خبرگزاری کار ایران

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به انتقادات به موفقیت‌های هسته‌ای؛

برخی مثل گرگ هوای مه آلود را دوست دارند

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۷۴۹

همانطور که امام خمینی(ره) بار‌ها اعلام کرده‌اند بین مسئو لین باید تک صدایی باشد و این مرحلهٔ نخست و اساسی است.

یک استاد و پژوهشگر روابط بین الملل با اشاره به موفقیت ایران در مذاکرات هسته‌ای گفت: مردم و مسئولین به دنبال حفظ و ارتقای منافع ملی هستند، اما متاسفانه جریانهای خاصی به جای در نظر گرفتن منافع مردم، تنها به منافع شخصی و حزبی خود می‌اندیشند که باید گفته شود این‌ها مثل گرگ هوای مه آلود را دوست دارند.

بهرام امیراحمدیان در گفتگو با خبرنگار ایلنا، به آسیب‌شناسی علل مخالفت‌ها به مذاکره کنندگان هسته‌ای، چرایی عدم دخالت مردم در خصوص برخی مسائل سیاسی و راه حل‌هایی برای بهبود آرامش جامعه پرداخت.

استاد روابط بین‌الملل با اشاره به انتقاد‌هایی در خصوص موافقتنامهٔ هسته‌ای ایران و کشورهای ۱ + ۵ گفت: در هر کشوری زمانی که هیئت حاکمه حکمی صادر می‌کند و بر آن تاکید می کند، در هر صورتی جریانهایی هستند که با حاکمیت موافق نیستند که البته دیدگاه خودشان را دارند.

وی دلیل وجود داشتن مواضع مختلف را نبود احزاب قدرتمند خواند و ابراز داشت: تحزب بعد از ۳۵ سال که از انقلاب می‌گذرد، هنوز سامان یافته نیست و به موفقیتی چشم گیر نرسیده است، بنابراین گفتمان واحدی نیز در میان جریان‌ها وجود ندارد و هر کس سخن خود را می گوید.

وی در خصوص پاسخگویی مسئولین به انتقادات گفت: طبیعی است که کارهایی که دولت انجام می‌دهد مورد وثوق همه گروه‌ها قرار نگیرد. چون مخالفان دارای حزب نیستند و در قالب یک گفتمان نمی‌توانند اختلافات خود را مطرح کنند؛ نه می‌توان به آن‌ها پاسخ داد و نه می‌شود اظهارات آن‌ها را بی‌جواب گذاشت.

وی ادامه داد: اگر در انتخابات مجلس احزاب قدرتمند و متشکل و سامان یافته، در جریان انتخابات مشارکت داشته نماینده‌های خود را معرفی می‌کردند و انتخابات به نوعی حزبی بود، دیگر شاهد اظهار نظرهای ضد و نقیض از سوی جریانها متعدد و گوناگون نبودیم.

امیراحمدیان ترکیب دیپلمات های مذاکره کننده ایران را مناسب دانست و افزود: اعضای کنونی با توجه به وضعیت سیاسی فعلی کشور مطلوب به نظر می‌رسد، و ترکیب مذاکره کنندگان از اعضایی با تجربه و توانا انتخاب شده است و با توجه به ماموریت و اختیاراتی که به آن‌ها داده شده بود، توانستند به این درجه از موفقیت دست یابند و از این پس نیز می‌توانند انتظار بسیاری از جریانات مذاکرات موفق را برآورده کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا همه مردم از نتیجه این مذاکرات راضی هستند، تصریح کرد: مردم ما که همه نباید سیاسی باشند و دیدگاههای کار‌شناسانه سیاسی ارائه دهند. لزومی ندارد که ذهن مردم در همه زمینه‌ها مشغول شود. به طور مثال پیش از انقلاب، زمانی که آبهای خلیج فارس تقسیم می شد نه مردم از آن اطلاعی داشتند و نه رسانه‌ها به آن پرداختند و در آرامش کامل ایران به حق خود دست یافت، اما همه مردم ما اکنون می‌خواهند در همه زمینه‌ها متخصص باشند ولی بهتر است که عادت کنیم هر کس در صلاحیت و تخصص واقعی خود اظهار نظر کند.

وی ادامه داد: می‌بینیم که همه مردم از جزئیات پرونده هسته‌ای صحبت می‌کنند، در حالی که اظهار نظرهای آن‌ها بیشتر ا حساسی است و بر مبنای اطلاعات رسانه ای صورت می‌گیرد نه تخصص و نظر کار‌شناسانه شخصی.

استاد روابط بین‌الملل در پاسخ به این سوال که برای رفع این مسئله چه کار باید کرد، پاسخ داد: همانطور که امام خمینی(ره) بار‌ها اعلام کرده‌اند بین مسئو لین باید تک صدایی باشد و این مرحلهٔ نخست و اساسی است.

وی افزود: نکته دوم این است که مردم در خصوص مسائل سیاسی که اطلاعات کافی در مورد آن ندارند و از تخصص آن‌ها به دور می‌باشد، کمتر صحبت کنند و در مرحلهٔ بعدی رسانه‌ها نیز نباید از قول شخصیت‌های غیر متخصص مسائل تخصصی را مطرح کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تاکید کرد: شرایط کنونی شرایط شکننده‌ای است و طبق فرموده امام(ره) همه ما باید وحدت کلمه داشته باشیم. زیرا با ادامه پیدا کردن چنین رویکردی با تشتت فکری و رفتار سیاسی مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به حمایت مقام معظم رهبری از مذاکره کنندگان و توافق حاصل شده بین طرفین، خاطرنشان کرد: زمانی که بالا‌ترین مقام اجرایی کشور و رهبری با قاطعیت نتایج مذاکرات را تایید می‌کنند و مقام معظم رهبری می‌فرماید هیچ کس حق ندارد هیات دیپلماتیک را تضعیف کند، دیگر چه دلیلی دارد سایر افراد مواضع غیر معقولانه خود را ادامه دهند و در مقابل هیات مذاکره کننده بایستند.

امیر احمدیان ابراز کرد: مردم و مسئولین به دنبال حفظ و ارتقای منافع ملی هستند اما متاسفانه می‌بینیم جریانهای خاصی به جای در نظر گرفتن منافع مردم تنها به منافع شخصی و حزبی خود می‌اندیشند که باید گفت این‌ها مثل گرگ هوای مه آلود را دوست دارند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با مهم دانستن آرامش در میان مردم گفت: عموم مردم علاقه مندند در یک فضای آرام و بدون التهاب به زندگی خود ادامه دهند و نمی‌خواهند هر روز در تنش زندگی کنند و به جای اینکه ایران هر روز تهدید به حمله نظامی شود باید در فضای آرام به پیشرفت خود ادامه دهیم، هر چند ما قدرت کافی برای دفاع از ایران را داریم و می‌توانیم میهن خود را در مقابل هر گونه تجاوز حفظ کنیم، اما به هر حال جنگ یا تهدید به جنگ تبعات روحی و روانی خود را به دنبال دارد و با رویکرد دولت یازدهم چنین فضایی از بین می‌رود.

وی نقش رسانه‌ها در آرامش مردم را مهم ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: آن‌ها بایستی کمک کنند که این التهاب روز به روز کم شود و رویکرد مردم نیز از ارائه نظرات در باره مسائل تخصصی و پیچیده سیاسی تغییر دهند تا ذهنیت و تمرکز مردم از روی مسائل سیاسی برداشته شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی زمان کنونی را برای عبور از یک پیچ تاریخی مهم ارزیابی کرد و اذعان داشت: منافع ملی حکم می‌کند در این زمان سکوت کنیم و به توافقات و اعمال تیم مذاکره کننده احترام بگذاریم اما متاسفانه جریانهایی همیشه در کار‌ها مشکل ایجاد می‌کنند و جالب است همین‌ها می‌گویند در عرصه بین الملل مشکلات با گفت و گو حل می شود ولی زمانه که پای مسائل داخلی به میان می‌آید می‌خواهند یا جدال و کشمکش به نتیجه مورد نظر خود برسند.

وی با انتقاد از مواضع برخی رسانه‌ها گفت: متاسفانه برخی از افراد که دارای تریبون و مطبوعات هستند از ظرفیتی که به آن‌ها داده شده است در جهت عکس منافع ملی استفاده می‌کنند و در این راه سنگ اندازی و مانع تراشی می کنند.

وی افزود: مخالفان هیچ‌گاه نمی‌خواهند که کشور از بحرانی که در اثر تحریم‌ها و بی‌تدبیری‌ها به وجود آمده بود، خارج شود و علاقه مندند منافع سرشار خود را که اکثرا از دلالی در شرایط غیر واضح اقتصادی به دست آورده‌اند گسترش دهند.

وی در پاسخ به این سئوال که نقش دولت در جلوگیری از دلالی چیست؟ ابراز کرد: نظام اجرایی و نظارت کشور کمبودهای گسترده‌ای دارد و دولت باید بیشتر نقش نظارتی داشته باشد و امور اجرایی را به تشکل‌ها و فعالین اقتصادی واگذار کند و بر‌آن‌ها نظارت کند تا دچار انحراف نشوند و دلالی نیز در بازار از بین برود.

این کار‌شناس مسائل سیاسی وضعیت کنونی کشور را آرام توصیف کرد و اظهار کرد: با توافقی که در مسئلهٔ هسته‌ای به وجود آمد و با تدبیرهای دولت یازدهم کشور به آرامشی نسبی دست یافته و در محیط بین الملل موقعیت ایران ارتقا یافته است و به همین میزان هم فضای اقتصادی آرام شده است. نباید فراموش کرد که فضای سیاسی و اقتصادی همواره با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و اگر در فضای سیاسی آرامش حاکم باشد در بازار نیز شاهد آرامش خواهیم بود.

وی نبود فضای آرام را یکی از عوامل کاهش سرمایه گذاری دانست و افزود: شرایط ملتهب و نا‌آرامی که در چند سال اخیر پیش آمده بود موجب فرار سرمایه‌ها از ایران به خارج شد. البته علاوه بر تحریم‌ها و شرایط ملتهب، متاسفانه تفکری که به سرمایه داران ایرانی صفاتی همچون زالو صفت می‌دادند نیز در این کار بی تاثیر نبوده است. ما به جای اینکه آن‌ها را برای سرمایه گذاری‌های بیشتر ترغیب کنیم از ایران فراریشان دادیم. طبیعی است که در فضایی که سرمایهخ گذار ملی سرمتایه گذاری نمی کند، سرمایه گذار خارجی هم تمایلی برای سرمایه گذاری در شرایط ریسک بالا را بر نمی گزیند.

این کار‌شناس مسائل سیاسی تصریح کرد: با امضای چنین توافق نامه‌ای امیدواریم سرمایه گذاران خارجی باز هم به ایران برگردند و در عرصه تورم نیز شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم. هرچند زمانی که تورم وجود دارد قیمت‌ها به صورت شوک آور افزایش پیدا می‌کند، اما در زمان کاهش قیمت‌ها شاهد شوک نیستیم و آرام آرام از ارزش کالا‌ها کاسته می‌شود

امیراحمدیان در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه رئیس مجلس نماینده مجلس در شورای امنیت ملی است، آیا دیگر نیازی به تایید مجلس نمی‌باشد؟ گفت: نباید رئیس مجلس را به عنوان نماینده کل قوه مقننه در نظر گرفت و اگر وی اظهار نظری کرد، به معنای نظر همه نمایندگان مجلس فرض شود زیرا رئیس مجلس سخنگوی پارلمان است و همانند بقیه یک رای دارد و نمی‌تواند از طرف همه نمایندگان مطلبی را رد و یا تایید کنند، مگر اینکه همه نمایندگان به آن رای دهند و به قانون تبدیل شود.

امیراحمدیان با اشاره به بعد روانی آزاد شدن مقداری از در آمدهای ارزی ابراز داشت: مقدار پولی که در این شش ماه می‌خواهد آزاد شود در مقابل درآمدهای سالیانه ایران، رقمی اندک است اما این نکته را باید توجه کرد که بعد روانی کاهش چنین تحریمی بسیار ارزشمند است و در جو روانی کشور تاثیر مثبتی می‌گذارد.

وی ادامه داد: به طور مثال ایران از صندوق بین المللی پول ۲۵۰میلیون دلار وام گرفته بود در واقع این مقدار پول برای ایران رقمی ناچیز است و در این بین بیشتر بعد روانی آن هدف اصلی است. تقاضای دریافت وام از نهادهای مالی بین المللی و موافت آنها با پرداخت وام، به معنای وجود ثبات اقتصادی و سیاسی آن کشور است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز