خبرگزاری کار ایران

زهرانی در نشست خبری کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراطی‌گری:

ایران سردمدار مبارزه با خشونت و افراطی‌گری در جهان است

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۸۵۶

این کنفرانس بیانیه‌ای نخواهد داشت و سعی داریم که از آن یک مصوبه بیرون بیاوریم و خروجی این کنفرانس به سازمان ملل منعکس خواهد شد و یکسری پیشنهادهای عملی از دل این کنفرانس بیرون خواهد آمد.

دبیر کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراطی‌گری گفت: این کنفرانس بیانیه‌ای نخواهد داشت و سعی داریم که از آن یک مصوبه بیرون بیاوریم و خروجی این کنفرانس به سازمان ملل منعکس خواهد شد و یکسری پیشنهادهای عملی از دل این کنفرانس بیرون خواهد آمد

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی زهرانی در نشست خبری این کنفرانس اظهار داشت: این همایش با توجه به ایده و نطق رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیشنهاد داده شد که با حداکثر آرای موافق تصویب و قرار شد به میزبانی کشورمان در ۱۸ و ۱۹ آذر ماه در سالن اجلاس سران اسلامی واقع در تهران برگزار شود.

رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان در ابتدای سخنان خود با اشاره به تسلیت به مناسبت ایام صفر اظهار داشت: شاکله و اصل نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه قیام عاشورا و حادثه کربلاست و معمولا اگر کشور پیشرفته‌ای باشند، صحنه بین‌المللی بر دو محور تکیه خواهد کرد که اول بحثپرستیژ و اعتبار است و مورد دوم جایگاه بین‌المللی آن کشور.

وی با تاکید بر اینکه جایگاه بین‌المللی مهم‌تر از پرستیژ و اعتبار است، یادآور شد: باید دانست که در این خصوص چقدر ایفای نقش خواهیم نمود.

دبیر کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراطی‌گری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بر قدرت نرم تاکید دارد و باید دانست سطح تحولات هر کشور بر پایه کشور و مردم است و موضوع مهم این است که ایران به شهادت تاریخ اولین کشور مردم در جهان بوده است. بر همین اساس ایران باید بتواند نقش خود را در منطقه و دنیا ایفا کند.[

زهرانی با اشاره به انقلاب رخ داده در ایران و هشت سال دفاع مقدس اذعان داشت: انقلاب ما جزو عوامل موثر در مطرح شدن ایران در منطقه به حساب ‌می‌آید و موضوع بعدی این است که ما طولانی‌ترین جنگ قرن را پشت سر گذاشتیم که همین اساس مقاومت کشور ما را نمایان می‌کند. بنابراین کشور با این فرهنگ استراتژیک نمی‌تواند به تناسب وزنی که دارد بگوید در دنیا ایفای نقش نمی‌کند و دنیا باید بداند که ما یک پشتوانه عظیم یعنی شهدا را در پشت سر خود داریم.

وی با تاکید بر امنیتی‌سازی ایران توسط دشمنان اظهار داشت: اگر کشوری می‌خواهد پرستیژ بین‌المللی داشته باشد، باید یک وجهه بین‌المللی و مثبت داشته باشد و نمی‌تواند یک وجهه امنیتی را برای خود اتخاذ کند. به گونه‌ای که دشمنان ما هم می‌خواستند ایران و انقلاب ما را امنیتی‌سازی کنند. یعنی تمام جهان را علیه ایران به خط کنند و کشور ایران را به همراه مردم آن خشن و خطرناک جلوه داده آنها به دنبال این هستند که مردم و انقلاب ما را مخل امنیت و حامی خشونت معرفی نمایند.

رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه اظهار داشت: کاری که آقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل صورت داد یک بحثاعتدالی و همان مفهوم امیدی است که در شعار دولت نمایان است. به طوری که موقعیت فعلی دنیا بسیار حساس بوده و اسیر خشونت شده و باید دانست که خشونت انواع و اقسام دارد و فقط ترور نیست. باید دانست که خشونت به صورت یک پکیج جهانی درآمده است.

زهرانی تاکید کرد: متاسفانه امروز رسانه‌های بین‌المللی به دنبال تروریست‌ها می‌دوند و اخبار آنها را پوشش می‌دهند به طوری که در گذشته این موضوع برعکس بود و در این خصوص مرزی وجود ندارد.

دبیر کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراطی‌گری افزود: امروز خاورمیانه اسیر خشونت است اما اروپاییان باید بیش از پیش نگران باشند چراکه حتما خشونت به آنجا کشیده خواهد شد و باید بدانند تنها یک بازیگر نمی‌تواند با این پدیده مقابله کند.

وی در خصوص ادعای مخالفین ایران بیان داشت: در راستای بحثامنیتی‌سازی جمهوری اسلامی ایران ادعای مخالفین این بوده که ایران بخشی از مشکلات منطقه محسوب می‌شد اما امروز بعد از سه دهه اعتراف می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران به نوعی مشکل‌گشاست که این البته از دیرفهمی و بدبینی آنها نشات می‌گیرد.

رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ادامه داد: امروز از منظر نظریه‌ها اقدام و کلام ما نافذ است و با توجه به همین مدل دیگر به لزومی به جنگ‌افزار نیست و ریاست محترم جمهور هم بر پایه همین موضوع برگزاری اولین کنفرانس جهان علیه خشونت و افراطی‌گری را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح می‌سازد و ۶۸ رای به آن داده می‌شود که این نکته بسیار مهمی در عرصه دیپلماتیک برای ما محسوب می‌شود.

زهرانی در خصوص برگزاری این کنفرانس افزود: اولویت دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه در این مدت کوتاه این بوده که علیه خشونت کنفرانسی برگزار کنند و این کنفرانس به عنوان یک نهاد بین‌المللی وجهه خود را پیدا کرده و باقی بماند و نتایج عملیاتی از آن حاصل شود، اما اینکه مقر این کنفرانس در تهران باشد یا جای دیگر از خروجی این کنفرانس دو روزه نتیجه‌گیری خواهد شد و با ارتباطات آکادمیک که در این کنفرانس به وجود خواهد آمد، این تصمیم‌گیری انجام خواهد شد.

دبیر کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراطی‌گری اضافه کرد: ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه این کنفرانس فرستاده شده که حاصل این ۲۰۰ مقاله انتشار دو جلد کتاب به زبان انگلیسی و فارسی است که قبل از کنفرانس چاپ شده است. همچنین در این کنفرانس نخست وزیران و روسای جمهور قبلی کشورهایی مانند افغانستان، عراق، سوریه، پاکستان و نیکاراگوئه و نخست وزیر سابق نروژ و کشورهای اروپایی و آسیایی در این کنفرانس حضور خواهند داشت. که در حدود متجاوز از ۴۰ کشور در این کنفرانس شرکت خواهند کرد. اینکه این کنفرانس مانند کنفرانس مونیخ باقی خواهد ماند یا خیر بستگی به تبادل نظر و نتایج حاصل از خروجی آن خواهد داشت.

وی افزود: این کنفرانس بیانیه‌ای نخواهد داشت و سعی داریم که از آن یک مصوبه بیرون بیاوریم و خروجی این کنفرانس به سازمان ملل منعکس خواهد شد و یکسری پیشنهادهای عملی از دل این کنفرانس بیرون خواهد آمد و تاکید ما هم بر خروج دستورالعمل‌های عملیاتی از این کنفرانس است. به طوری که می‌خواهیم برنامه‌ها را برای رفع خشونت به صورت ایده درآورده و در پایان آن را عملیاتی کنیم.

رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، در خصوص حضور ایران در صحنه‌های بین‌المللی و دیپلماسی و حتی در مرزهای مشترک با کشورهای همسایه اذعان داشت: حضور ایران در این صحنه‌ها نشانه قدرت این کشور است و این قدرت همان راهی است که پیشینیان و شهدای ما آن را شروع کردند و هم‌اکنون هم دنباله‌روی این راه خواهیم بود و کسانی که می‌گویند حضور نیروهای ایران چه در عرصه دیپلماتیمک و چه در عرصه نظامی در منطقه ناموفق خواهد بود، باید بدانند کسی که استراتژیک فکر می‌کند، تمامی توانایی خود را در تمامی محورها روی میز می‌گذارد که جمهوری اسلامی ایران این کار را صورت داده و از تمامی توانایی خود استفاده کرده است.

زهرانی در خصوص این کنفرانس افزود: این کنفرانس ادامه همان کنفرانسی است که توسط مراجع عظام برگزار شده بود و تمامی محورهای دینی در آ‌ن پیگیری شدند اما در کنفرانسی که در هجدهم و نوزدهم ماه جاری برگزار خواهد شد محورهای سیاسی و امنیتی آن پیگیری خواهد شد.

دبیر کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراطی‌گری در پایان افزود: افتتاحیه این مراسم در روز هجدهم در محل اجلاس سران خواهد بود و ظهر هجدهم تا اختتامیه مراسم تمامی جلسا و پنل‌هایی که باید در خصوص آن تبادل نظر شود در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه برگزار خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز