خبرگزاری کار ایران

یک وکیل دادگستری در گفت‌وگو با ایلنا:

راه ارتباطی مناسبی میان وکلا و مردم وجود ندارد / هیات مدیره کانون وکلا باید به وعده‌های خود پایبند باشد

asdasd
کد خبر : ۱۵۳۱۳۵

اگر وکلا از وضعیت موجود کانون وکلای دادگستری ناراحت و نگران هستند باید با حضور در انتخابات و انتخاب افراد اصلح در ایجاد تغییر وضعیت کانون مشارکت داشته باشند.

یکی از نامزدهای بیست‌وهشتمین دوره انتخابات هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با ابراز تاسف از اینکه جامعه وکلا راه ارتباطی مناسبی با مردم ندارند بر لزوم استفاده از ابزارهای ارتباطی برای ارتباط بهتر با جامعه تاکید کرد.

محمدرضا کامیار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، از اولویت‌های بیست‌وهشتمین هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز را شفاف‌سازی از طریق ارائه گزارش عملکرد به اعضای کانون دانست و گفت: باید در هیات مدیره کانون وکلا، سنتی ایجاد کرد که طبق آن اعضای هیات مدیره خود را موظف به ارائه گزارش به اعضای کانون بدانند چراکه در آن صورت باید توضیح دهند چه اقداماتی انجام داده‌اند و در مورد مسائل مربوط به وکلا چه تصمیماتی اتخاذ کرده‌اند.

این نامزد بیست‌وهشتمین دوره انتخابات هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با تاکید براینکه شفاف‌سازی و ارائه گزارش از سوی هیات مدیره به اعضا باید به یک مطالبه تبدیل شود، تصریح کرد: در مدتی که مسئولیت اداره معاضدت قضایی کانون وکلای دادگستری برعهده‌ام بود، در فواصل سه ماه، شش ماه و شش ماه مبادرت به انتشار گزارش عملکرد کرده و در آن اهداف، برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته را به طور تفصیل بیان کردم. اعضای هیات مدیره باید نگاه خود را به انتخاب‌کنندگان تغییر داده و یک فرهنگ اخلاقی به وجود آوریم تا نامزدها به وعده‌هایی که می‌دهند در دوران مسئولیت پایبند بوده و آن را عملی کنند.

این وکیل دادگستری در مورد برخی اظهارات مبنی بر اینکه برخی اعضای هیات مدیره کانون در ادوار مختلف به دنبال منافع شخصی خود بوده تا منافع جمعی وکلا، ‌ اذعان داشت: بعید می‌دانم حقوقدانان به دنبال سوءاستفاده از موقعیت خود باشند و چنانچه چنین فرضی هم وجود داشته باشد راه مبارزه با چنین مسئله‌ای نظارت است. وکلاشان و جایگاه بالایی دارند و حتی در قانون همطرازشان قاضی در نظر گرفته شده‌اند.

وی با بیان اینکه تقسیم‌بندی در مدیریت کانون، انعکاس بدنه کانون است، تاکید کرد: گروهی از وکلا متعلق به دوران قبل از انقلاب اسلامی و گروهی برای دوران بعد از انقلاب اسلامی هستیم. گروه اول با نگاه سنتی و بدون توجه به اصول جامعه مدرن و بی‌اهمیت دانستن پویایی و تجربیات جوامع بشری همان شیوه مدیریت سنتی را در پیش می‌گیرند اما گروه دوم وکلای جوانی هستند که تعلق به تاریخ ندارند و دارای اندیشه و فکر پویا هستند. این دو دیدگاه در بدنه اعضای هیات مدیره کانون وکلا منعکس می‌شود و زمانی که به هیات مدیره راه می‌یابند با عقایدشان می‌آیند و چون پایبند به نظراتشان هستند، نمی‌توان به آنها انتقاد کرد.

نامزد بیست‌وهشتمین دوره انتخابات هیات مدیره کانون وکلای دادگستری با اشاره به نقش صنفی کانون وکلا خاطرنشان کرد: نهاد وکالت و کانون وکلا جدا از آنکه یک نهاد مدنی است، نهاد صنفی نیز محسوب می‌شود. یکی از کارکردهای اصلی نهاد صنفی باید حمایت از اعضای خود باشد. اعضای هیات مدیره کانون وکلای دادگستری نیز باید در حمایت از اعضای خود حساسیت نشان دهند. در حال حاضر یکی از کمیسیون‌های کانون وکلا، کمیسیون حمایت است که در دوره فعلی هیات مدیره تنها دو نشست برگزار کرده و اصلا نگاه حمایتی به اعضا نداشته است.

کامیار ادامه داد: در طول این مدت برای برخی از همکاران حکم اعدام صادر شد، برخی دیگر مورد ضرب و جرح قرار گرفته، عده‌ای به زندان رفتند و گروهی نیز از کار افتاده شدند اما کانون وکلا از این مسائل خبردار نمی‌شود. حمایت از اعضا و وکلا باید به صورت برنامه‌ریزی شده و دقیق مورد اجرا قرار گیرد و شخصا معتقدم در کمیسیون حمایت باید از افرادی استفاده کرد که دارای دغدغه، انگیزه و ایده هستند.

وی در مورد ضعف کانون وکلا برای برقراری ارتباط با مردم نیز بیان کرد: متاسفانه کانون وکلا با صاحبان اصلی خود که همان مردم هستند، ارتباطی ندارد. فلسفه وجودی ما حمایت از حقوق مردم است اما ما با آنان خط ارتباطی نداریم و اگر بخواهیم اظهارات و مواضع خود را مطرح کنیم هیچ تریبونی نداریم.

نامزد بیست‌وهشتمین دوره انتخابات هیات مدیره کانون وکلای دادگستری با تاکید براینکه برای ارتباط برقرار کردن با مردم باید از امکانات موجود به بهترین نحو استفاده کرد، افزود: باید با جامعه مطبوعاتی ارتباط خوب، منسجم و اصولی برقرار کرد و مطالب کانون را در کنفرانس‌های مطبوعاتی مطرح و به اطلاع مردم برسانیم. باید از اینترنت و فضای مجازی نیز به عنوان یک وسیله ارتباطی تاثیرگذار استفاده کنیم. ما مردم را دارای حق استفاده از خدمات حقوقی می‌دانیم بنابراین باید با آنها در ارتباط باشیم.

کامیار در پایان تاکید کرد: از وکلا می‌خواهم که با حضور خودشان در انتخابات هیات مدیره کانون وکلا مشارکت حداکثری داشته باشند و اگر از وضعیت موجود کانون وکلای دادگستری ناراحت و نگران هستند باید با حضور در انتخابات و انتخاب افراد اصلح در ایجاد تغییر وضعیت کانون مشارکت داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز