خبرگزاری کار ایران

ظریف در کنفرانس خبری مشترک با کفیل وزارت خارجه اوگاندا:

ایران تمایلی به دستیابی به سلاح هسته‌ای ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۵۰۸

ایران و کشورهای آفریقایی منافع مشترک زیادی داشته و ظرفیت همکاری بین دو کشور بسیار بالا است. / هدف از این سفر بررسی فرصت‌ها و راهکارهای مقابله با چالش‌ها از جمله خشونت و افراط‌گرایی است.

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان پیش از ظهر امروز به وقت محلی با «هنری اوکلو اوریم» کفیل وزیر خارجه اوگاندا دیدار کرده و درباره مسائل بین‌المللی و دوجانبه گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به آفریقا، اوریم با اشاره به چالش‌های منطقه‌ای تاکید کرد که اوگاندا می‌داند چه کشورهایی دوست و چه کشورهایی دشمن هستند و به روابط نزدیک با ایران افتخار می‌کند.

وی افزود که ما تحولات مربوط به ایران به ویژه مذاکرات این کشور با ۱ + ۵ را از نزدیک دنبال می‌کنیم و امیدواریم مساله هسته‌ای این کشور به طور مسالمت‌آمیز حل شود.

اوریم با بیان این‌که پیشرفت‌های اخیر ایران در عرصه‌های مختلف چشمگیر بوده است، خواستار همکاری دو کشور در حوزه‌های نفتی، پالایشگاهی، کشاورزی، آمورش عالی، مدیریت و بهداشت شد.

ظریف نیز در این دیدار دوجانبه تاکید کرد که خوشحالیم که روابط ایران و اوگاندا از سطح خوبی برخوردار بوده و آن را سرآغاز مرحله جدیدی از روابط دو کشور می‌دانیم.

وی افزود که دو کشور می‌توانند در حوزه‌های مختلف از جمله مقابله با افراط‌گرایی و خشونت، ائتلاف مشترکی داشته باشند.

ظریف همچنین از برخورد دوگانه غرب با مساله تروریسم به عنوان مثال در اروپا در آفریقا انتقاد کرد.

دو طرف در این دیدار یادداشت تفاهمی درباره همکاری‌های مشورتی بین دو وزارتخانه امضا کردند.

ظریف و اوریم بعد از این دیدار دوجانبه در کنفرانس خبری مشترکی حاضر شدند.

اورویم در این کنفرانس خبری با ابراز خرسندی از دیدار با وزیر خارجه ایران، روابط دوجانبه دیپلماتیک و سیاسی بین دو کشور را مناسب ارزیابی کرد.

وی با بیان این‌‌که این سفر در گسترش مناسبات دوجانبه تاثیری مثبت داشته است، تاکید کرد که کشورش خواستار تحکیم و تعمیق همکاری‌های دوجانبه با ایران است.

کفیل وزارت خارجه اوگاندا در ارتباط با گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱ + ۵ گفت که کشورش امیدوار است این مذاکرات به دستیابی به نتایجی برای حل صلح‌آمیز مساله هسته‌ای ایران منجر شود.

اوریوم تاکید کرد که اوگاندا حق ایران برای استفاده مسالمت‌آمیز از انرژی هسته‌ای به ویژه در حوزه‌های انرژی و پزشکی را به رسمیت می‌شناسد و از آن حمایت می‌کند.

ظریف نیز در این کنفرانس خبری، با ابراز خرسندی از حضور در اوگاندا از مهمان‌نوازی دولت و مردم این کشور تقدیر کرد.

وی تاکید کرد که ایران اهمیت زیادی برای برقراری رابطه با آفریقا قائل بوده و به رابطه‌ای که با اوگاندا دارد، افتخار می‌کند.

وزیر خارجه ایران در ادامه گفت که ایران و کشورهای آفریقایی منافع مشترک زیادی داشته و ظرفیت همکاری بین دو کشور بسیار بالا است.

وی افزود که هدف از این سفر بررسی فرصت‌ها و راهکارهای مقابله با چالش‌ها از جمله خشونت و افراط‌گرایی است.

ظریف ادامه داد که گسترش و تحکیم همکاری‌های دوجانبه همچنان در دستور کار ایران قرار خواهد داشت.

وی تاکید کرد کرد که ایران و اوگاندا همواره در مسائل بین‌المللی همراه هم بوده و از یکدیگر حمایت کرده‌اند.

وزیر خارجه با تاکید بر این‌که ایران تمایلی به دستیابی به سلاح هسته‌ای ندارد، گفت که در سال گذشته به یک توافق تاریخی دست پیدا کردیم که بر اساس آن ادامه مذاکرات برای دستیابی به توافق جامع امکان‌پذیر شد. در روند مذاکرات، دو هدف دنبال می‌شود: نخست این‌که ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران اثبات شود و هدف دوم نیز لغو کامل تحریم‌ها است. اگر این هدف محقق شود، امکان دستیابی به توافق جامع وجود خواهد داشت.

ظریف افزود که می‌توانسیتم ماه‌ها پیش به این توافق دست یابیم اما در غرب فشارهایی وجود داشت و برخی مایل به محقق شدن این توافق نبودند اما ما باور داریم که دستیابی به انرژی هسته‌ای تحت پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای حق مسلم همه کشورهاست. ما به این فناوری دست پیدا کرده‌ایم و هیچ کس نمی‌تواند آن را از ما بگیرد چرا که توسط دانشمندان ما به دست آمده است. ما نشان می‌دهیم که فناوری هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و این ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای خود را تضمین می‌کنیم.

به گزارش ایلنا، بعد از انتخاب «سام کوتسا» وزیر خارجه اوگاندا به عنوان رییس دوره‌ای مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اداره این وزارتخانه بر عهده اوریم است.

ظریف بعد از این نشست از یکی از درمانگاه‌های هلال احر در شهر کامپالا بازدید کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز