خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در هلند:

سوریه همکاری سازنده‌ای برای امحای سلاح‌های شیمیایی داشته است

کد خبر : ۱۲۸۹۴۱

گزارش‌ها و مستندات موجود حاکی از این است که گروه‌های تروریستی در سوریه به این سلاح دست یافته و از آن استفاده کرده‌اند و این موجب نگرانی جدی است.

سفیر ایران در هلند با بیان اینکه دولت سوریه تاکنون همکاری سازنده‌ای برای امحای سلاح‌های شیمیایی خود داشته است، گفت: همه مراحل جمع آوری، انتقال و نابودی سلاح‌ها باید تحت نظارت سازمان منع سلاح‌های شیمیایی انجام شود و سلاح‌ها باید بلافاصله و بدون تاخیر نابود شوند.

به گزارش ایلنا، سید کاظم غریب آبادی، سفیر کشورمان در هلند و نماینده دائم نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در حاشیه هجدهمین کنفرانس سالانه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، در مصاحبه‌ای با روزنامه ماینیچی ژاپن درباره الحاق سوریه به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی و امحای سلاح‌های شیمیایی آن اظهارکرد: موضع اصلی ایران مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی و از جمله سلاح‌های شیمیایی است. کاربرد سلاح شیمیایی توسط هر کس، هر کجا و تحت هر شرایطی محکوم است.

وی با بیان اینکه گزارش‌ها و مستندات موجود حاکی از این است که گروه‌های تروریستی در سوریه به این سلاح دست یافته و از آن استفاده کرده‌اند و این موجب نگرانی جدی است افزود: ایران کشوری است که به سبب کاربرد سلاح‌های شیمیایی توسط رژیم صدام ۱۳ هزار کشته و ۱۰۰ هزار زخمی داشته.

در حاشیه اجلاس سازمان منع سلاح‌های شیمیایی نیز گروهی از جانبازان و قربانیان سلاح‌های شیمیایی برای نشان دادن ابعاد وحشتناک کاربرد سلاح‌های شیمیایی نمایشگاهی را برپا کرده‌اند.

غریب آبادی ادامه داد: ایران در قضیه سوریه نقش مثبت و سازنده‌ای ایفا کرد. اکنون تنها رژیم اسراییل در منطقه ما به این سلاح‌ها مجهز است و عضو هیچ معاهده خلع سلاحی نیز نیست. با پیوستن سوریه به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی، این رژیم دیگر بهانه‌ای برای خروج از این کنوانسیون نخواهد داشت. دولت سوریه به سبب نداشتن توان مالی و همچنین فنی، تجهیزاتی و شرایط امنیتی درخواست کرده است که ذخایر سلاح شیمیایی آن کشور در خارج از سوریه نابود شود. هرچند که این امر در تناقض با معاهده است، چون طبق معاهده باید در محل نابود شود و حق جابه جایی آن را ندارند، با وجود این سازمان منع سلاح‌های شیمیایی استثنائا با امحای این سلاح‌ها در خارج از سوریه موافقت کرد. برای این امر نیز نیاز به حمایت جامعه بین المللی است.

وی توضیح داد: برای نمونه باید این سلاح‌ها را با کشتی منتقل کرد که باید از لحاظ فنی، ایمنی، امنیتی و زیست محیطی ابعاد آن سنجیده شود. مساله دیگر کشور میزبانی است که سلاح‌ها باید در آنجا نابود شوند. کانون صحبت از امحای این سلاح در یک کشتی در دریاست. همه مراحل جمع آوری، انتقال و نابودی سلاح‌ها باید تحت نظارت سازمان منع سلاح‌های شیمیایی انجام شود و سلاح‌ها باید بلافاصله و بدون تاخیر نابود شوند.

غریب آبادی گفت: دولت سوریه تاکنون همکاری سازنده‌ای برای امحای سلاح‌های شیمیایی خود داشته است. جامعه بین‌المللی نیز موظف است در این مقوله به سوریه همه گونه کمک کند. هم اکنون مراحل راستی آزمایی ذخایر و همچنین انتقال آن‌ها برای امحاء در حال انجام است. دولت سوریه تصریح کرده که خود پولی برای اجرای این مراحل ندارد و در تصمیمی که سازمان اتخاذ کرد، جامعه بین المللی پذیرفت که هزینه مالی این عملیات را تامین کند.

وی اضافه کرد: ایران نیز تجربیات خود را درباره کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی و اجرای آن به سوریه انتقال می‌دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز