خبرگزاری کار ایران

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با ایلنا:

رفتار هیأت دیپلماتیک ایرانی سنجیده و بر پایه عزت، حکمت و مصلحت بود

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۸۹۰

روحانی نسبت به خاتمی در مورد سیاست خارجه با فشارهای بسیار کمتری روبرو است و نهاد‌ها، جریان‌ها و افرادی که در سیاست خارجه می‌توانند نظر دهند به ضرورت حمایت اجمالی از روحانی برای تحقق منافع ملی رسیده‌اند.

نماینده سابق مجلس گفت: روحانی با تاکید بر ضرورت یک صدایی در آمریکا توانست طرف آمریکایی را خلع سلاح کند؛ زیرا تاکنون آمریکایی‌ها از چند صدایی در ایران ناراضی بودند و ادعا می‌کردند که نمی‌دانند چه کسی موضع اصلی سیاست خارجه ایران را بیان می‌کند.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: ایران و آمریکا به دنبال ایجاد فضایی دیپلماتیک هستند تا بتوانند مواضع خود را بیان کنند و سخنان اوباما در مقر سازمان ملل نشان داد که جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت می‌شناسد و این ذهنیت را که آمریکا به دنبال تغییر رژیم در ایران است را تغییر داد.

وی توضیح داد: صحبت‌های دو طرف بسیار مفید و امیدوارکننده بود اما موضع گیری‌های هر دو طرف نیازمند مصادیق عملی است و هر دو رئیس جمهور در رفتار عملی خود باید به گفته‌هایشان نزدیک شوند.

وی گت: صحبت‌های روحانی و اوباما را نسبت به چند سال اخیر می‌توان مثبت ارزیابی کرد زیرا در گذشته هر دو طرف فقط نسبت به هم موضع گیری می‌کردند ولی اکنون سعی دارند که در راستای حل مشکلات گام بردارند.

این تحلیل گر مسائل سیاسی گفت: بیان شدن فتوای رهبری برای منع سلاح هسته‌ای از جانب اوباما سبب فراهم شدن شرایط جدیدی بعنوان یک فرصت برای کشور ما است و هم چنین سخن‌ها نشان از این داشت که برای دیگران روشن شده است که ایران در منطقه نیرویی تاثیرگذار در حوادثو رویداد‌ها است.

فلاحت پیشه ابراز داشت: روحانی جمهوری اسلامی را بانی صلح نشان داد و اعلام آمادگی خود را برای جلوگیری از تنش‌ها بیان کرد.

وی در مورد ادامه روابط آمریکا و ایران گفت: ادامه روابط ایران و آمریکا تحلیلی خوش بینانه است ولی می‌توان گفت زمینه سازی برای کاهش تنش‌ها را در سخنرانی‌ها و گفت‌وگوها می‌توان دید مشروط براینکه در این زمینه کارهای عملی انجام شود.

وی ادامه داد: درمجموع رفتار هیأت دیپلماتیک ایرانی رفتار سنجیده و بر پایه سه اصل عزت، حکمت و مصلحت بود.

فلاحت پیشه با توجه به ضرورت هم صدا شدن صاحبان قدرت در ایران و آمریکا برای برقرای رابطه توام با احترام متقابل گفت: روحانی با تاکید بر ضرورت یک صدایی در آمریکا توانست طرف آمریکایی را خلع سلاح کند؛ زیرا تاکنون آمریکایی‌ها از چند صدایی در ایران ناراضی بودند و ادعا می‌کردند که نمی‌دانند چه کسی موضع اصلی سیاست خارجه ایران را بیان می‌کند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور همچنین با خلع سلاح طرف مقابل می‌خواست بیان کند که که ایشان در بیان ایده در سیاست خارجه اختیار تام دارد و این سخن‌ها و روشن شدن این مسائل در روابط آینده ایران و آمریکا بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

فلاحت پیشه توضیح داد: اکنون معادله روابط بین ایران و آمریکا بسیار پیچیده است زیرا زمانی که بحثوارد کردن فشار بر ایران مطرح می‌شود رئیس جمهور آمریکا موضع می‌گیرد اما زمانی که در مورد کاهش تحریم‌ها صحبت می‌شود کنگره آمریکا را تصمیم گیرنده اعلام می‌کنند و تلاش روحانی این بود که این چند صدایی را به حداقل برساند.

این نماینده پیشین مجلس بیان کرد: روحانی نسبت به خاتمی در مورد سیاست خارجه با فشارهای بسیار کمتری روبرو است و نهاد‌ها، جریان‌ها و افرادی که در سیاست خارجه می‌توانند نظر دهند به ضرورت حمایت اجمالی از روحانی برای تحقق منافع ملی رسیده‌اند.

وی گفت: این طبیعی است که افراد مختلف در سیاست خارجه یک حرف واحد را نزنند اما اکنون شرایط نسبت به گذشته تغییر کرده است و رییس‌جمهور نسبت به دوره اصلاحات با مخالفت‌های کمتری روبه رو است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز