خبرگزاری کار ایران

چالش‌های سال ۲۰۱۵ ایران در گفت‌وگوی مطهرنیا با ایلنا:

بهترین فرصت برای حل پرونده هسته‌ای ایجاد شده است

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۴۷۳

صحبت‌های اخیر اوباما با شبکه رادیویی پی. ‌ام. آر در ایالات متحده آمریکا و موضع‌گیری‌های جدید او نشان می‌دهد که دولت حاکم بر واشنگتن به خوبی به جایگاه ایران واقف شده است.

یک کار‌شناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: چالش‌های زیادی در سال ۲۰۱۵ مقابل ایران قرار خواهد گرفت که می‌بایست این مسائل را در سطوح سیاست در عرصه داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی بررسی کرد.

مهدی مطهرنیا با طرح مشکلات و چالش‌های پیش روی ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: باید چالش‌ها را از حیثمحیط‌های نزدیک، میانی و دور از یکدیگر جدا نمود و بررسی کرد. به عبارت دیگر در محیط نزدیک یعنی سیاست داخلی، بزرگ‌ترین فرصت حاصل امیدواری ناشی از روی کارآمدن دولت یازدهم در جهت تدبیر امور و سامان‌بخشی به خرد سیاسی در مسیر دست یابی به اهداف سیاسی است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد جامعه قبول کرده است بار دیگر سویه‌گیری نظام سیاسی به سمت و سوی ایجاد یک خرد سیاسی در تدبیر امور باشد اگرچه چالش‌های جدی در برابر ساخت‌بندی قدرت و اقدامات کنش‌گران سیاسی در مسیر ایجاد وحدت ملی برای رسیدن به اهداف تعریف‌شده ملی نیز وجود دارد، اما سال اول به قدرت رسیدن دولت یازدهم همراه با ایجاد زیر ساخت‌های مناسب در جهت ایجاد فضای متناسب با نیازهای آینده جامعه بوده است و اگر دولت بتواند در زمینه‌های گوناگون ساختار قدرت را با انتخاب بازیگران مناسب بار دیگر از پرداخت هزینه‌های اضافی باز دارد، می‌توانیم بگوییم این فرصت داخلی فراهم شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به قطبی شدن حوزه سیاست داخلی٬ ابراز داشت: یکی دیگر از چالش‌های جدی در این حوزه مقاومت در برابر دولت در مسیر ایجاد ساختار قدرت است که به قطبی شدن حوزه سیاست در جامعه می‌انجامد به گونه‌ای که نباید فراموش کنیم انتخابات مجلس در سال آینده در پیش‌رو است و سال آتی، سال آغاز رقابت‌های شدید میان گروه‌ها و جناح‌های مختلف سیاسی است فلذا با توجه به ساختار نیروهای سیاسی و آرایش آن‌ها در مجلس فعلی و شکل گیری جبهه و آرایشی از نیروهای سیاسی در مقابل آن جهت کسب کرسی‌های مجلس، باید بگوییم زمینه‌های چالش برانگیزی در سال جدید میلادی در مسیر رقابت‌های قدرتی برای کسب کرسی‌های مجلس وجود دارد که می‌تواند با قطبی شدن جامعه در دو سمت موجب بروز تنش‌های ناخواسته‌ای گردد که بحران در جامعه ملی خود را به نمایش بگذارد و البته مدیریت این رقابت سیاسی یکی از پر اهمیت‌ترین موارد خواهد بود.

وی با تاکید بر چالش‌های منطقه‌ای پیش روی ایران در سال ۲۰۱۵ بیان داشت: مهم‌ترین چالش برای جمهوری اسلامی ایران، حل و فصل تنش‌های موجود میان ایران و کشورهای عربی به خصوص عربستان است. به هر ترتیب زمینه‌های تنش‌های موجود میان ایران و عربستان در منطقه افزایش پیدا کرد و در سال ۲۰۱۴ اصطکاک‌ موجود خود را بیشتر نمایان ساخت و به نظر می‌رسد در سال ۲۰۱۵ ما به یک نقطه عطفی در تصمیم‌گیری و مدیریت تنش‌های خود با عربستان پیش خواهیم رفت و از این جهت باید در حوزه سیاست‌های منطقه‌ای بیشترین میزان مراقبت‌ها در این موضوع باشد که پژواک انعکاس آن را می‌توان در مسئله سوریه، لبنان، و بیش از همه در بحثمبارزه با طرح داعش دنبال کرد.

مطهرنیا چالش اصلی ایران در حوزه بین‌الملل را پرونده هسته‌ای دانست و تصریح کرد: موضوع و چالش اصلی در حوزه بین‌الملل بحثپرونده هسته‌ای و سرایت آن به دیگر وجوه تحرک موجود میان ایران و آمریکا خواهد بود و به نظر می‌رسد فضای مساعد در این بین به وجود آمده است بطوری که صحبت‌های اخیر اوباما با شبکه رادیویی پی. ‌ام. آر در ایالات متحده آمریکا و موضع‌گیری‌های جدید او نشان می‌دهد که دولت حاکم بر واشنگتن به خوبی به جایگاه ایران واقف شده است و بر آنند تا مسائل موجود میان ایران و آمریکا در چارچوب احتمال متقابل حل و فصل شود و از این جهت بهترین فرصت برای حل پرونده هسته‌ای ایجاد شده است.

وی در پایان با اشاره به شرایط فعلی برای حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران تصریح کرد: باید بگوییم بیشترین فرصت برای دولت حاکم بر تهران در حوزه سیاست بین‌المللی هم اکنون فراهم است و اگر این موضوع بتواند تا حدودی در مسیر رهیافت برد - برد حل شود، می‌تواند انعکاس بسیار جدی در سیاست‌های منطقه‌ای و حوزه داخلی از خود به جای گذارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز