خبرگزاری کار ایران

آیت الله غرویان در گفت وگو با ایلنا:

توجه به دین و فرهنگ در کنار اقتصاد، همان رویکرد اعتدالی است

asdasd
کد خبر : ۱۵۶۷۵۶

حکومت دینی و جمهوری اسلامی باید به فکر سفره مردم و مسائل زندگی و دنیای مردم باشد / وقتی اقتصاد مردم و زندگی مردم دچار مشکل شود، در فرهنگ آن ها نیز تأثیر منفی دارد / فقر حتی ممکن است انسان را به کفر بکشاند.

ایلنا: استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، با بیان اینکه رویکرد اعتدالی یعنی دین و فرهنگ را در کنار اقتصاد مورد توجه قرار دهیم، گفت: متأسفانه برخی از علما هم این موضوع را مطرح می‌کنند که ما نگران گرانی در جامعه نیستیم بلکه نگران فرهنگ و دین مردم هستیم؛ اتفاقا مقام معظم رهبری با شعار امسال، می‌خواهند این نکته را تذکر دهند که اصلا نمی‌شود نگران فرهنگ باشیم‏، اما نگران اقتصاد و سفره مردم نباشیم.

آیت الله محسن غرویان در گفت‌وگو با ایلنا، در ارزیابی خود از نامگذاری سال ۹۳ از سوی رهبر انقلاب به نام " اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی " اظهار داشت: به نظرم دو نکته مهم در فرمایش ایشان وجود داشت؛ یکی این که ایشان دغدغه مسائل زندگی، معیشت و اقتصاد مردم را دارند و توجه ایشان به این مسئله خود نشان دهنده این است که دین و حکومت، بریده از معیشت و زندگی مردم نیست و حکومت دینی و جمهوری اسلامی باید به فکر رفع گرانی‌ها، به فکر سفره مردم، رفع تورم و مسائل زندگی و دنیای مردم باشد نه مانند کسانی که می‌گویند ما خیلی به این مسائل نباید توجه کنیم.

وی افزود: ایشان بر توجه به این نکته از سوی مسئولان تأکید دارند و این موضوع را برگرفته از دین و بخشی از وظایف نظام دینی می‌دانند.

عضو شورای عالی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در پیام امسال رهبر معظم انقلاب وجود داشت، به نظرم ارتباط اقتصاد با فرهنگ است. ایشان اقتصاد و فرهنگ را دو مقوله اصلی دانستند و واقعا هم این‌ها با یکدیگر ارتباط بسیار نزدیکی هم دارند. وقتی اقتصاد و زندگی مردم دچار مشکل شود، در فرهنگ آنها نیز تأثیر منفی دارد و اگر اقتصاد و زندگی مردم بی‌مشکل باشد، فرهنگ آنها هم رشد می‌کند. به عبارتی فرهنگ دین‌داری، دین باوری، ایمان آن ها به مقولات دینی هم تقویت می شود و این برگرفته از همان روایاتی است که در متون‌دینی مان داریم که می‌گوید «کاد الفقر أن یکون کفرا» یعنی فقر حتی ممکن است انسان را به کفر بکشاند.

وی افزود: بنابراین ارتباط مسئله اقتصاد و فرهنگ، مسئله بسیار قابل توجهی است که جا دارد صاحب نظران و متفکرین حوزه و دانشگاه، کار تئوریک و فکری بیشتری روی آن انجام دهند.

غرویان با تأکید بر این که نمی‌توان بدون توجه به زندگی دنیای مردم، برای فرهنگ جامعه تلاش کرد، تصریح کرد: در واقع یک دیدگاه این است که دین مهمترین مقوله است و اصلا زندگی و معیشت مردم مقوله مهمی نیست که ما به آن بپردازیم؛ می بینیم که متأسفانه برخی از علما هم این موضوع را مطرح می‌کنند که ما نگران گرانی در جامعه و مردم نیستیم بلکه فقط نگران فرهنگ و دین مردم هستیم. اتفاقا مقام معظم رهبری با شعار امسال این نکته را می‌خواهند تذکر دهند که اصلا نمی‌توان نگران فرهنگ باشیم اما نگران اقتصاد و سفره مردم نباشیم. یعنی اقتصاد و زندگی مردم در نماز خواندن آن ها، در عبادت کردن آنها، در عشق و علاقه آن‌ها به نماز، روزه، عبادت، عاشورا و تاسوعا هم اثر دارد.

وی با بیان این که رویکرد اعتدالی یعنی همین که دین و فرهنگ را در کنار اقتصاد مورد توجه قرار دهیم، ادامه داد: به هر حال نظام اسلامی نمی‌تواند بریده از اقتصاد مردم باشد و فقط به مقوله فرهنگ بپردازد و یکی از مصادیق اعتدال همین است؛ یعنی در واقع همه چیز را در جای خود دیدن؛ فرهنگ اعتدال یعنی همان عدالت و عدالت هم یعنی قراردادن هر چیزی در جای خودش. بنابراین رویکرد اعتدالی همین است که ما نماز، روزه، اخلاق، دین‌داری و تقوای مردم را در کنار سفره و زندگی آنها ببینیم و تأمین کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز