خبرگزاری کار ایران

آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع مردم کرمان:

نزاع رخنه ای برای هدر دادن فرصت ها است

کد خبر : ۱۳۰۳۹۷

نگرانی هاشمی رفسنجانی از توطئه عده‌ای برای تفرقه میان حوزه و دانشگاه / امیدواریم دولت تدبیر و امید برنامه‌ای برای ساخت کامل بم داشته باشد و به آن عمل کند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بعدازظهر امروز - پنج شنبه - در گردهمایی مردم کرمان در مصلای شهر کرمان، ضمن گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: می‌خواهم امروز درباره مسائل روز و مواردی که نسبت به آن دلواپسی دارید با شما حرف بزنم.

به گزارش ایلنا، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه کرمان در تاریخ ایران همیشه مثل ستاره‌ای درخشیده و همیشه یکی از سنگرهای نفوذناپذیر ایران بوده است، اظهار کرد: در خط مقدم حملاتی که از جانب شرق به ایران می‌شده، شهر قهرمان " بم " بوده؛ این ارگی که از قرون متمادی برایمان مانده است، شیوه زندگی مردم بوده است.

وی افزود: سینه بم سپر بزرگی بوده که هیچ دشمنی نمی‌توانست از آن عبور کند اما مردم بم در سال‌های اخیر دچار حادثه بسیار تلخی شده‌اند.

وی ادامه داد: باید بم را می‌ساختیم نساختیم. البته تلاش فراوانی شده است. من پارسال به بم آمده‌ام و دیدم که این شهرستان الان روی پای خودش ایستاده است. کشاورزی و صنایع مردم آن فعالند.

هاشمی‌ رفسنجانی سپس به دیدار اخیر خود با مردم بم در تهران اشاره و اظهار کرد: قرار بود در این سفر به بم هم بروم، اما به خاطر فراوانی برنامه‌های این دو روز از این سعادت محروم ماندم. اما سالگرد زلزله را تسلیت گفته و اعلام می‌کنم به زودی خدمت آنها می‌رسم.

وی گفت: امیدواریم دولت تدبیر و امید برنامه‌ای برای ساخت کامل بم داشته باشد و به آن عمل کند.

وی سپس به نقش تاریخی کرمان اشاره و بیان کرد: همیشه علمای بزرگی در کرمان بوده‌اند و از کیان نظام اسلامی دفاع کرده و برای توسعه اسلام جهاد کرده‌اند.

وی ادامه داد: لشگر ۴۱ ثارالله کرمان البته در سیستان و هرمزگان در دفاع مقدس درخشش بسیار بالایی داشته است. من به عنوان فرمانده جنگ شهادت می‌دهم که در بسیاری از نقاطی که نیاز بود با ایثار و فداکاری خط‌شکنی شود این لشگر حضور داشت.

وی به مفقودان و جانبازان بی‌شمار این لشگر اشاره و بیان کرد: ایثارگران امروز سرمایه‌ای هستند برای حفظ قداست استان و حفظ شور انقلابی و دفاع از معارف انقلاب و اسلام و کشور.

وی گفت: شما مردم کرمان در صحنه‌های اخیر نیز تاریخ را به خوبی رقم زده‌اید. واقعه مسجد جامع در دوران انقلاب نقش روشنی از شجاعت و انقلابی بودن شما کرمانی‌ها دارد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام سپس به وحدت حوزه و دانشگاه اشاره و بیان کرد: این مساله بسیار مهمی است برای ما؛ همان اوایل انقلاب شیاطینی در داخل و خارج سعی می‌کردند بین حوزه و دانشگاه فاصله بیندازند.

وی افزود: خطر تاثیر آن توطئه‌ها را ما کاملا می‌دیدیم، تا اینکه مناسبتی پیش آمد و آن روز را روز وحدت حوزه و دانشگاه مطرح کردیم.

وی با بیان اینکه من امروز احساس می‌کنم که همان توطئه‌ها دارد اوج می‌گیرد، اظهار کرد: عده‌ای می‌خواهند مانع شوند این دو مرکز عظیم فکری و عملی که باید دوام اسلام و معارف و مکتب اهل بیت و منابع عظیم افتخارات ایران را حفظ کند، بین‌شان تفرقه بیفتد، متاسفانه تلاش‌ها محدود به این دو بخش نبوده و در جامعه هم دیده می‌شود.

هاشمی‌ رفسنجانی اظهار کرد: من ادعا نمی‌کنم اما قرآن تاکید کرده که اختلاف‌نظر طبیعی است، اما اگر اختلاف عاقلانه مطرح و مودبانه بحثشود و با منطق با اختلاف برخورد کنیم، سازنده است.

وی به بیان روایتی از پیامبر پرداخت و گفت: آیات قرآن هم نشان می‌دهد که مردم باید در هنگام بروز اختلافات با بحثکردن واقعیات را روشن کنند بنابراین نمی‌توان گفت اختلاف نباشد و همه یکسان فکر کنند.

وی افزود: اما آنچه که مذموم است، نزاع و درگیری است. قرآن بارها توصیه کرده که با هم نزاع نکنید، چراکه دچار سستی می‌شوید و در مقابل دشمنان خفیف و امت اسلامی را دچار ضعف می‌کنید.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: من این را می‌خواهم به شما بگویم که اختلاف‌نظرها در حوزه و دانشگاه و احزاب و رسانه‌ها و حتی در صداوسیما مطرح و بحثشود، اما مودبانه هرکس نظرش را بگوید، ‌ مردم انتخاب می‌کنند.

وی با بیان اینکه مردم ما امروز دانش و آگاهی کافی را دارند، اظهار کرد: ما باید مودب بحثکنیم نزاع، رخنه‌ای است برای نفوذ دشمنان و هدر دادن فرصت‌ها و گرفتن وقت گرانبهای ما.

رفسنجانی گفت: کسانی که تهذب را انتخاب کرده‌اند و داعیه سیاسی دارند، اینها روشنفکران جامعه هستند و می‌خواهند جامعه را هدایت کنند. ما امیدواریم این گروه‌ها بحث‌های خودشان را در حیطه ادب اسلامی و انسانی و مصلحت نظام به صورت دوستانه انجام دهند و داوری را به مردم واگذار کنند.

وی همچنین گفت: نتیجه این اختلافات در انتخابات مشخص می‌شود و مردم می‌فهمند که به چه کسی رای دهند؛ اگر ما با شعاری مردم را فریب ندهیم و با کار غیرمصلحتی امید خدمت به مردم را ضعیف نکنیم، مردم کارشان را می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی گفت: شما در کرمان علمای بزرگی دارید اما من به عنوان یک کرمانی می‌گویم فضای کرمان را همیشه دوستانه نگه دارید.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام سپس به مسائل روز کشور اشاره و اظهار کرد: مقام معظم رهبری قبل از انتخابات فرمودند رای مردم حق‌الناس است حق‌الناس بخشیده نمی‌شود. این یک تعبیر فقهی و یک نظریه فقهی است که ایشان مطرح کردند. ضایع کردن حق مردم نتیجه بسیار بدی دارد، احترام به فکر و نظر مردم جامعه را تقویت کرده و باعثمی‌شود مردم وفادار بمانند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین بیان کرد: شما دیدید که با سوءتدبیر و تحریم‌های خارجی، زندگی ما به کجا رسید. بیکاری جوانان تحصیلکرده ما که سرمایه‌های کشور هستند، ۲۵ درصد است، می‌بینید کمبودها مردم را تحت فشار قرار داده است. می‌بینید که ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبلی به بانک‌ها و پیمانکاران و نیروهای مسلح چه مشکلاتی ایجاد کرده است، می‌دانید که چهار هزار طرح عمرانی الان بدون اعتبار مانده است می‌دانید که کشتی‌های حامل نیازهای ضروری ما به خاطر نبودن ارز در دریاها لنگر انداختند.

به اعتقاد هاشمی رفسنجانی، با این شرایط آنچه که مساله را از تلخی بیرون می‌آورد، اتحاد ماست. اگر متحد شویم، دشمنان طمع بر ما نمی‌کند و کار به جایی نمی‌رسید که اسرائیل که کشور آن به اندازه یک شهرستان ما هم نیست، ایران را تهدید کند.

وی افزود: در هر شرایطی باید ضمن احترام به عقاید دیگران، اتحاد را حفظ کنیم؛ ما چرا باید با اهل سنت اختلافاتی داشته باشیم. مگر قرآن با صراحت از همه ادیان آسمانی دعوت نکرده که در مشترکاتمان با هم همکاری کنیم. ولی چگونه است در کشور مسلمان ایران که شیعه و سنی با هم اختلاط می‌کنند، حوادثتلخی پیش می‌آید.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مگر علمای ما شیعیان همه یک جور فتوا می‌دهند؟ اظهار کرد: ما اجازه نداریم با اهل سنت دعوا کنیم. همین امسال من دو بار از رهبری انقلاب در جلسه عمومی شنیدم که فرمودند مشکلات امروز دنیای اسلام به خاطر دو گروه افراطی شیعه و سنی است.

وی ادامه داد: یک گروه افراطی طالبان و بدتر از القاعده و سلفی‌ها که ریختن خون شیعیان را مباح می‌دانند و از یک طرف هم ما عده‌ای داریم که به شخصیت‌های مهم اهل سنت اهانت می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی گفت: اهل سنت در اطراف مرزهای ما هستند اگر بدرفتاری کنیم، آنها به دیگران پناه می‌برند. چرا در پاکستان شیعه و سنی باید همدیگر را بکشند. در سوریه و عربستان و عراق هم همین‌طور مسائلی را می‌بینیم. در حالی که در قرآن آمده اهل ایمان با هم برادرند. مومن فقط شیعه نیست بلکه هرکس که به اسلام، خدا، پیغمبر و معاد ایمان داشته باشد، مومن است.

وی افزود: سعی کنید اختلاف شیعه و سنی را کاهش دهید. بیش از یک میلیارد نفر مسلمان در جهان وجود دارد. با اختلاف نمی‌توان اسلام را به دنیا معرفی کرد، این چیزها ما را ضعیف می‌کند و کشور را رنج می‌دهد. البته استعمارگران دلشان می‌خواهد دنیای اسلام با هم تفرقه و کشورهای منطقه با هم در ستیز باشند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اگر ما ملت را دوست داریم نباید باعثشویم بین ملت اختلافی پیش بیاید.

هاشمی رفسنجانی سپس به مسائل زندگی مردم اشاره و بیان کرد: شما در ۲۴ خرداد دولتی را سرکار آوردید که افکار و مواضع او دنیا را قانع کرد که باید با ایران مذاکره کنند و آنهایی که ما را تهدید به تسلیم یا جنگ می‌کردند، دیدید که علاقه‌مند به مذاکره شدند.

وی با بیان اینکه این مذاکره هیچ اشکالی ندارد هرکسی آمد و حرفی غیر از این زد، بدانید که دارد فریبکاری می‌کند، ادامه داد: مگر رهبری بعد از امضای توافق و ارایه گزارش رییس جمهور، تشکر نکردند؟

وی با بیان اینکه قبل از مذاکره عده‌ای به فتنه‌انگیزی پرداختند گفت: اما آقا فرمودند که حق ندارید بگویید مذاکره‌کنندگان سازش‌کار هستند اینها بچه‌های انقلاب هستند.

وی افزود: البته اسرائیلی‌ها و صهیونیست‌ها هم از آن طرف ما را تحت فشار قرار دادند که قرارداد بهم بخورد. اوباما هم ضعف نشان داد و چند تحریم علیه چند شرکت ما تصویب کرد. اما مذاکره‌کنندگان ما برگشتند ایران و گفتند آمریکا تعهدات را زیر پا گذاشته است. خود اروپایی‌ها نیز فشار آمریکا را افزایش دادند تا اینکه وزیر امور خارجه آمریکا با دکتر ظریف تماس تلفنی برقرار کرده و گفته ما آن مساله را حل می‌کنیم بیایید مذاکره بکنیم.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: مطمئن باشید که اگر دولت موفق شود تحریم‌ها را از بین ببرد، همانطوری که تاکنون امتیازی نداده، در آینده نیز مواظب هستیم تا به گفته دکتر روحانی شرایط " برد - برد " باشد و هیچ امتیازی را نمی‌دهیم.

وی همچنین گفت: ایران الان کشوری نیست که هیچ کشوری نخواهد با او کار کند. ایران امروز در بهترین موقعیت است و دارای ملتی وفادار است که با چند سال تحریم و گرانی و بیکاری به نظام وفادار مانده است. اگر مشکلی از جاهای دیگر پیش نیاید، این دولت می‌تواند موفق شود تا طرح‌های اقتصادی اجرا و بیکاری را کاهش دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز