خبرگزاری کار ایران

رئیس مجمع تشخیص نظام:

کتمان حقایق از سوی رسانه‌ها گناه نابخشودنی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۰۳۲

می‌بینیم که چگونه افراطیون، حاصل خون جوانان را در مصر، یمن، لیبی، تونس و جاهای دیگر هدر می‌دهند / وجدان جامعه مهم‌ترین مرجع در زندگی بشریت است.

رئیس مجمع تشخیص نظام گفت: مسئولیت رسانه‌ها مهم است، چون اگر با کتمان حقایق یا وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها موجب انحراف افکار عمومی شوند، مرتکب گناه نابخشودنی خواهند شد.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار سرپرست و جمعی از مدیران، مسئولان و دبیران سرویس‌های مختلف خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با بیان این مطلب، افزود: مسئولیت رسانه‌ها مهم است، چون اگر با کتمان حقایق یا وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها موجب انحراف افکار عمومی شوند، مرتکب گناه نابخشودنی خواهند شد.

وی آیه «ولو تقول علینا بعض الا قاویل لاخذنا منه بالیمین ثم لقطعا منه الوتین»(سوره حاقه، آیات ۴۱ تا ۴۳) را گواه صادقی برای خشم خدا از دروغ و نسبت‌های ناروا و تحریف معارف الهی دانست و افزود: متأسفانه گاهی برای برخی از ارباب رسانه‌ها، هدف هر وسیله‌ای را توجیه می‌کند که هیچ با روح انقلاب سازگار نیست.

وی گفت: رسالت انبیا و اولیا راهنمایی انسان‌ها بود و اکنون بخشی از آن وظیفه بر دوش خبرنگاران و متولیان رسانه‌هاست.

رئیس مجمع تشخیص نظام با یادآوری فشارهایی که طی سال‌های اخیر بر رسانه‌های مستقل وجود داشت، رعایت اعتدال و انصاف خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) را نسبتاً قابل قبول خواند و گفت: این رویکرد به خاطر حفظ روحیات دانشجویی در آن خبرگزاری است و حفظ این روحیه در برخی از رسانه‌ها، آن هم در شرایطی که انتشار اخبار ناروا و آمارهای دروغین دیکته می‌شد، یادآور آن بیت است که می‌گوید «از این سموم که بر طَرف بوستان بگذشت / عجب که مانده گلی یا که بوی نسترنی».

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی در عصر انفجار اطلاعات، گفت: اگر مردم درست مطلع شوند، جامعه منحرف نمی‌شود.

وی با تاکید بر این نکته که «وجدان جامعه مهم‌ترین مرجع در زندگی بشریت است»، فریب افکار عمومی را عملی زشت خواند و آن را تقبیح کرد و افزود: اگرچه در خیلی از جوامع به اسم انتخابات، انتصابات انجام می‌شود، ولی در کشورهای مدعی دموکراسی، بویژه کشورهایی با مبانی اسلامی، مطالب باید بدون رنگ و لعاب یا سانسور به مردم گفته شود تا بر اساس آن تصمیم بگیرند و مسئولان را برای ادامه مسیر جامعه انتخاب کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، دولت آقای روحانی را برخاسته از چنین شرایطی دانست و اظهار کرد: اوضاع اقتصادی جامعه را می‌دیدید که چگونه درآمد عده‌ای اندک به شکل سرسام‌آوری بالا رفته بود و در مقابل درآمد توده مردم کمتر از هزینه‌های جاری زندگی بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، امید ایجاد شده در جامعه را عمیق دانست و گفت: دولت هم در راستای تقویت این امید، گام‌های نخستین را خوب برداشته است.

وی با اشاره به فضای جهانی که علیه ایران یک اجماع همگانی داشت، موفقیت‌های دیپلماسی را مثبت ارزیابی کرد و با مقایسه شرایط پایان جنگ تحمیلی و اوج تحریم‌ها، یادآور شد: من که جانشین امام راحل و فرمانده جنگ بودم، می‌دانستم جنگ فرسایشی چه بر سر مردم می‌آورد! و چگونه امکانات دو کشور اسلامی نابود می‌شود!، چون می‌دانستم دنیای استکباری نمی‌گذارد ایران به پیروزی نظامی برسد.

هاشمی رفسنجانی درایت امام راحل برای قبول قطعنامه را برخاسته از ویژگی ذاتی ایشان برای رهبری جامعه اسلامی دانست و تصریح کرد: اگر ایشان مشکل جنگ را حل نمی‌کرد، چه بسا تا سال‌ها و شاید تا امروز ادامه داشت.

رئیس مجمع تشخیص نظام، مخالفت افراطیون با رفتار و گفتار منطقی را همیشگی دانست و با اشاره به مسایلی که پس از توافقات ژنو در جامعه مطرح شد، گفت: رهبری معظم که بر همه مسایل احاطه دارند، از دولت و تیم دیپلماسی آن حمایت می‌کنند، اما عده‌ای که اتفاقاً ادعای پیروی دارند و دیگران را متهم به بی‌بصیرتی می‌کنند، هنوز به مخالفت‌ها ادامه می‌دهند.

وی عواقب انقلاب‌های مردمی در کشورهای عربی را عبرت‌آموز خواند و افزود: می‌بینیم که چگونه افراطیون، حاصل خون جوانان را در مصر، یمن، لیبی، تونس و جاهای دیگر هدر می‌دهند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با ارائه تحلیلی از اوضاع عراق در سال‌های پس از صدام و بیان شرایط امروز، گفت: در یک سرزمین اسلامی که بهترین ظرفیت‌ها را برای پیشرفت دارد، تندرو‌ها کاری کردند که هر روز شاهد انفجار و کشتار هستند.

وی در ادامه در برابر پرسش خبرنگار ایسنا که «چرا در سال‌های اخیر کمتر با مردم و رسانه‌ها حرف زده‌اید؟» پاسخ داد: شرایط کشور را می‌دانستید که چگونه عده‌ای برای عدم انتشار حرف‌های دیگران در جامعه هیاهو می‌کردند؛ البته من به خاطر مسئولیت‌ها و وظیفه‌ای که دارم، هر وقت احساس ضرورت کردم، حرف زدم و به صحنه آمدم.

رئیس مجمع تشخیص نظام در پاسخ به پرسش دیگری درباره گذشته و آینده دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: این دانشگاه که سرمایه‌ای کم‌نظیر برای ایران اسلامی است، بدون حق مالکیت و سهم هیچ‌کس، رو به تکامل پیش می‌رود و از تجربیات همه دلسوزان، بویژه چهره‌های باسواد دانشگاهی برای تدریس و تحقیق استفاده می‌کند.

هاشمی رفسنجانی خطاب به جمع حاضر با بیان این جمله که «سلام مرا به همه کارکنان ایسنا برسانید»، اظهار کرد: اینکه منبع و مرجع خبری روزنامه‌ها می‌شوید، به خاطر رعایت اعتدال است که باید به عنوان یک اصل اسلامی در جامعه تقویت شود.

بر اساس این گزارش، در آغاز این دیدار آقایان سعید پورعلی و فیض به عنوان سرپرست خبرگزاری ایسنا و معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گزارشی از فعالیت‌ها، برنامه‌ها و اهداف این دو نهاد دانشگاهی ارائه کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز