خبرگزاری کار ایران

علی بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

روند مذاکرات برگشت‌ناپذیر است / امکان رسیدن به توافق در دقیقه۹۰

کد خبر : ۲۲۵۶۹۰

امیدوارم که مذاکرات نتیجه‌بخش باشد ولی من فکر می‌کنم که نتیجه مذاکرات به این شکل باشد که موافقتنامه‌ای امضا شود و در خصوص برخی از جزئیات مانند لغو تحریم‌ها گفت‌وگوها به آینده موکول شود.

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: روند مذاکرات دیگر برگشت‌ناپذیر است و نمی‌توان به شرایط قبل از توافق ژنو بازگشت.

علی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص ارزیابی‌اش از مذاکرات وین ۱۰ گفت: از روزهای دوم نشست مسقط، پیام‌های منتقل شد که موجب سردی و سستی در طرفین مذاکره شد.

وی در تشریح علل این دلسری اظهار داشت: متاسفانه فشارهایی به نشست وارد شد که بیشتر از جانب لابی‌ها و گروه‌های صهونیستی بود و علیرغم علاقه دولتمردان٬ آمریکایی‌ها دوست داشتند مذاکرات نتیجه‌بخش باشد ولی با فشار صیهونیست‌ها و البته برخی از کشورهای منطقه٬ این نشست اندکی بی‌نتیجه بود.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: البته بعد از مذاکرات مسقط شاهد تحرکات جدیدی بودیم که به طور مثال آقای بن علوی وزیر امور خارجه عمان سفر غیررسمی به ایران داشت و آقای کری نیز با ایشان در لندن دیدار داشت که می‌تواند موج جدیدی برای رسیدن به توافق در مذاکرات باشد.

بیگدلی در پاسخ به این سوال که ارزیابی‌تان از نتیجه مذاکرات چیست؟ تصریح کرد: امیدوارم که مذاکرات نتیجه‌بخش باشد ولی معتقدم که ایران و ۱ + ۵ می‌توانند به یک توافق البته نه چندان کامل دست پیدا کنند تا پس از آن نسبت به رفع سایر اختلافات و موضوعات باقی مانده اقدام کنند.

این کارشناس روابط بین‌الملل افزود: عدم توافق٬ مقصری جز اوباما ندارد که در راه رسیدن به توافق سستی کرد و گذاشت کار به اینجا برسد و اگر آمریکا همت بیشتری داشت می‌توانستیم در همان چهار ماه گذشته به توافق برسیم که وی نیز می‌توانست از توافق با ایران به عنوان برگ برنده در انتخابات سنا و کنگره استفاده کند و نگذارد کار به مجلس جمهوری‌خواه بکشد.

وی یادآور شد: با این حال معتقدم به طور کامل هم نباید نا امید شد چرا که این احتمال وجود دارد در دقیقه ۹۰ دو طرف با تعدیل مواضع خود به راه حلی برای پایان دادن به اختلافات و رسیدن به توافق جامع برسند.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد که روند مذاکرات دیگر برگشت‌ناپذیر است و نمی‌توان به شرایط قبل از توافق ژنو بازگشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز