خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری: / ۳ /

تخلفات جدی در عملکرد احمد شهید وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۹۲۳

نفس مذاکره به معنای تلاش برای حل این بحران ساختگی است. هر چند این پیشرفت‌ها کند بوده اما بر روی این مسئله که مذاکرات ادامه یابد تفاهم وجود دارد تا به درک بهتری از موضوعات مورد اختلاف شکل گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی رویکرد احمد شهید در قبال ایران را یک‌جانبه دانست و گفت: معتقدیم که تخلفات جدی در عملکرد ایشان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا مرضیه افخم در نشست خبری خود با خبرنگاران که صبح امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد در پاسخ به سوالی در مورد موضع وزارت امور خارجه در باره گزارش اخیر احمد شهید در باره وضعیت حقوق بشر در ایران گفت: ما این گزارش را یک جانبه و به دور از واقعیات و به دور از اصول و موازین بین‌المللی می‌دانیم.

وی با بیان اینکه گزارش اخیر احمد شهید را فاقد وجاهت قانونی وخارج از اراده ساز و کارهای حقوق بشری سازمان ملل متحد می دانیم اظهار داشت: ما به عملکرد بی‌طرفانه وی تردید داریم و معتقدیم که رویکردشان یک جانبه، غیر علمی و خارج از ضوابط است وگزارش‌های ویژه و سفر حقیقت‌یاب به اروپا و مصاحبه‌های جهت‌دار با برخی از رسانه‌ها، ‌ایشان را در جهت یک مدعی سیاسی علیه ایران قرار داده و معتقدیم که تخلفات جدی در عملکرد ایشان وجود دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: ما مواضع و دیدگاهمان را در این باره به شکل مفصل در یک بیانیه به زودی ارائه می‌کنیم.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت‌امور خارجه پرسید که روز گذشته رئیس جمهور در صحبت‌هایش در مجلس گفته است که با ۱ + ۵ ما اتفاق نظرهایی پیدا کرده‌ایم و این درحالی است که قبلا ایشان گفته بودند مذاکرات نیویورک نتیجه خاصی نداشت و بسیار کند بود آیا این یک تناقض نیست که وی توضیح داد: تناقضی در صحبت‌های آقای رئیس جمهور وجود ندارد. نفس مذاکره به معنای تلاش برای حل این بحران ساختگی است. هر چند این پیشرفت‌ها کند بوده اما بر روی این مسئله که مذاکرات ادامه یابد تفاهم وجود دارد تا به درک بهتری از موضوعات مورد اختلاف شکل گیرد. اما در عین حال باید بگویم که اختلاف نظر در برخی از موضوعات همچنان باقی است و مذاکرات هم ادامه می یابد.

افخم درباره جنجال های صورت گرفته در خصوص کمپین حمایت هنرمندان از مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: پوستری از سوی برخی هنرمندان در حمایت از روند مذاکرات منتشر شد پیش از انتشار این پوستر هم برخی از هنرمندان برای اعلام حمایت درجهت دیپلماسی عمومی موضوع را به ما بیان کرده بودند و ما از یک دید کلی و در چهارچوب دیپلماسی عمومی از این مسئله استقبال کرده و در بیانیه‌ای هم از آنها تشکر کردیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این کار با هدف تاثیرگذاری بر مخاطبان خارجی صورت گرفت و البته بازخوردهای خوبی هم داشت و شاهد تاثیرات دیپلماسی عمومی آن بودیم و در مجموع این حرکت مثبت بود.

وی با بیان اینکه برخی‌ها موضع این پوستر موضع وزارت امور خارجه می‌دانند در حالی که موضع وزارت‌امور خارجه روشن است یادآور شد: موضع تیم مذاکره کننده خطوط قرمز و اظهارات تیم مذاکره کننده نیزبسیار روشن است. ورود هنرمندان و اقشار مختلف نسبت به این مسئله هم حرکتی مثبت وموثر است وتوجه جامعه هنری به برنامه هسته‌ای کشور قابل قدردانی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اینکه دور آتی مذاکرات کجا و در چه زمانی انجام می‌شود بیان کرد: هماهنگی‌ها در این باره در حال انجام است و فکر می‌کنم تا پایان هفته آینده این مسئله اعلام شود. همچنین مذاکرات چند جانبه و دو جانبه‌ای در وین انجام می‌شود.

خبرنگاری پرسید که گفته می شود چین و روسیه در رسیدن به توافق سنگ اندازی می‌کنند آیا این مسئله صحت دارد که افخم پاسخ داد: گروه ۱ + ۵ ترکیبی از کشورهای مختلف است و طبعا ممکن است هر کدام از آنها مواضع متفاوت داشت باشد و اختلافاتی میان آنها وجود داشته باشد ولی من در این باره خبر موثقی ندارم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: ما با همه اعضای گروه ۱ + ۵ مذاکراتی هم به شکل چند جانبه و هم دوجانبه و هم مذاکره جمعی داریم.

وی در باره نتایج سفر معاون آمانو به تهران خاطرنشان کرد: سفر ایشان دیروز بود و از دیروز مذاکراتی انجام شده و این مذاکرات امروز هم ادامه دارد و تا پایان مذاکرات نمی‌توان اعلام نظری کرد. ایران طبق توافقی که با آژانس دارد همکاری‌های خوبی انجام داده و اکنون نیز در گام سوم قرار داریم که در این گام چند موضوع پیش‌بینی شده که این سفر هم در همین راستاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سفر در پیش روی رجب طیب اردوغان و حیدر العبادی به تهران ابراز داشت: این سفرها در دستور کار و برنامه قرار دارد و هر وقت زمان رسمی آن قطعی شود اطلاع رسانی خواهد شد.
افخم درباره اخبار یکی از رسانه‌های غربی مبنی بر پیشنهاد امریکا در خصوص سانتریفیوژها عنوان کرد: در هر دوره از مذاکرات طرفین با ابتکارات و پیشنهاداتی وارد مذاکرات خواهند شد اما این پیشنهادات ملاک پذیرش قطعی نیست و درباره این خبر هم به دلیل اینکه هیچ مبنای فنی و سیاسی وجود نداشت حتی درباره آن نیز مذاکره صورت نگرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دیدار ظریف با سعود ال‌فیصل در سازمان ملل متحد، با مثبت ارزیابی کردن روند گفت‌وگوها میان مقامات ایران و عربستان گفت: قبل از این دیدار آقای امیر عبداللهیان سفری به عربستان داشت که این سفر زمینه‌سازی برای دیدار وزرای امور خارجه دو کشور در نیویورک شد.

وی ادامه داد: در دیدار اخیر هم که دیدار و گفت و گویی مثبت و سازنده بود مسائل مختلف مورد بررسی قرار گرفت. امیدوارم در برنامه آقای ظریف با توجه به روند گفت‌وگوها و با توجه به شرایط دیدار با عربستان در دستور کار قرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز