خبرگزاری کار ایران

لاریجانی پس از عیادت از جلال طالبانی:

هم‌اکنون مهم‌ترین مسئله منطقه٬ بحثتروریسم است

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۱۵۴

افت‌های جمعیتی را در شرایط فعلی نمی‌توان تغییر داد و طرح چنین موضوعاتی به نفع هیچ کس نیست چرا که مهم‌ترین مسئله در عراق مبارزه با داعش و تروریست‌هاست.

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از عیادت از جلال طالبانی رئیس جمهور سابق و دبیرکل اتحادیه میهنی اقلیم کردستان عراق در جمع خبرنگاران قرار گرفت و جمع‌بندی سفر ۴ روزه خود به عراق را بیان کرد.

به گزارش ایلنا؛ دکتر علی لاریجانی با بیان اینکه در این سفر پیش از عراق به سوریه و لبنان نیز سفر کردم و بعد وارد عراق شدم گفت: مهم‌ترین مسئله هم‌اکنون در منطقه بحثتروریسم است که چند کشور این منطقه را درگیر خود کرده‌ و یکی از کشورهایی که هم اکنون از تروریسم رنج می‌برد عراق است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در عراق با مقامات این کشور در مورد روابط همه جانبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گفتگو کردیم افزود: مانند سوریه و لبنان محور اصلی مذاکرات ما درباره مبارزه با تروریسم بود.

وی گفت: اقلیم کردستان عراق نیز از این مسئله مستثنا نبوده و از جنایت‌های داعش و تروریست‌ها رنجور است.

لاریجانی با اشاره به اینکه از دیرباز روابط جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان عراق بسیار حسنه بوده است افزود: این روابط دوستانه و نزدیک به زمان جنگ و زمان دفاع مقدس بازمی‌گردد‌‌ همان زمانی که صدام رفتاری وحشیانه با کردهای عراق داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملیات چریکی که در عراق و در زمان صدام با مسئولیت طالبانی انجام می‌شد گفت: جلال طالبانی شخصیت ممتازی است و پس از آنکه حکومت صدام سقوط کرد و رئیس جمهور عراق شد روابط ما با عراق نزدیک‌تر شد چرا که طالبانی شخصیتی مهم و مؤثر است و در دموکراتیزه کردن عراق و در ایجاد امنیت در این کشور نقش ویژه‌ای داشته است.

وی افزود: با دوستان اتحادیه میهنی اقلیم کردستان عراق گفتگوهای زیادی انجام دادیم و در این سفر باید به عیادت جلال طالبانی می‌آمدم.

لاریجانی گفت: در این سفر همچنین در مورد مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بحثزائران با مقامات عراقی و استانداران نجف و کربلا صحبت شد.

وی افزود: درباره برخی مسائل سیاسی که میان عراق و ایران مانده بود نیز بحثو گفتگو شد و به راه‌های حل‌ مناسبی رسیدیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا ایران همانطور که از اقلیم کردستان عراق حمایت می‌کند اگر منطقه‌ای سنی‌نشین نیز تشکیل شود از آن حمایت خواهد کرد گفت: بافت‌های جمعیتی را در شرایط فعلی نمی‌توان تغییر داد و طرح چنین موضوعاتی به نفع هیچ کس نیست چرا که مهم‌ترین مسئله در عراق مبارزه با داعش و تروریست‌هاست.

لاریجانی به احزاب و گروه‌ها توصیه کرد در زمانی که مهم‌ترین مسئله اجرای عملیات و مقابله علیه تروریسم است این صحبت‌ها را نکنند چرا که صحبت در این مسائل زیاد است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری در این خصوص که‌ آیا همانطور که در مبارزه با تروریزم به عراق کمک کردید این پشتیبانی را از حریم اقلیم کردستان نیز خواهید داشت و این حمایت ادامه دارد تصریح کرد: دوستان ما در اقلیم کردستان جمعند و روابط تاریخی با ایران دارند و ما چه در زمان صدام و چه امروز هر‌گاه اقلیم کردستان دچار مشکل شده است به کمک او شتافته‌ایم و در همین زمان نیز با توجه به حمله‌های وحشیانه داعش در جاهای مختلف، جمهوری اسلامی ایران به کمک اقلیم کردستان شتافته و باعثشده است از این مشکل رهایی یابند.

لاریجانی افزود: پس از سلیمانیه عازم اربیل هستم تا با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق گفتگو‌ها و رایزنی‌های مختلفی انجام دهم.

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از دیدار با مسعود بارزانی امشب به تهران بازمی‌گردد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز