خبرگزاری کار ایران

ظریف در نشست مشترک با وزیر امور خارجه کرواسی:

امیدواریم در حل مسائل منطقه‌ به راه‌حلی مشترک با عربستان برسیم

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۶۸۰

ایران آمادگی رسیدن به این راهکار را دارد و امیدواریم با آمادگی عربستان به کاهش آلام مردم منطقه و ثبات منطقه‌ای که باید توسط خود مردم منطقه و نه قدرت‌های خارج از منطقه صورت گیرد، برسیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه سفرش به عربستان٬ صرفا جهت شرکت در مراسم ترحیم پادشاه این کشور بوده است، تاکید کرد: دعوت از وزیر امورخارجه عربستان یک دعوت باز است و دعوت سعودالفیصل از وی هم دعوت بازی است که امیدوارم در یک موقعیت مناسب صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد ظریف صبح امروز در نشست مشترک خبری خود با وسنا پوسیچ معاون نخست وزیر و وزیر امورخارجه کرواسی که صبح امروز در وزارت امورخارجه برگزار شد، گفت: خوشحالم که بعد از ده سال شاهد سفر وزیر امورخارجه کرواسی به ایران هستیم.

وی با اشاره به روابط دیرینه جمهوری اسلامی ایران و کرواسی اظهار داشت: از ابتدای استقلال کرواسی و قبل از آن و در زمان حضورمان در بالکان سختی‌های مردم این کشور را دیده‌ایم و کنار آنها بودیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه خوشحال هستیم که کرواسی به عنوان یک کشور دوست به عضویت اتحادیه اروپا درآمده است، تصریح کرد: ما امروز بحث‌های خوبی داشتیم. روابط اقتصادی دو جانبه مورد بررسی قرار گرفت که متاسفانه به خاطر تحریم‌های ظالمانه کاهش یافته که این مساله به نفع صنایع کرواسی و صنایع ایران نیست و امیدواریم با حل مشکل تحریم روابط‌مان را گسترش دهیم.

ظریف با بیان اینکه در روابط سیاسی ایران و کرواسی رفت‌وآمدهای خوبی میان دو کشور در جریان بوده است، یادآور شد: در سال گذشته شاهد سفر رئیس مجلس کشورمان به کرواسی بودیم و رفت‌وآمدهای پارلمانی نیز در حال انجام شدن هستند، ما گفت‌وگوهای خوب سیاسی و همکاری‌های ورزشی و توریسم داریم که امکان افزایش گفت‌وگو را فراهم می‌‌آورد.

وزیر امور خارجه افزود: همچنین در خصوص مذاکرات هسته‌ای و بحثافراط‌گرایی و خطر افراط که منطقه ما و اروپا را تهدید می‌کند، بحث‌هایی صورت گرفته که ضرورت دارد این مساله مورد توجه قرار بگیرد؛ چراکه بی‌توجهی به مقدسات مسلمانان به گسترش تنفر و خشونت می‌انجامد.

وی با اشاره به نقش مثبت جامعه مسلمان کرواسی ابراز داشت: آنها نقش قابل‌توجهی در ترویج گفت‌وگو در ادیان مختلف داشتند و این مساله موجب قابل توجه‌تر شدن نقش دولت کرواسی می‌شود. ‌

در ادامه این نشست محمدجواد ظریف در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سفرش به عربستان نیز خاطرنشان کرد: در سفرم به عربستان مراتب تسلیت دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران را به شکل رسمی اعلام کردم و ضرورت داشت تا ایران به دلیل همسایگی در این مراسم حضور یابد.

وی درباره روابط آتی کشورمان و عربستان خاطرنشان کرد: امیدوارم دولت عربستان با نگاه مبتنی بر حسن همجواری و واقع‌بینی همکاری‌ها را ایجاد کند. دو کشور در روابط دو جانبه مشکلی ندارند. سالانه میلیون‌ها زائر ایرانی به حرمین شریفین سفر می‌کنند و اتباع زیادی هم از عربستان برای زیارت و توریسم به ایران می‌آیند. ولی در حل مسائل منطقه‌ای امیدواریم به یک راه‌حل مشترک برسیم. ایران آمادگی رسیدن به این راهکار را دارد و امیدواریم با آمادگی عربستان به کاهش آلام مردم منطقه و ثبات منطقه‌ای که باید توسط خود مردم منطقه و نه قدرت‌های خارج از منطقه صورت گیرد، برسیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره اینکه آیا در سفرش به عربستان مذاکره ‌سیاسی هم انجام داده است، عنوان کرد: با توجه به فشردگی برنامه‌ها بعید می‌دانم که مذاکره سیاسی در حاشیه این مراسم صورت گرفته باشد.

ظریف اشاره کرد: حضورم در عربستان دو، سه ساعته بود و صرفا جهت شرکت در مراسم شکل گرفت اما ما همواره آمادگی خود را برای توسعه روابط و ثبات اعلام کرده‌ایم، دعوت بنده از سفر سعود الفیصل یک سفر باز است و دعوت ایشان از بنده یک دعوت باز است و امیدواریم که این مساله در یک موقعیت مناسب صورت بگیرد.

ظریف در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات خود در اجلاس داووس مبنی بر اینکه در صورت تحریم‌های کنگره، مجلس ایران هم تلافی خواهد کرد. این تلافی چیست؟ بیان کرد: آنچه من گفتم صرفا یک واقعیت است؛ چراکه مجلس به عنوان یک نهاد مجزا از دولت در ایران محسوب می‌شود و ما هم حق وتو در تصمیمات این رکن را نداریم. از قبل دوستان ما در مجلس این را گفته بودند و واکنش آنها هم طبیعی است و همانطور که بیان کردم اظهارات من صرفا یک واقعیت بود نه یک تهدید.
وزیر امورخارجه با بیان اینکه مذاکرات م‌ تواند به نتیجه برسد، تاکید کرد: نکته‌ای که باید سیاست‌مداران غربی و به ویژه آمریکایی مدنظر قرار دهند، این است که تحریم‌ها به جز خسارت برای آنها و ایجاد نفرت نسبت به نیات آنها نتیجه‌ای نداشته و در برنامه‌های ایران نتوانسته خدشه‌ای را وارد کند.

وی افزود: آنها باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند با مذاکره به نتیجه برسند یا با فشار. مردم و دولت ایران در طول این سال‌ها نشان داده اند که فشار نتیجه‌ای نداشته و از سوی دیگر آنها به تعهدات و حرف‌هایشان پایبند بوده‌اند. پس بهترین راه حل توجه به خواست و حقوق ملت ایران و عدم استفاده از استانداردهای دوگانه است. این فهم در غرب شکل گرفته و البته نیروها و گروه‌هایی چه در غرب و خارج از غرب هستند که می‌خواهند مذاکرات به نتیجه نرسد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این سوال که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ نشست سران ۱ + ۵ در سطح وزرا تشکیل می‌شود؟ گفت: درباره این اجلاس بگویم که من در آن شرکت خواهم داشت و طبیعتا در حاشیه این اجلاس نیز گفت‌و‌گوهایی صورت خواهد گرفت اما اینکه تصمیمی گرفته شده باشد که نشست ۵ + ۱ در سطح وزرا باشد یا نه هنوز گرفته نشده است.

ظریف ادامه داد: تا آنجا که بنده اطلاع دارم بعضی از وزرای ۱ + ۵ در این اجلاس هستند و برخی دیگر هم نیستند و هنوز توافقی در مورد سطح مذاکرات در حد وزرا گرفته نشده است ولی مونیخ یک فرصتی است. دیروز و پریروز همکارانم در زوریخ گفت‌وگوهایی داشتند و آخر هفته نیز با سه کشور اروپایی دیدار می‌کنند. گفت‌وگوها با چین و روسیه هم مستمر بوده و من در حاشیه داووس هم دیداری داشتم. این گفت‌و‌گوها برای رسیدن به توافق است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز