خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره سیاسی اجتماعی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان:

انجمن روزنامه‌نگاران کشورهای اسلامی تشکیل شود

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۲۶۳

دو کشور تعمیق این روابط و تداوم مناسبات را بخواهند، ما بر این تاکید داریم که جدا کردن این دو ملت و تفاهمات بین آنها غیرممکن است. / اگر رسانه‌ها نکات خوب و زیبا و مورد علاقه دو کشور را نشان دهند بی‌شک روابط بهتر خواهد شد.

رئیس اداره سیاسی اجتماعی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان خواستار تشکیل اولین انجمن خبرنگاران و روزنامه‌نگاران کشورهای اسلامی و مسلمان‌نشین منطقه شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به باکو، حسن علی‌اف عصر پنجشنبه در دیدار با هیات خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایرانی در باکو گفت: زمان آن رسیده که تشکلی بین روزنامه‌نگاران و خبرنگاران کشورهای اسلامی به ویژه انجمن خبرنگاران رسانه‌ای بین ایران و آذربایجان تشکیل شود.

وی به فعالیت تشکلی تحت همین عنوان در داخل جمهوری آذربایجان و تشکل‌های انجمن روزنامه نگاران ترک‌زبان و روس‌زبان اشاره کرد و افزود: کشورهای ایران و آذربایجان می‌توانند در این زمینه و با تعاملات مناسب دو طرفه پیشرو باشند.

معاون اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری آذربایجان با ضروری دانستن فعالیت این تشکل را با توجه به سلطه رسانه‌ای غرب اظهار داشت: حوادثی که امروز در کشورهای اسلامی شاهد آن هستیم از سوی کشورهای غربی و شبکه‌های رسانه‌ای آن از جمله بی. بی. سی و سی. ان. ان پوشش و کنترل می‌شود.

علی‌اف با بیان اینکه کار رسانه‌های غربی دخالت و پر رنگ جلوه دادن مشکلات و نشان دادن چهره خشن از اسلام است، خاطرنشان کرد: مذاکرات خوبی در این زمینه طی سفر اخیر رئیس صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران انجام شد.

رئیس اداره سیاسی اجتماعی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان با تاکید بر لزوم تشکیل انجمن دوستی خبرنگاران جمهوری آذربایجان و ایران ابراز داشت: علاوه بر این به سفیر ایران نیز پیشنهاد کردم که انجمن دوستی بین رسانه‌های دو کشور تشکیل شود، چراکه اعتقاد داریم روابط رسانه‌ای کشورهای اسلامی باید اول در ایران و آذربایجان شکل بگیرد سپس در بین کشورهای اسلامی تشکیل شود.

وی با اشاره به اهمیت رسانه‌ها در شکل دادن نوع رفتار و فرهنگ مردم عامه بیان کرد: رسانه‌ها هم می‌توانند خوب ببینند و خوب بنویسند و هم می‌توانند برعکس آن باشند، هیئت رسانه‌ای ایران در سفر به جمهوری آذربایجان می‌تواند نفرت مردم ایران یا علاقه‌مندی به توسعه روابط را منعکس کنند و عکس آن نفرت یا علاقه مردم آذربایجان را نشان دهند.

معاون اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری آذربایجان با بیان اینکه واکنش مردم را در بیشتر مواقع برگرفته از رسانه‌هاست، عنوان کرد: ایجاد انجمن خبرنگاران کشورهای اسلامی و به ویژه انجمن دوستی خبرنگاران را من در داخل آذربایجان به عهده می‌گیرم و در ایران نیز انتظار دارم نهادهای مربوطه اقدام کنند تا به اشتراکات لازم برسیم.

علی‌اف با اشاره به فرهنگ، دین، تاریخ و آداب و رسوم مشترک بین ملت و دولت دو کشور تاکید کرد: ما دو کشوری دوست و همسایه هستیم که از سه سال گذشته تاکنون روابط آن در زمینه‌های مختلف به ویژه اقتصاد، فرهنگ، سیاست، روابط انسانی و… در حال گسترش بوده و چشم‌انداز روشنی دارد.

رئیس اداره سیاسی اجتماعی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان در ادامه به سفر روزانه هزاران آذری به دلایل تجاری، گردشگری، پزشکی و… به ایران اشاره کرد و یادآور شذد: در قبال آن بین ۱۲ تا ۱۵ هزار تاجر ایرانی نیز در کشور آذربایجان فعالیت می‌کند که این مبادلات انسانی و اقتصادی در توسعه و تعمیق روابط دو کشور بسیار تاثیرگذار است.

وی با اشاره به حضور متخصصان و سرمایه‌گذاران ایرانی در باکو گفت: حتی امروز کارگردانان ایرانی ساخت سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی جمهوری آذربایجان را برعهده گرفته‌اند، علاوه بر این براساس آمارهای غیررسمی بالغ بر شش هزار ایرانی و آذری تشکیل ازدواج داده‌اند که قابل توجه است.

معاون اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری آذربایجان روابط انسانی را مهمترین فاکتور در روابط دو دولت دانست و ادامه داد: تصور کنید اگر این مبادلات و تردد انسانی نباشد روابط هر چقدر گرم هم باشد فایده‌ای نداشته و توسعه بسترها نیز بی‌فایده خواهد بود.

علی‌اف با بیان اینکه به عنوان یک شیعه بدون در نظر گرفتن نظام دو کشور طرفدار تعمیق روابط فیمابین هستم، اظهار داشت: با اینکه دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان نظام متفاوتی دارند و با اینکه ما یک کشور لائیک و شما یک کشور انقلابی و ارزشی تشکیل شده‌اید، اما در کل هر دو کشور مسلمان هستند و این برای ما به لحاظ انسانی و اجتماعی تفاوتی ندارد.

رئیس اداره سیاسی اجتماعی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان با یادآوری اینکه عواملی که ما را به هم پیوند می‌زند بیشتر از عواملی است که ما را از هم دور می‌کند، تصریح کرد: کافی است دو کشور تعمیق این روابط و تداوم مناسبات را بخواهند، ما بر این تاکید داریم که جدا کردن این دو ملت و تفاهمات بین آنها غیرممکن است.

وی با اشاره به حضور گردشگران سلامت این کشور در ایران خاطرنشان کرد: این سفرها دو جنبه منفی و مثبت دارد، اول اینکه باعثرونق اقتصادی کشور ایران می‌شود، اما از سوی دیگر کسانی که بدخواه توسعه روابط دو کشور هستند ادعا می‌کنند که چون دولت آذربایجان ناتوان است اینها برای درمان به ایران می‌روند.

معاون اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری آذربایجان با بیان اینکه بد و خشن نشان دادن دو کشور از سوی رسانه‌های دو طرف کار نادرست و خلاف توسعه روابط است، ابراز داشت: اگر رسانه‌ها نکات خوب و زیبا و مورد علاقه دو کشور را نشان دهند بی‌شک روابط بهتر خواهد شد.

علی‌اف در خصوص لغو روادید از سوی دولت آذربایجان یادآور شد: این کشور برای هیچ کشور خارجی اجازه ورود بدون ویزا نمی‌دهد، چون مشغول جنگ هستیم، حتی کشور ترکیه اصرار می‌کند که ویزا را برای اتباع آن برداریم، اما ما اعلام کردیم که اگر این کار را برای شما بکنیم باید برای ایران نیز اعمال شود.

وی با بیان اینکه لغو ویزا فعلا برای دولت آذربایجان امکانپذیر نیست، تاکید کرد که پس از مدتی در این خصوص می‌توانیم تصمیماتی اخذ و کارهایی انجام دهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز