خبرگزاری کار ایران

ظریف:

کمک به برقراری امنیت در افغانستان اولویت منطقه است

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۹۹۴

معتقدیم که سیاست‌های غلط گذشته که به گسترش افراط در منطقه کمک کرده باید متوقف شود و یک سیاست و نگاه جدید به افغانستان و کل منطقه داشته باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان کمک به برقراری ثبات و امنیت در افغانستان را اولویت برای کشورهای منطقه به ویژه جمهوری اسلامی ایران که روابط سنتی، تاریخی و فرهنگی با این کشور دارد، عنوان کرد.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف پس از ورود به فرودگاه پکن برای شرکت در اجلاس روند استانبول درباره افغانستان گفت: این سفر بیشتر برای حضور در اجلاس قلب آسیاست که مجموعه‌ای از کشورها برای کمک به بازسازی و ایجاد ثبات در این کشور گردهم آمده‌اند.

وی با بیان اینکه قرار بود این اجلاس حدود دو ماه پیش در چین تشکیل شود، افزود: اما به دلیل مشکلاتی که برای تشکیل حکومت در افغانستان پیش آمده بود و به درخواست دولت این کشور به تعویق افتاد.

ظریف از تشکیل این اجلاس پس از برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات افغانستان و برپایی دولت وحدت ملی در این کشور ابراز خرسندی کرد.

وی گفت‌: ما معتقدیم که سیاست‌های غلط گذشته که به گسترش افراط در منطقه کمک کرده باید متوقف شود و یک سیاست و نگاه جدید به افغانستان و کل منطقه داشته باشیم.

وزیر امور خارجه این اجلاس را فرصتی برای جمهوری اسلامی ایران دانست که از روند ایجاد استقرار و ثبات در افغانستان حمایت و هم دیدگاه خود را مطرح کند.

ظریف افزود: همچنین فرصتی است برای بنده که با برخی از مسئولان چینی هم درباره روابط دوجانبه و هم درباره تلاش‌هایی که ما در ۱ + ۵ انجام می‌دهیم و چین عضو مهم این گروه است و هم درباره موضوعات منطقه ای و بین المللی مشترک میان ایران و چین گفتگو کنم.

وی درباره ارزیابی خود از برگزاری سه دوره گذشته اجلاس روند استانبول درباره افغانستان و تاثیر آن در ثبات این کشور گفت: این فرصتی است که کشورهای تاثیرگذار در افغانستان درباره موضوع های مختلف تبادل نظر کنند.

ظریف افزود: چند حوزه برای ایجاد اعتماد در ابتکار قلب آسیا پیش‌بینی شده که یکی از آنها حوزه آموزش با مسئولیت جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت‌: همکاری کشورهای همسایه و تاثیرگذار، به ثبات افغانستان کمک خواهد کرد و هیچ اقدامی به تنهایی نمی‌تواند برای آینده افغانستان کارساز باشد و مجموعه ای از اقدامات لازم است که این اجلاس هم گوشه ای از آن است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز