خبرگزاری کار ایران

رییس بانک مرکزی:

برداشت ۴.۱ میلیاردی از صندوق توسعه ملی صحت ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۷۱۶۲۸

این ثبات رو به پایین است و در یک دوره زمانی به نظر می‌آید بدون نیاز به التهاباتی که در بازار ایجاد شد، وضعیت طبیعی خود را خواهد داشت.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرح ارز هم‌اکنون از ثبات برخوردار است گفت: به زودی شاهد کاهش باثبات نرخ ارز خواهیم بود

به گزارش خبرنگار ایلنا ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که چرا نرخ ارز هنوز روی ۳۳۰۰تومان باقی مانده است گفت: اثر اقدامات ما تدریجی است و ملاحظه خواهید کرد که تاثیرات خود را به زودی نشان می دهد

وی با بیان اینکه نرخ ارز هم اکنون از یک ثبات برخوردار است، گفت: این ثبات رو به پایین است و در یک دوره زمانی به نظر می‌آید بدون نیاز به التهاباتی که در بازار ایجاد شد، وضعیت طبیعی خود را خواهد داشت.

رئیس کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در خصوص عرضه و تقاضای ارز تعادل در ایجاد است و فکر می‌کنم که به زودی شاهد کاهش باثبات نرخ ارز خواهیم بود.

در خصوص افزایش تسهیلات بانکی گفت: تعیین نرخ سود تسهیلات مربوط به جلسه شورای پول و اعتبار است. تسهیلات نظام بانکی درجمهوری اسلامی دو نوع است که یکی از آنها مشارکت مدنی است که ما نمی‌توانیم برای آن سقفی تعیین کنیم. یعنی شورای پول و اعتبار روی حداقل‌های نرخ تسهیلات قابل قبول برای بانک‌ها ورود می‌کند.

وی افزود: موضوعی که امروز در دولت مورد بحثقرار گرفت، در خصوص بحثاقتصاد کشور و ایجاد اشتغال که از معضلات حال حاضر است، بود. دولت در سال ۹۳ به شکل وسیع به مقوله اشتغال می‌پردازد و طبعا نظام بانکی هم نقش جدی در این رابطه دارد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اصولا نظام بانکی باید بازوی حمایت کننده اصلی از فعالیت‌های بخش خصوصی باشد، گفت: در گذشته به دلیل تکالیف زیادی که برای نظام بانکی وجود داشته امکان حمایت از فعالیت‌های بخش خصوصی سلب شده بود و انتقادهایی که بخش خصوصی از بانک‌ها داشتند عمدتا مربوط به این موضوع بود.

وی خاطر نشان کرد: دولت مصمم است فضای جدیدی برای نظام بانکی در جهت حمایت از فعالیت‌های تولیدی مثبت ایجاد کند که زمینه اشتغال را به نحو مطلوب و پایداری فراهم کند. امیدواریم که نظام بانکی بتواند در سال ۹۳ به نحومطلوب انجام دهد.

در ادامه خبرنگاری با بیان اینکه ارائه تسهیلات از سوی بانک‌ها با مشکلات زیادی مواجه است، از او پرسید که اساسا چه تسهیلاتی برای بانک‌ها صرفه اقتصادی ندارد؟ که سیف پاسخ داد: وقتی بانک منابعی ندارد سپرده گذار برای آن هزینه می‌دهد و در مقابل انتظار دارد که بیشترین بازدهی را کسب کند. بانک‌ها نمی‌توانند بدون استفاده و بلاتکلیف سپرده‌ها را نگه دارند. این روند به معنای متوقف کردن بازدهی برای بانک و سپرده‌گذار است.

وی افزود: بنابراین محدودیت منابع در نظام بانکی و تکالیف زیادی که بر دوش نظام بانکی است دست به دست هم داده تا کسانی که متقاضی تسهیلات از نظام بانکی می‌شوند به نتیجه خود نرسند. یکی از مباحثی که در سیستم نظام بانکی مطرح می‌شود این است که اصولا ما به دنبال نرخ مطلوب و یا دسته بندی منابع برای تامین نیازهایمان هستیم. بنده فکر می‌کنم ما باید شرایطی ایجاد کنیم تا منابع مورد نیاز که در نظام بانکی است به درستی درخدمت همه مردم قرار گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی محدودیت منابع قرض الحسنه را یکی از مشکلات عمده نظام بانکی دانست و گفت: حجم بالای تقاضا منابع محدودی را برای قرض الحسنه ایجاد کرده و باعثشده که بانک‌ها نتوانند به شکل مطلوب وظایف خود را انجام دهند ما باید این واقعیت را درک کنیم که اگر منابعی در اختیار داریم باید در مقابل احساس وظیفه نیز داشته باشیم.

وی افزود: بانک مرکزی نیز وظیفه دارد اگر بانکی در قبال سپرده گذاران خود قصوری دارد با آن بانک برخورد کند. نظام بانکی علاقه مند است که نقش تاثیرگذاری در فعالیت‌های اقتصادی کشور داشته باشد.

سیف بیان کرد: نظام بانکی باید توجه کند که در قبال محدودیت سرمایه، حجم بالای مطالبات از دولت و بازخرید اوراق مشارکت که به نیابت از دولت منتشر کرده مسئول است و باید دقت بیشتری به خرج دهد

وی ادامه داد: متاسفانه عواملی که منجر به عدم پرداخت معوقات بانکی شد مشکلاتی رانیز برای نظام بانکی ایجاد کرد. لذا بانک‌ها باید در این زمینه نیز پاسخگو باشند نظام بانکی با توجه به اختیاراتی که دارد می‌تواند وظایف خود را نیز به خوبی انجام دهد.

در ادامه خبرنگاری مطرح کرد که دیوان محاسبات اعلام کرده که دولت با ترفند خاصی ۴.۱ میلیارد صندوق توسعه ملی برداشت کرده که رئیس کل بانک مرکزی ضمن تکذیب این مسئله گفت: این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد. دولت هیچگاه این مبلغ را از صندوق توسعه ملی برداشت نکرده و حتی مبلغ ۲۰ درصد موجودی آن را به حساب صندوق توسعه ملی واریز کرده است.

وی در پایان تاکید کرد: اگر سوءتفاهمی در این خصوص وجود داشته باشد ما پیگیری خواهیم کرد و نهایتا آن را اطلاع رسانی می‌کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز