خبرگزاری کار ایران

آیت الله مکارم شیرازی:

پاسخ به شبهات نباید با رنجش خاطر مخاطب همراه باشد

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۱۳۴

ما در دفتر خود ۶۰۰ عنوان سوال را به صورت کلیشه‌ای از میان هزاران سؤال پرسیده شده توسط مردم احصاء کرده‌ایم که در بخش‌های مختلف فردی، اخلاقی، اجتماعی، عبادی، سیاسی و… طبقه‌بندی شده است و هرگاه به سؤال مشابهی برخورد می‌کنیم از آن کلیشه‌ها برای پاسخ‌گویی استفاده می‌کنیم.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: در برخی اوقات باید پاسخ به سؤالات و شبهات به صورتی باشد که از رنجیده شدن مخاطب جلوگیری شود.

به گزارش ایلنا به نقل از حوزه نیوز، این مرجع تقلید در دیدار اعضای مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات دینی حوزه علمیه با اشاره به اهمیت پاسخ‌گویی به شبهات گفت: فعالیت‌هایی که در این حوزه صورت گرفته است بسیار امیدوار کننده است ولی به هیچ عنوان نباید خود را به آن محدود کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پاسخ به شبهات دارای رموز و فنونی است که به کارگیری درست آن می‌تواند نقش بسیار مهمی در اصلاح جامعه و جلوگیری از نشر شبهات در حوزه‌های دینی داشته باشد.

این مرجع تقلید گفت: گاهی اوقات سؤالاتی مطرح می‌شود که باید به آنها به صورت متقن پاسخ گفت و گاهی اوقات نیز باید به عنوان تکمله پاسخ نصایح اخلاقی را نیز اضافه کرد، مثل این‌که یک خلافی صورت گرفته است و ما باید پاسخ درخواست شده را ارائه بدهیم که باب میل و پسند دین نیست و در این مواقع باید یک نقطه اخلاقی را نیز پس از جواب به مخاطب ارائه کنیم.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی تصریح کرد: ما در دفتر خود ۶۰۰ عنوان سوال را به صورت کلیشه‌ای از میان هزاران سؤال پرسیده شده توسط مردم احصاء کرده‌ایم که در بخش‌های مختلف فردی، اخلاقی، اجتماعی، عبادی، سیاسی و… طبقه‌بندی شده است و هرگاه به سؤال مشابهی برخورد می‌کنیم از آن کلیشه‌ها برای پاسخ‌گویی استفاده می‌کنیم که به کارگیری این روش نقش بسیار زیادی در جلوگیری از هدر رفتن انرژی در مراکز پاسخ‌گویی و پاسخ به سؤالات بیشتر ایفا می‌کند.

وی گفت: در برخی اوقات باید پاسخ به سؤالات و شبهات به صورتی باشد که از رنجیده شدن مخاطب جلوگیری شود، به عنوان مثال وقتی در مورد قمه‌زنی از ما سؤال می‌شود در ابتدا باید بگوییم که عزاداری برای امام حسین‌(ع) از بالاترین شعائر اسلامی است، ولی آنگونه که از معارف دین و قرآن و سنت پیامبر‌(ص) بر می‌آید، این کار یعنی ضربه زدن و آسیب زدن به بدن، نه تنها باعثخشنودی امام حسین‌(ع) نیست بلکه باعثناراحتی ایشان و آثار سوء دیگر می‌شود، پس با احترام به شما به خاطر نیت خوبتان توصیه می‌کنیم که این کار را ترک کنید و به شیوه‌های مبتنی بر آداب اسلامی برای عزاداری امام حسین‌(ع) روی بیاورید.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: پاسخ دهندگان به شبهات دینی، باید سعه صدر بسیار زیادی در مقابل سؤالات داشته باشند، یعنی برخی اوقات ممکن است، برخی افراد از روی ناآگاهی و جهل سخنان سخیفی را مطرح کنند و یا حتی توهین‌هایی را نیز وارد کنند، ولی پاسخ ما باید به شکلی باشد که آنها از حرف خود پشیمان شده و به جای تقابل با آنها مهربانانه و دلسوزانه برخورد کنیم تا به اشتباه خود پی ببرند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در پاسخ به سؤالاتی در زمینه علوم غریبه، جن و عرفان‌های نوظهور گفت: در خصوص طلسم و موارد نظیر آن پاسخ ما وهم بودن این قضایا است، اما جن‌ها وجود دارند، ولی کاری به انسان ندارند و بی‌خود نباید وقت خود را صرف این چیزها کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برخی عرفان‌های کاذب نیز چون صوفیه شناخته شده هستند، شما پاسخ‌های زیادی برای آنها دارید که مهمترین آنها این است، تمام فرق صوفیه دارای انحرافاتی هستند و نباید در جلسات آنها حضور پیدا کرد، ولی عرفان‌های نوظهور پیچیده هستند، در ابتدا نباید آنها را به جامعه معرفی کنیم و در ادامه باید موارد کلی را در خصوص این عرفان‌ها بیان کرده و آنها را با عرفان اصلی و اسلامی آشنا سازیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز