خبرگزاری کار ایران

نقاشی در گفت‌وگو با ایلنا:

جریان تندور پایگاهی متزلزل در جامعه دانشگاهی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۶۵۳۵۸

روش تقابل در دیپلماسی، چیزی جز انزوای بین‌المللی برای کشورمان به بار نیاورده و باعثشده است که جایگاه ایران و نظام جمهوری اسلامی مخدوش شود.

دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران گفت: جریان اصولگرا و به خصوص جریانات تندروی آنان در جامعه دانشگاهی ما پایگاه به شدت متزلزل و محدود دارند. در سال ۹۲ با اینکه دارای چهار اتحادیه دانشجویی با حمایت کامل نهادهای قدرت بودند، نتوانستند کوچک‌ترین تاثیری بر فضای دانشجویی کشور بگذارند.

حسین نقاشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص برگزاری همایش دلواپسیم از سوی منتقدان دولت گفت: کسانی که امروز نسبت به روند مذاکرات هسته‌ای دلواپس هستند، کاش در سال‌های پیش‌تر به بیانیه‌خوانی سیاسی واکنش نشان می‌دادند.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری نشستی با عنوان " دلواپسیم " از سوی مجموعه اصولگرای " کمیته صیانت از منافع ایران " اظهار داشت: گردانندگان این مجموعه از اعضای تشکل‌های اصولگرایی چون جنبش عدالتخواه دانشجویی و همچنین بسیج دانشجویی هستند و سایر تشکل‌های دانشجویی اصولگرا نیز با آنان همراهی کرده‌اند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: در بحثپرونده هسته‌ای کشورمان معتقدم که مسئله اصلی در دولت فعلی و گذشته نوع رویکرد این دو دولت در مواجه با جهان است. دیپلماسی دولت سابق مبتنی بر رویکردهای غیرواقع‌بینانه و شعاری بود که به جز جنجال برای کشور سودی در برنداشت. این سخن بیانی است که دکتر ولایتی از افراد برجسته و کلاسیک اصولگرایان در مناظرات تلویزیونی در سال ۹۲ بدان اشاره داشته است. توجه به جایگاه حقوقی ایشان سخنان و مواضع وی در این باره را قابل تامل‌تر می‌کند.

دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با بیان اینکه مجموعه کمیته صیانت از منافع ایران عقبه تشیکلاتی - دانشجویی جریاناتی چون جبهه پایداری هستند، تصریح کرد: متاسفانه در تبلیغاتی غیرواقعی در مناظره‌ها، بیانیه‌ها و برنامه‌های این گروه، از سوی دست‌اندرکاران آن، چنین ادعا می‌شود که ما مجموعه‌ای مستقل، فراجناحی و تنها به دنبال منافع ملی کشور هستیم در حالی که حضور اعضای برجسته تشکل‌هایی چون بسیج دانشجویی و جنبش عدالتخواه در این مجموعه بیانگر رویکردهای آنان است.

نقاشی در پاسخ به سوال که این کمیته به چه دلیل به دنبال تبلیغ مستقل و دانشجویی بودن خود است، بیان داشت: جریان اصولگرا و به خصوص جریانات تندروی آنان در جامعه دانشگاهی ما پایگاه به شدت متزلزل و محدود دارند. در سال ۹۲ با اینکه دارای چهار اتحادیه دانشجویی با حمایت کامل نهادهای قدرت بودند، نتوانستند کوچک‌ترین تاثیری بر فضای دانشجویی کشور بگذارند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه این گروه‌ها از عدم اقبال خود در فضای دانشگاهی به خوبی مطلع هستند، خاطرنشان کرد: از این‌رو می‌خواهند با برندسازی‌های جدید و البته کاذب، خود را از خاستگاه‌های اصلی خود بیگانه نشان دهند تا بتوانند توجه جامعه دانشگاهی کشور و مخاطبین را به دست آورند. این در حالی است که در پیش‌گیری این رویکردها از سوی فعالین دانشجویی و جامعه دانشگاهی کشور به بی‌صداقتی سیاسی تعبیر می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت گفتمانی که بین جریان‌های اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا با رویکردهای اصولگرایان تندرو وجود دارد، اذعان داشت: این سخن که دولت به ما اجازه سخن گفتن و اظهار نظر نمی‌دهد، یک پاراپاگاندای سیاسی است. از یاد نبریم که در دولت مورد حمایت همین افراد، دانشجویان و سایر فعالان سیاسی اصلاح‌طلب امکان برگزاری کوچکترین تجمع و برنامه انتقادی را نداشتند. سئوال بنده این است، افراد مانند ما که منتقد دیپلماسی محمود احمدی‌نژاد و رویکردهای آقای سعید جلیلی بودیم، چرا نمی‌توانستیم به همین راحتی و پوشش رسانه‌ای که آقایان برنامه " دلواپسیم " را برگزار کردند، برگزار کنیم؟ اتقاقا ما به شدت هم دلواپس بودیم و هم آن روزها و هم امروز به روشنی صحت و درستی دلواپسی‌هایمان رخ نموده است.

نقاشی با بیان اینکه مدافع آزادی بیان منتقدان توافقات ژنو است، یادآور شد: اساسا معتقد نیستم که هر آنچه در این توافقنامه شش ماه آمده است غیر قابل انتقاد است. اما اگر کسی دلواپسی حقیقی دارد کاش ابتدا به دلایلی که باعثشد امروز ما به این مرحله برسیم، بدون تعلقات جناحی و گروهی بررسی کند و سپس به متن توافقات بپردازد. نکته بعدی که نباید مغفول بماند این است که مسئله ما با رویکردهای آنان است. روش تقابل در دیپلماسی، چیزی جز انزوای بین‌المللی برای کشورمان به بار نیاورده و باعثشده است که جایگاه ایران و نظام جمهوری اسلامی مخدوش شود.

دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با بیان اینکه ما در دوره پیش حتی با همسایگانمان نیز توان سامان دهی مناسبات دیپلماتیک نداشتیم، ابراز داشت: این سوال به صورت جدی مطرح است که جایگزین آنان درمورد رویکرد فعلی دستگاه دیپلماسی کشور چیست؟ اگر همان روند قبلی مناسب بود، دلیل رای مردم به جریان مقابل این طرز فکر در ۲۴ خرداد ۹۲ چه بود؟ و اگر اکثریت مردم به دنبال تداوم همان روندهای گذشته بودند، چرا به کاندیدای این گفتمان رای نداده‌اند؟

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما زمینه‌های پیشرفت بیشتر در مذاکرات هسته‌ای و تقویت موقعیت کشور در عرصه بین‌المللی چگونه رقم خواهد خورد، گفت: از دیدگاه من در نظر داشتن چهار رویکرد می‌تواند در تقویت موضع دیپلمات‌های کشورمان در مذاکرات هسته‌ای و دیپلماسی کشور موثر باشد. عادی‌سازی روابط سیاسی با کشورهای جهان علی‌الخصوص همسایگان و دوری از رفتارهای تنش‌زا، ارتباط‌گیری و ساماندهی به نخبگان ایرانی خارج از کشور اعم از دانشجویان، اساتید و فعالان اقتصادی جهت ایجاد یک لابی قوی برای حمایت از منافع ملی ایران در خارج از کشور، توسعه دموکراسی و رعایت حقوق بنیادین بشر در داخل کشور برای حفظ و گسترش وحدت و امنیت ملی و تضمین آزادی رسانه‌ها و اعتماد به جامعه مدنی می‌تواند به دستگاه دیپلماسی کشور کمک کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز