خبرگزاری کار ایران

سفر ولایتی به روسیه در گفت‌وگوی مومنی با ایلنا:

چارچوب‌های رابطه با روسیه را بررسی کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۶۵۲

سفر ولایتی به روسیه٬ پیام‌ مهمی به جهان مخابره کرد٬ این سفر دیگر در سطح دولت‌ها ارزیابی نمی‌شود و به نوعی سیاست‌های کلی نظام در سطح کلان و بین‌الملل مطرح شد

یک کار‌شناس مسائل روسیه تاکید کرد: شرایط بین‌المللی ایران٬ آمریکا و اروپا و شرایط روسیه با غرب درباره پرونده اوکراین باعثشده روسیه و ایران در مورد روابطشان با یکدیگر تجدیدنظر کنند.

میرقاسم مومنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا٬ اظهار داشت: روابط دو کشور ایران و روسیه از گذشته روابط معقول و خوبی بوده٬ اما این رابطه شکلی یک‌سویه داشته و به عنوان رو کردن یک کارت از روسیه استفاده می‌شد. مضاف براینکه معمولا ما توانایی امتیازگیری از روس‌ها در مباحثمختلف را نداشته‌ایم و حتی امتیاز هم می‌دادیم.

وی ادامه داد: به علت تحریم‌هایی که علیه روسیه و از سمت آمریکا مطرح شده٬ روسیه به نوعی می‌خواهد از تجربه ایران در موضوع دور زدن تحریم‌ها استفاده کند و در بحثسوریه هم نیاز به همکاری ایران و مواضع مشترک در مقابل غرب دارد٬ لذا روس‌ها در جایگاهی هستند که باید در بحثعراق؛ سوریه و هسته‌ای از تجربیات ایران استفاده کنند و حتی به ایران می‌گویند که در پیمان شانگهای عضو شود.

این کار‌شناس مسائل قفقاز با مهم خواندن سفر ولایتی به مسکو بیان داشت: سفر آقای ولایتی به روسیه که به عنوان مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل بود٬ پیام‌ بسیار مهمی به جهان مخابره کرد٬ به گونه‌ای که این سفر دیگر در سطح دولت‌ها ارزیابی نمی‌شود و به نوعی سیاست‌های کلی نظام در سطح کلان و بین‌الملل مطرح شد که این موضوع هم برای غرب و هم برای روسیه پیام داشت٬ اینکه چقدر از روس‌ها امتیاز بگیریم به عهده وزارت خارجه است به گونه‌ای که به روسیه امتیاز داده‌ایم و حالا باید از این فرصت استفاده کنیم تا مباحثی مانند پروژه S۳۰۰ و مباحثاقتصادی به ضرر ایران در این بین مطرح نشود.

مومنی در پایان با اشاره به نقش وزارت خارجه در پیگیری مناسبات میان ایران و روسیه تصریح کرد: وزارت خارجه کشورمان باید سعی کند چارچوب‌های رابطه با روسیه را بررسی کند چراکه اگر مشکل روسیه با غرب حل شود٬ دیگر نمی‌توان از آن کشور امتیاز گرفت و نباید رایگان و مجانی به آنها امتیاز داده شود زیرا صرف همکاری با روسیه بدون بررسی چاچوب‌ها و بدون امتیازگیری و ارزشی نخواهد داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز