خبرگزاری کار ایران

رئیس دستگاه قضا:

باید سبک زندگی را بر اساس اسلام پایه گذاری کنیم

کد خبر : ۱۱۱۹۴۷

نباید گمان کرد هنگامی که یک فیلم در غرب ساخته می‌شود و یا یک رمان در آنجا نوشته می‌شود محصول تفکر سازنده آن است بلکه محصول یک بستر خاص فکری و بنیادهای فلسفی است که ناشی از تفکر مدرنیته یا تجدد است.

رئیس دستگاه قضا گفت: نگرش اسلام نگاه توحیدی است که این‌‌ همان نگاهی است که ما باید سبک زندگی و دیدگاه‌مان را بر اساس آن بنیان کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت الله آملی لاریجانی در دیدار با نخبگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های استان آذربایجان غربی که در شهر ارومیه انجام شد با اشاره به بحثسبک زندگی اظهار داشت: این بحثاز اهمیت بسیاری برخوردار است بطوری که مقام معظم رهبری نیز اخیرا در مورد اهمیت آن مطالبی را بیان کردند.

وی ادامه داد: در دید سطحی، سبک زندگی با کیفیت پوشاک، خوراک، مسکن و رفتار ما و اطرافیان و روش زندگی معمولی تعبیر می‌شود‌‌ همان چیزی که غربی‌ها از آن به life styleتعبیر می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید بیاندیشیم که چرا در وضعیتی که زندگی می‌کنیم گمان می‌کنیم دچار چالش هستیم اظهار داشت: این سبک زندگی درحالی است که در سه قرن گذشته ما با چنین چالشهایی روبرو نبودیم.

به گفته رئیس قوه قضاییه اما آنچه بیشتر از نگاه سطحی و ظاهری به سبک زندگی اهمیت دارد بحثلایه‌های درونی آن است.

وی در این باره توضیح داد: آنچه تفکر گذشته ما را عوض کرده و به وضعیت فعلی منجر شده است نوع نگاهی است که مدرنیته یا تجدد با خود همراه دارد که در نتیجه آن یک سری بنیادهای فلسفی را به همراه آورده که از آن به عنوان سبک زندگی نام می‌بریم.

رئیس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: نباید گمان کرد هنگامی که یک فیلم در غرب ساخته می‌شود و یا یک رمان در آنجا نوشته می‌شود محصول تفکر سازنده آن است بلکه محصول یک بستر خاص فکری و بنیادهای فلسفی است که ناشی از تفکر مدرنیته یا تجدد است.

به گفته آیت الله آملی لاریجانی مهم‌ترین مولفه مدرنیته فردگرایی است یعنی انسان را مستقل ببینیم به آن معنی که هر انسانی خودش آینده و سرنوشت خود را تعیین می‌کند.

رئیس دستگاه قضا توضیح داد: بسیاری از متفکرین دینی ما معتقدند وقتی از دور به انسان مدرن نگاه می‌کنیم می‌بینیم که نگرش این انسان مدرن به حقیقت عالم متفاوت است و به دنبال این است که حق خود را از عالم بستاند نه آنکه به مشیت الهی گردن نهند.

وی با بیان اینکه، این درحالی است که نگاه اسلام و قرآن به انسان و جهان جور دیگری است خاطرنشان کرد: نگرش اسلام نگاه توحیدی است که این‌‌ همان نگاهی است که ما باید سبک زندگی و دیدگاه‌مان را بر اساس آن بنیان کنیم.

وی تأکید کرد: بنابراین تا زمانی که لایه‌های زیرین تفکرات آن را درست نکنیم و نگرش آن را دگرگون نکنیم نمی‌توانیم ظواهرمان را درست کنیم.

وی با بیان اینکه نگاه قرآن به زیرین‌ترین لایه‌های زندگی‌‌ همان تعبیر حیات طیبه است متذکر شد: امیدوارم همه فرهیختگان ما ساعت و لحظاتی را برای این اندیشه اختصاص دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همچنین در ابتدای این جلسه چند تن از نخبگان به بیان دیدگاه‌ها و مشکلات خود در حضور رئیس قوه قضاییه پرداختند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز