خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون برنامه و بودجه:

۶۰۰ میلیارد دلار ارز در یک سال از دست رفته است

کد خبر : ۱۱۲۰۲۱

کشور در سال جاری با مشکل کسری بودجه مواجه است / کشور را بسیار گران اداره می‌کنیم.

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: باید هزینه‌های اداره کشور را کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبداللهی در اجلاس سراسری جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: کشور را با هزینه‌های بسیار بالا و گران اداره می‌کنیم و اگر برنامه‌ای برای افزایش اشتغال و کاهش تورم داریم در قدم اول باید هزینه‌ها را کاهش بدهیم.

وی بیان کرد: ما به درآمدهای نفتی عادت کرده‌ایم و در دولت نهم و دهم بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم که بعد از تحریم‌ها و مشکلات برای جابجایی پول و نفت شرایط سختی پیش آمد.

نماینده‌ مردم ماهنشان در مجلس گفت: پس از تحریم‌های ظالمانه که علیه کشورمان شکل گرفته و انتقال پول و فروش نفت را با مشکل مواجه کرده، ۶۰ میلیارد دلار درامدمان کاهش یافته است که در حال حاضر ارز تولید نفت و گاز ما ۱۸۰ میلیارد دلار شده است.

عبداللهی توضیح داد: از سویی ۲۴۰ میلیارد دلار پیش از تحریم‌ها و از سوی دیگر ۱۸۰ میلیارد دلار پس از تحریم‌ها را که مشاهده می‌کنیم می‌بینیم که اگر کشوری که نفت و گاز ندارد بخواهد این مبلغ درآمد و سرمایه را در اختیار دولتش قرار دهد، باید حداقل حدود ۶،۷هزار میلیارد دلار کالا و خدمت در آن کشور تولید کند و آن را بفروشد که اگر ۱۰ درصد سود خالص داشته باشد، می‌توان به یک عدد ۷۰۰ میلیارد دلاری رسید که متعلق به بنگاه‌های اقتصادی است و آنچه به دولت تعلق می‌گیرد مالیات است که این مالیات ۲۵ درصد بوده که شامل ۱۵۰ دلار می‌شود که به خزانه‌ی دولت واریز می‌گردد.

نماینده مجلس با بیان اینکه این پول و منبع بزرگ همه ساله به اقتصاد ایران تزریق شده و طی ده سال اخیر ۲۴۰ میلیارد دلار به اقتصاد ایران تزریق شده است، گفت: باید دید چه عاملی باعثشده که حجم تولید ناخالص ترکیه بیشتر بوده و تورم و گرانی این کشور با وجود عدم ذخایر نفتی از کشوری همچون ایران کمتر باشد.

عبداللهی با بیان اینکه سال‌های سال است که ما به کسری بودجه مواجه بوده‌ایم، ابراز داشت: لازمه کاهش هزینه‌ها شناسایی گلوگاه‌های کسری بودجه است و دولت باید در این زمینه گام‌های جدی بردارد.

عبداللهی با تاکید بر این‌که «کشور را بسیار گران اداره می‌کنیم» خاطرنشان کرد: علت این موضوع نقش آفرینی مستقیم و دخالت‌های زیاد دولت است که باید در این راستا راه درست را شناخته و در همان مسیر حرکت کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در اجرای اصل ۴۴ وجود دار این است که واگذاری‌ها به بخش خصوصی انجام شده اما مدیریت‌ها همچنان دولتی است که این موجب می‌شود هزینه‌های کشور همچنان بالا باشد.

وی وظیفه اصلی دولت را تامین امنیت و افزایش سوددهی در بنگاه‌های اقتصادی دانست و اظهار داشت: تولیدات، نیازمند سرمایه گذاری است و این سرمایه گذاری با تأمین امنیت بیشتر در بنگاه‌های اقتصادی به وجود می‌آید وظیفه دولت و نهادهای حکومتی در ساختار کلان کشور باید پرداختن به مقوله امنیت و تأمین آن در حوزه سرمایه گذاری کشور باشد.

عبداللهی تأکید کرد: باید در بخش‌های مختلف کشور رقابتی سالم صورت گیرد و با ایجاد اقتصاد رقابتی سالم و کاهش هزینه‌ها سودآوری را بالا برد تا بتوان کشور را با هزینه کمتر اداره کرد.

عبداللهی با بیان اینکه آموزش و پروش باید به جای تصدی‌گری به سمت استانداردسازی برود، تاکید کرد: مدرسه‌ای را که دولت بخواهد بسازد ۲۰،۳۰ سال بیشتر عمر نمی‌کند و اگر خواهان کاهش هزینه‌ها هستیم باید رویکرد‌ها و نگاه‌های خود را به اداره دولت عوض کنیم دلیلی ندارد تمامی بخش‌های کشور را دولت اداره کند.

نماینده‌ی مردم ماهنشان در مجلس همچنین به موضوع حیف و میل‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: ما هیچ وقت میل‌های برخی از افراد را تایید نمی‌کنیم و قطعا باید با فساد در کشور برخورد شود. برخی خیال می‌کنند آن اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی که برابر با ۱ میلیارد دلار بود بزرگترین حادثه‌ی فساد در کشور بوده، اما طبق حساب‌هایی که ما انجام داده‌ایم ۶۰۰ میلیارد دلار در یک سال ارز در کشور از دست رفته اما هیچ کس برای آن اشکی نمی‌ریزد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این‌که «کشور در سال جاری با مشکل کسری بودجه مواجه است» تصریح کرد: نرخ تورم در حال حاضر حدود ۴۰ درصد است که این از نتیجه‌های اقتصاد دولتی می‌باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز