خبرگزاری کار ایران

نائب رییس مجلس:

هویت دینی ایرانیان با هویت علمی گره خورده است

کد خبر : ۱۳۰۲۵۱

قرآن هرگامی که بدون پشتوانه متقن و علمی برداشته شود را مردود می‌داند / از نگاه اسلام و آموزه‌های دینی نه تنها روش باید علم باشد بلکه مقصد اعلا باید عالم نیز نشان داده شود.

نائب رییس‌مجلس شورای اسلامی هویت دینی ایرانیان را گره خورده با هویت علمی دانست و ادامه داد اگر نظام سرمایه داری افق خود را جامعه‌ای شهرنشین، مرفه و با انگیزه انبوه می‌داند ما هدف خود را تربیت انسان عالم و پیشرفت برای رسیدن به قله علمی دینی تعریف می‌کنیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدحسن ابوترابی فرد در اختتامیه چهاردمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری کشور با تشکر از خدمات ارزشمند وزیر علوم و همکاران وی گفت: امیدوارم هفته پژوهش بستر مناسبی به سهم درست پژوهش در توسعه علمی و رشد فناوری و پیشرفت کشور باشد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران به دلایل گوناگون از ظرفیت و موقعیت کاملا استثنایی برای قرار گرفتن در یک جایگاه فاخر و بر‌تر علمی در جهان برخوردار است که موجب دستیابی به فناوری‌های نوین و ثروت انباشته شده و قدرت علمی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌شود.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی هویت خود را در نگاه مبانی و اصول دینی و الهام از قرآن و عترت برای حرکت قابل قبول در عرصه‌های مختلف می‌بیند، خاطرنشان کرد: اسلام تنها روش قابل اعتماد و موفقیت در تمام عرصه‌ها را در سلوک علمی می‌داند.
ابوترابی فرد با اشاره به اینکه قرآن هرگامی که بدون پشتوانه متقن و علمی برداشته شود را مردود می‌داند، تصریح کرد: انگیزه، ملاک صحت عمل نیست، بلکه صحت انتخاب راه براساس دانش و علم است.
وی ادامه داد: از نگاه اسلام و آموزه‌های دینی نه تنها روش باید علم باشد بلکه مقصد اعلا باید عالم نیز نشان داده شود. معرفت و رسیدن به مدارج بالا، فلسفه عالی خلقت انسان است و تربیت انسان عالم هدف از ارسال انبیاء الهی بوده است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هویت دینی ایرانیان را گره خورده با هویت علمی دانست و ادامه داد اگر نظام سرمایه داری افق خود را جامعه‌ای شهرنشین، مرفه و با انگیزه انبوه می‌داند ما هدف خود را تربیت انسان عالم و پیشرفت برای رسیدن به قله علمی دینی تعریف می‌کنیم.
ابوترابی فرد با اشاره به اینکه هر کجا جوان ایرانی بوده است گوی سبقت را از دیگران برده است، خاطرنشان کرد: آقای فرجی دانا نمونه‌ای از این جوانان ایرانی است. ایرانی‌ها ملتی هستند که با انگیزه خود به دنبال تبدیل علم به فناوری هستند و اگر این ظرفیت در جوانان ایرانی نبود ما در عرصه دانش هسته‌ای و تبدیل آن به فناوری هسته‌ای اینجایگاه را نداشتیم.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی سرمایه دیگر ایران را استقلال تمام عیار سیاسی دانست و تصریح کرد: این استقلال امروز در آمریکا وجود ندارد دنیا اذعان دارد که دولت مردان و سیاست مداران این کشور تحت تأثیر لابی‌های صهیونیستی قرار دارند در حالی که رئیس جمهوری ایران را ملت ایران انتخاب می‌کند و راه ملت ایران برآمده از انتخاب خود آنهاست.
عضو کمیسیون شورا‌ها ادامه داد: اگر این استقلال ذره‌ای به آن خدشه وارد می‌شد دانش هسته‌ای هم نداشتیم و اولین چیزی که از دست می‌رفت چرخه سوخت هسته‌ای بود این استقبال موتور خوبی است که راه را برای محققین هموار می‌کند.
وی با انتقاد از اینکه اقتصاد ما علم محور و متکی بر دانش نیست، گفت: بودجه ما متکی بر دانایی و علم است یا متکی به نفس؟ متأسفانه ما در عرصه اقتصادی وبودجه ریزی در گام اول هستیم و اگر اقتصادمان نفتی نبود از طرف غرب هم تهدید به عدم خرید نمی‌شدیم. بلکه ما آن‌ها را با عدم فروش تهدید می‌کردیم.
ابوترابی فرد دانشگاه را حلقه‌ای دانست که می‌تواند اقتصاد کشور را دانایی محور کند و اظهار داشت: اینکه مقام معظم رهبری کلیدی‌ترین راهبر نظام را توسعه علمی و تولید علم می‌داند. به دلیل آن است که ما می‌خواهیم در نیم قرن آتی مرجع علمی دنیا باشیم و البته ما این ظرفیت را هم دارا هستیم.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسیر پیشرفت کشور با شتاب است، ادامه داد: از دیرباز اعتقاد داشتم تحریم می‌تواند مسیر ما را بر اقتصاد مبتنی بر علم هموار کند. و یکی از دلایل اینکه امروز غرب مجبور به مذاکره و حل و فصل مسئله هسته‌ای شده است این است که مشاهده می‌کند تحریم مسیر پیشرفتمان را پرشتاب‌تر کرده است.
عضو کمیسیون شورا‌ها با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: فرصت ایجاد شده می‌تواند ما را به وحدت و انسجام ملی و ایجاد همگرایی میان جناح‌های سیاسی برساند که بتوانیم به جایگاه زیبنده جمهوری اسلامی حرکت کنیم.
وی ادامه داد: مجلس به این واقعیت از بن دندان اعتقاد دارد که نقش دانش و توید علم و تبدیل آن به فناوری راهبردی کلیدی است و تصویب قانون شرکت‌های دانش بنیان نیز در همین راستا است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز