خبرگزاری کار ایران

آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج فقه:

در بعد فرهنگی تلاش کمتری شده است

asdasd
کد خبر : ۱۶۲۰۹۴

مسائل فرهنگی نباید تحت شعاع مسائل اقتصادی قرار گیرد / متأسفانه شهرداری تهران جلوی ساخت بزرگترین مسجد تهران را گرفته است / مشکلات فرهنگی ناشی از دور ماندن از تعالیم اسلامی است.

ایلنا: یکی از مراجع تقلید شیعه در قم، با بیان این که در بُعد فرهنگی تلاش های کمتری شده و فرهنگ اهل بیت(ع) در جامعه، مورد توجه نیست، گفت: اگر یکی از نهادهای فرهنگی مؤثر در تربیت آلوده باشند بقیه را تخریب می کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت الله ناصر مکارم شیرازی، صبح امروز چهارشنبه سوم اردیبهشت ماه ۹۳ در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، به شعار سال مطرح شده از سوی رهبر انقلاب مبنی بر " اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی " اشاره کرد و اظهار داشت: رهبر بزرگوار انقلاب امسال را سال فرهنگ و اقتصاد نامگذاری کرده اند؛ اگرچه در بخش‌های اقتصادی، اقداماتی صورت گرفته و امیدواریم برای رفع مشکلات این بخش نتیجه بخش باشد، اما در بُعد فرهنگی تلاش های کمتری شده است.

وی با بیان این که توجه به فرهنگ اهل بیت(ع) در جامعه، مورد توجه نیست در حالی که از مهمترین مسائل است، گفت: باید کاری کرد که پایه‌های اعتقادی مردم تقویت شود، زیرا کسانی که پایه‌های مذهبی شان محکم است، آلوده به اعتیاد و بی حجابی نیستند.

این مرجع تقلید با بیان این که مشکلات فرهنگی ناشی از دور ماندن از تعالیم اسلامی است، چرا که اگر آموزه‌های اسلام اگر در جامعه حاکم باشد مشکلات فرهنگی حل می‌شود، گفت: تقویت بنیان‌های دینی نباید تنها توسط حوزه صورت گیرد؛ این کار تنها وظیفه روحانیت و علما نیست، بلکه باید بصورت ریشه ای پیگیری شود؛ باید از پیش دبستانی و دبستان، راهنمایی، دبیرستان، دانشگاه و رسانه‌ها کار را آغاز کرد.

وی با بیان این که علما و خطبا با تالیف و خطابه به امر تبلیغ دین می‌پردازند، گفت: باید تربیت دینی از دوران جنینی آغاز شود؛ درست است که حوزه‌های علمیه کانون های علمی و فرهنگی محکمی هستند، ولی همه دستگاه ها و مراکز آموزشی باید دست به دست هم دهند تا کار فرهنگ دینی ترویج یابد.

آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که مسائل فرهنگی نباید تحت شعاع مسائل اقتصادی قرار گیرد، یادآور شد: بارها گفته‌ایم کسانی که مشکل دارند باید کمکشان کرد، باید برای بیکاران ایجاد شغل کرد…، ولی این‌ها نباید مانع از رسیدگی به مسائل فرهنگی شود.

وی تأکید کرد: باید با حضور کارشناسان راه‌های برطرف ساختن مشکلات فرهنگی و طرح‌هایی که نیاز به اصلاح دارند، بررسی شود.

این استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم، با بیان این که روحانیت در خصوص این مسائل، مسئولیت سنگینی برعهده دارد، گفت: اگر بخواهیم تمام عمر در حوزه علمیه قم بمانیم و درس بخوانیم چه فایده دارد، ‌ باید جامعه از علم ما استفاده کند.

این مرجع تقلید با بیان این که حل مشکلات فرهنگی نیازمند عزم عمومی است، گفت: برای اصلاح وضعیت فرهنگی باید از مهدهای کودک شروع کنیم، تا برسیم به مقاطع دیگر تحصیلی و دانشگاه و رسانه ها و البته برای تحقق این مهم همه باید دست به دست هم دهند. حوزه های علمیه، مراجع و خطبا باید مسائل فرهنگی را تعقیب کنند، اما تنها کار یک نهاد و یک نفر نیست، اگر یکی از نهادهای فرهنگی مؤثر در تربیت آلوده باشند بقیه را تخریب می کند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که یکی از مسؤولیت‌های شهرداری‌ها کمک به حل مسائل فرهنگی است و تنها آبادانی ظاهری شهر ملاک نیست، گفت: متاسفانه گاهی کارهایی بر خلاف آن انجام می شود؛ اخیرا برای ما نقل کرده اند که یکی از مساجد شهر تهران که هم اکنون در حال ساخت است و اگر ساخته شود تبدیل به مهم ترین مسجد تهران می شود، متاسفانه شهرداری جلوی ساخت آن را گرفته است؛ از این بدتر این که رییس هیات امنای مسجد که فرد محترمی است او را شهرداری به دلیل عدم پرداخت عوارض ممنوع الخروج کرده است، در حالی که این فرد مریض است و برای مداوا نیاز دارد که به خارج از کشور برود؛ این کارها آن هم شهرداری پایتخت کشور اسلامی درست نیست.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که همه نهادها باید دست به دست هم دهند، مشکلات فرهنگی تحت الشعاع مسائل و مشکلات اقتصادی واقع نشود، گفت: اکرچه باید به قشر ضعیف جامعه و جوانانی که برای ازدواج، ‌ کار و تحصیل، مشکل دارند کمک شده، از بیماران نیازمند حمایت شود و به بخش تولید توجه کرد، اما تمام این مسائل دلیلی نمی شود که به مسائل فرهنگی در کشور بی تفاوت باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز