خبرگزاری کار ایران

افخم: / ۴ /

گام‌های آخر مذاکرات بسیار سخت و تعیین‌کننده است

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۲۲۶

ائتلاف به اصطلاح ضدداعش در اولین گام خود می‌تواند حمایت مالی از داعش را متوقف کند، این توقع افکار عمومی نیز است. جدیت ائتلاف ضدداعش در حمایت از مردم کوبانی باید به نمایش گذاشته شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ائتلاف به اصطلاح ضدداعش در اولین گام خود می‌تواند حمایت مالی از داعش را متوقف کند، این توقع افکار عمومی نیز است. جدیت ائتلاف ضدداعش در حمایت از مردم کوبانی باید به نمایش گذاشته شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در نشست خبری خود در مورد احتمال افزایش سطح مذاکرات و تاریخ دقیق آن گفت: مذاکرات در سطوح مختلف انجام می‌شود و به محض توافقات نهایی نسبت به سطوح دیگر اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.


وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران اقدامی برای ارسال کمک به مردم کوبانی انجام داده و توافقاتی در این میان بین ایران و ترکیه صورت گرفته است، گفت: کوبانی در شرایط سختی به سر می‌برد، مقاومت مردمی در این منطقه موجب تحسین جهان و سیاست‌مداران شده ما امیدواریم که مقاومت آنها به نتیجه برسد و بتوانند نیروهای تروریستی را از منطقه اخراج کند.


افخم آمرلی و کوبانی را دو منطقه‌ای که نشانه مقاومت مردم در مقابل تروریست هستند توصیف کرد و گفت: این مقاومت ارزشمند است؛ ائتلاف ضد داعش اقدامات بسیار کندی انجام می‌دهد. آنها اعلام کردند که ممکن است مسئله کوبانی در برنامه ما نباشد ما امیدواریم در اقدامات آنها جدیت بیشتری در مبارزه با تروریست و داعش وجود داشته باشد.


وی افزود: ائتلاف به اصطلاح ضدداعش در اولین گام خود می‌تواند حمایت مالی از داعش را متوقف کند، این توقع افکار عمومی نیز است. جدیت ائتلاف ضدداعش در حمایت از مردم کوبانی باید به نمایش گذاشته شود.


سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما برای ارسال کمک به کوبانی گفت‌وگوهایی را با مسئولان ترکیه داشته‌ایم، گفت: به محض اینکه شرایط مهیا شود، این کمک‌ها را هر چند اندک در اختیار مردمی که تحت محاصره هستند قرار می‌دهیم تا آنها نیز از حداقل حقوق خود بهره‌مند شوند.


افخم با بیان اینکه ما مسئله کوبانی را با حساسیت دنبال می‌کنیم، گفت: در این زمینه گفت‌وگو با کشورهای مختلف از مباحثجاری است که این مذاکرات درسطوح مختلف انجام می‌شود. مسیر کار با جزئیات دنبال می‌شود و ما امیدواریم که به نتیجه برسد.


وی در مورد سفر امیرعبدالهیان به کشور عربستان و چگونگی روابط دو کشور گفت: روابط دو کشور در سطح خوبی قرار دارد اما اختلاف‌نظرهایی هم در مورد مسائل مختلف وجود دارد و موضوعاتی است که نیازمند سعه‌صدر و گفت‌وگوی بیشتر است ظرفیت هر دو کشور بسیار تاثیرگذار است؛ اما این مذاکرات کمک می‌کند که روابط خوب دو جانبه‌ای شکل بگیرد. ما این را به عنوان یک اصل در سیاست خارجی خود با دیگر کشورها نیز دنبال می‌کنیم و امیدواریم که کشورهای منطقه نیز این مسئله را با جدیت دنبال کنند.


سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد حمایت ایران از گروه حوثی در یمن نیز گفت: ما از روند یمن حمایت می‌کنیم و امیدواریم که با پایبندی طرفین به توافقات صورت گرفته مسیر یمن نیز به سمت توسعه پیش برود. انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه ایران از چه گروه‌های حمایت می‌کند، تنها گمانه‌زنی رسانه‌ای است. جمهوری اسلامی از ثبات منطقه و صلح و امنیت حمایت می‌کند. امیدواریم نگاه مترقی و حل مسائل منطقه‌ای همه‌گیر شود و بحران‌های جاری منطقه به سمت حل و فصل پیش برود.


افخم در مورد اینکه طرف روسی اعلام کرده ۹۸ درصد توافقات بین ایران و ۱ + ۵ انجام شده است، گفت: مذاکرات از یک نقطه شروع شد و در مسیر پیش رفته ما می‌توانیم بگوییم بالای ۹۰ درصد مسیر را رفته‌ایم و در گام‌های آخر هستیم؛ اما این گام‌ها هم مهم و حساس است و در عین حال نیز بسیار سخت است. بیان درصد در این مورد یک ارزیابی سیاسی است اما بخش مهمی از مسیر پیموده شده و آنچه باقی مانده بسیار سخت و تعیین کننده است.


وی افزود: در زمان باقی مانده همه طرف‌ها به استفاده از فرصت‌های باقی‌مانده فکر می‌کنند، هنوز تمدید مذاکرات در دستور کار نیست ما امیدواریم در برهه باقی‌مانده مسیر رسیدن به توافق روشن‌تر شود. اجازه بدهید که جلوتر از مذاکرات پیش‌بینی نکنیم و از مذاکرات نیز عقب نمانیم، ما امیدواریم که همه طرف‌ها از فرصت باقی‌مانده به خوبی استفاده کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز