در خط امامند که در خط ولایت باشند / اینکه دختران ما به شکل بزک کرده و به همراه نامحرم به این کنسرت بروند و پول بیت‌المال را خرج آن بکنیم تا از خدا غافل شوند بهتر است این نوع مجالس برگزار نشود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه امام برای رای مردم ارزش قائل بود، تاکید کرد: امام رای مردم را تشریفاتی نمی‌دانست همین طور که مقام معظم رهبری رای مردم را تشریفاتی نمی‌داند و رای مردم را سرنوشت ساز و تاثیر گذار می‌داند وجمله «میزان رای ملت است» نشان دهنده همین اعتقاد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران در خصوص سپاه پاسداران گفت: سپاه نهادی است که با انقلاب‌ زاده شده و همراه با انقلاب نیز در عرصه‌های مختلف که مورد نیاز بوده خوش درخشیده است.

وی با اشاره به در پیش بودن روز جانباز اظهار داشت: امیدوارم مسئولان نظام اسلامی در حد توانشان به جانبازان خدمت کنند تا اندکی از خدمات آن‌ها جبران کنند.

وقتی حضرت قائم(عج) بیاید دیگر خبری از مستکبران نیست

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره در پیش بودن نیمه شعبان نیز تصریح کرد: وقتی حضرت قائم(عج) بیاید دیگر خبری از مستکبران نیست.

خاتمی با بیان اینکه جشن‌های نیمه شعبان مردمی بوده و مردمی هم باید بماند، یاد‌آور شد: این مراسم از مصادیق تعظیم شعائر اسلامی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری درباره روز ۱۵ خرداد نیز ابراز داشت: بذر انقلاب اسلامی در ۱۵ خرداد ۴۲ نشانده شد و در ۱۹ دی‌ماه سال ۵۶ و اربعین‌های بعدی‌اش آبیاری گردید و در ۲۲ بهمن ۵۷ نیز این گل در گلستان به بار نشست.

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: ۱۵ خرداد روز شناسنامه انقلاب است و نباید این روز از خاطره‌ها و اذهان مردم برود.

وی درباره برگزاری مسابقات قرآنی بیان کرد: اگر این مسابقات را بزرگ‌ترین پدیده قرآنی در جهان اسلام بنامیم، سخنی به گزاف نگفته‌ایم و این مسابقات بهترین شاهد است که جمهوری اسلامی ایران و تشیع به قرآن اهتمام دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به درگذشت آیت الله زرندی نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان خاطر نشان کرد: من این واقعه را به مردم آن سامان واقعه را تسلیت عرض می‌کنم و برای ایشان طلب مغفرت و علو درجات را دارم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به برگزاری بیست و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) خاطر نشان کرد: این مراسم دو پیام دارد که این دو پیام، یکی پیام بیعت با مکتب امام و دیگری پیام بیعت با جانشین صالح امام است.

خاتمی در تشریح پنج ویژگی مهم مکتب امام افزود: اولین ویژگی این مکتب عشق به خدا بود و بیشترین کلمه‌ای که در بیانات ایشان تکرار شده خدا، اسلام و مکتب است.

امام به قدرت مردم باور داشت

خطیب موقت نماز جمعه تهران مردم‌سالاری دینی را دومین ویژگی مکتب امام خمینی دانست و گفت: انقلاب ما یکی از معدود انقلاب‌هایی است که بدون اسلحه به نتیجه رسید چرا که امام به قدرت مردم باور داشت و به مردم عشق می‌ورزید.

وی با تاکید براینکه امام برای رای مردم ارزش قائل بود، اظهار داشت: امام رای مردم را تشریفاتی نمی‌دانست همین طور که مقام معظم رهبری رای مردم را تشریفاتی نمی‌داند و رای مردم را سرنوشت‌ساز و تاثیرگذار می‌داند و جمله «میزان رای ملت است» نشاندهنده همین اعتقاد است.

عضو مجلس خبرگان رهبری نفرت از استکبار و استکبارستیزی را از دیگر ویژگی‌های مکتب امام اعلام کرد و افزود: نفرتی که شما از آمریکا دارید و در قالب شعار مرگ بر آمریکا تجلی یافته وام‌دار امام است.

تا وقتی که آمریکا شیطنت می‌کند این شعار، شعار انقلاب است

عضو جامعه مدرسین ادامه داد: امام با گفتن اینکه آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و مرگ بر آمریکا هیمنه آمریکا را شکست و تا وقتی که آمریکا شیطنت می‌کند این شعار، شعار انقلاب است.

خاتمی با بیان اینکه مکتب امام، مکتب ولایت فقیه بود، تاکید کرد: امام فرمودند پشتیبان ولی فقیه باشید تا کشور آسیب نبیند که بالحمدلله کشور نیز آسیب ندیده است چون مردم دین‌شان را به ولایت ادا کرده‌اند و ولایی بوده و خواهند بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: امام نگفت که پشتیبان من باشید بلکه ایشان گفتند پشتیبان ولایت فقیه باشید و ولی فقیه امروز، مقام معظم رهبری است و آنها در خط امامند که در خط ولایت باشند و این دو تفکیک ناپذیرند.

وی مکتب امام خمینی را مکتب مراقبت از نظام دانست و خاطر نشان کرد: اگر مراقب نظام نباشیم آن بر سر نظام می‌آید که در مصر اتفاق افتاد و امام فرمودند کشور را در دست نا‌اهلان نیفتد که بالحمدلله نیفتاده و در آینده هم نمی‌افتد.

مقام معظم رهبری ترجمان اصلی امام است

عضو جامعه اسلامی مدرسین پیام دیگر مراسم تجلیل و سالگرد امام را بیعت با جانشین امام عنوان کرد و اظهار داشت: مقام معظم رهبری بزرگی است که خطش، خط امام است و با آن شجاعت، ‌تدبیر و شهامت بعد از ۲۵ سال راه امام را ادامه می‌دهد و ایشان ترجمان اصلی امام و رهنمودهای ایشان تفسیر اصلی خط امام است.

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به شعار امسال یادآورشد: مقام معظم رهبری در سخنرانی‌هایشان فرهنگ را مهم‌تر از اقتصاد دانستند اما مقصود از فرهنگ چیست؟

تبیین فرهنگ از نظر رهبر انقلاب

خاتمی درباره مقصود رهبر انقلاب از فرهنگ خاطرنشان کرد: ایشان در دیدارشان با نمایندگان مجلس اظهار داشتند که منظورشان از فرهنگ، فرهنگی اسلامی و دینی است و حرکت‌های فرهنگی باید براساس ارزش‌های اسلامی و انقلابی صورت گیرد.

وی ادامه داد: براساس این معنا، به صراحت می‌گویم مجلس گناه، کار ضد فرهنگی است. چه اسم آن کنسرت موسیقی باشد و یا هر عنوان دیگری؛ ‌اینکه دختران ما به شکل بزک کرده و به همراه نامحرم به این کنسرت بروند و پول بیت‌المال را خرج آن بکنیم تا از خدا غافل شوند بهتر است این نوع مجالس برگزار نشود و اگر مجلس بدون گناه نمی‌توانیم تشکیل بدهیم ضرورتی هم بر تشکیل این مجالس نیست.

ما بر روی مسائل فرهنگی حساسیم

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه ما بر روی مسائل فرهنگی حساسیم، تاکید کرد: موضع خطیبان نماز جمعه در رابطه با نظام، موضع آقاست و موضع مقام معظم رهبری بر تقویت دولت‌ها بوده است ولی این به معنای ترک امر به معروف و نهی از منکر نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: دولت که می‌گوید پذیرای انتقادات است، انتقادات ما را به معنای مخالفت برندارد و این یک امر به معروف و نهی از منکر است و البته بگویم حساسیت ما فقط بر مسائل فرهنگی نیست و ما در مسائل اخلاقی، اقتصادی و سیاسی نیز حساسیم و در همین تریبون نماز جمعه وقتی فساد ۳ هزار میلیاردی رخ داد در خواست برخورد قاطعانه با آن را داشتیم.

خاتمی درادامه صحبت‌هایش با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور اظهار داشت: مسئول محترمی گفته‌اند ما به زور شلاق نمی‌خواهیم مردم را راهی بهشت کنیم که از این جمله، ‌سه معنا برداشت می‌شود. یک معنای آن این است که مکتب ما مکتب منطق است و مکتب شلاق نیست که این معنا مورد قبول ما هم است.

وی ادامه داد: معنای دوم این است که مردم را آزاد بگذاریم تا آن‌ها هر کاری را که می‌خواهند بکنند و در عرصه اخلاقی، سیاسی و فرهنگی آزاد باشند و حدود الهی را بشکنند و امر به معروف و نهی از منکر هم نباشد، که این معنا مورد تایید هیچ مسئولی در نظام اسلامی نیست.

رسالت حکومت دینی صاف کردن جاده بهشت است

خطیب موقت نماز جمعه تهران درباره معنای سوم این عبارت یاد‌آور شد: اگر معنای این حرف هم این باشد که ما جاده بهشت را صاف نکنیم این هم درست نیست و اصلا رسالت حکومت دینی صاف کردن جاده بهشت است و همانطور که دولت درعرصه اقتصاد دخالت و مدیریت می‌کند ما هم می‌‌گوییم که حکومت دینی وظیفه دارد جاده بهشت را برای بهشتی کردن مردم هموار کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره امر حجاب هم تصریح کرد: حجاب همانند نماز و روزه از مسلمات دینی است و هر‌گاه دوئل غیراسلامی بخواهند با مسلمانان لج کنند می‌گویند که حجاب ممنوع است.

وی پیشینه حجاب را قرآن و ائمه اطهار دانست و تاکید کرد: بدحجابی نیز پیشینه دارد و پیشینه آن به قره‌العین بهایی که به شکل بی‌حجاب برای علی محمد باب تبلیغ می‌کرد برمی‌گردد و بعد از آن نیز رضاخان قلدر است و خانم‌های شیعه حتما حضرت زهرا و حضرت زینب را به رضاخان قلدر ترجیح می‌دهند.

مصوبه سال ۸۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره حجاب اجرایی نشده است

خاتمی با بیان اینکه باید برای مبارزه با بی‌حجابی هم کار فرهنگی و هم کار اجرایی توامان صورت بگیرد، خاطر نشان کرد: در جمهوری اسلامی قانون جامعی برای مبارزه با بی‌حجابی نوشته شده و مصوبه سال ۸۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی است اما متاسفانه هیچ‌گاه این مصوبه اجرایی نشده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خطاب به مسئولان اجرایی، قضایی و تقنینی کشور بیان کرد: بهترین راه برای کاهش یا از بین بردن کم حجابی و بی‌حجابی در کشور جز اجرای این مصوبه نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز