خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

تا ۹۰ درصد رسیدن به توافق امکانپذیر است / مسائل منطقه‌ای در پیشبرد مذاکرات موثر بوده است

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۴۳۳

در هشتمین دور از مذاکرات هسته‌ای در وین شاهد بودیم که این دور از مذاکرات با پیشرفت‌هایی برخلاف دور قبلی که نیویورک برگزار شد، همراه بود. / آمریکا دوست ندارد که با عدم رسیدن به توافق جامع مشکلی بر مشکلاتش در خاورمیانه افزوده شود.

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: من فکر می‌کنم تا ۹۰ درصد رسیدن به توافق تا ضرب‌الاجل تعیین شده امکانپذیر است.

علی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص ارزیابی‌اش از مذاکرات وین ۸ گفت: در هشتمین دور از مذاکرات هسته‌ای در وین شاهد بودیم که این دور از مذاکرات با پیشرفت‌هایی برخلاف دور قبلی که نیویورک برگزار شد، همراه بود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد طرفین توانسته‌اند بسیاری از مشکلات را حل کنند و البته فقط دو مسئله غنی‌سازی‌ها و چگونگی برداشته شدن تحریم‌ها اختلافاتی باقی مانده است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به برخی از اخبار مبنی بر پیشنهاد جدید آمریکا به ایران برای غنی‌سازی اظهار داشت: به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها با ۱۰ هزار سانتریفیوژ غنی سازی ایران موافقت کرده‌اند مشروط به اینکه ایران باقی مانده کیک زردش را به غنای ۵ درصد تبدیل کند.

بیگدلی با اشاره به مسئله رفع تحریم‌ها تصریح کرد: ایران می‌خواهد که با امضای توافق جامع تحریم‌ها برداشته شوند اما این مسئله کمی زمانبر خواهد بود. ما با چهار نوع تحریم روبه‌رو هستیم که شامل تحریم‌های سازمان ملل، تحریم‌های کنگره آمریکا، تحریم‌های اتحادیه اروپا و تحریم‌های دوجانبه‌ای که آمریکا کشورها را مجبور کرده است، هستند که تحریم‌های کنگره آمریکا و سازمان ملل کمی زمانبر خواهند بود.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: من فکر می‌کنم تا ۹۰ درصد رسیدن به توافق تا ضرب‌الاجل تعیین شده امکانپذیر است.

وی در خصوص اینکه مسائل منطقه‌ای و مبارزه با داعش چقدر در مذاکرات هسته‌ای موثر بوده است؟ خاطرنشان کرد: مسائل منطقه‌ای قطعا در پیشبرد مذاکرات موثر بوده است و در سست شدن آمریکا از مواضع اولیه‌اش و همراهی بیشتر با ایران تاثیرگذار بوده است.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی افزود: آمریکا دوست ندارد که با عدم رسیدن به توافق جامع مشکلی بر مشکلاتش در خاورمیانه افزوده شود.

بیگدلی با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور در سازمان ملل متحد ابراز داشت: آقای روحانی در سخنرانی‌شان گفتند که حل مسئله هسته‌ای در همکاری‌های بعدی موثر است. از سوی دیگر، آمریکا دریافته که بدون ایران نمی‌تواند در مهار داعش کار خاصی انجام دهد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی در خصوص مخالفت‌های رژیم صهیونیستی در رسیدن به توافق نهایی نیز عنوان کرد: در دیداری که اوباما و نیانیاهو با یکدیگر داشتند، نتانیاهو گفت ایران نباید فعالیت هسته‌ای داشته باشد ولی اوباما بیان کرد که ایران می‌تواند زیر نظر آژانس و براساس NPT فعالیت داشته باشد.

وی در پایان یادآور شد: آقای اوباما می‌خواهد از برگ برنده توافق در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس سنا و انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ استفاده کند و می‌داند این مذاکرات فرصتی طلایی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز