خبرگزاری کار ایران

قربان‌اوغلی در گفت‌وگو با ایلنا:

هرگونه توافق آمریکا گام بسیار مهمی در توافق نهایی است

asdasd
کد خبر : ۲۰۲۱۵۳

تحولات چند ماه گذشته در منطقه، نخبگان سیاسی در تهران و واشنگتن را به ضرورت همکاری ایران و آمریکا سوق داده است. / مهمترین تحریم‌های کشوری که فشارهای سنگینی را به ایران وارد کرده از طرف آمریکاست، ضمن اینکه این کشور مهمترین نقش را حداقل در بین کشورهای غربی طرف مذاکره با ایران برای تصویب قطعنامه برای لغو تحریم‌های منبعثاز شورای امنیت را دارد.

سفیر اسبق ایران در آفریقای جنوبی با بیان اینکه آمریکا در بین شش کشور طرف ایران در مذاکرات هسته‌ای مهمترین بازیگر است، تاکید کرد: هرگونه توافق آمریکا گام بسیار مهمی در توافق نهایی است.

جاوید قربان‌اوغلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی‌اش در خصوص دیدار و مذاکره‌ دوجانبه اخیر تیم مذاکره‌کننده کشورمان با تیم مذاکره‌کننده آمریکایی در ژنو گفت: آمریکا در بین شش کشور طرف ایران در مذاکرات هسته‌ای مهمترین بازیگر است و هرگونه توافق با این کشور گام بسیار مهمی در توافق نهایی است.

وی با بیان اینکه شکستن تابو مذاکره ایران و آمریکا وجه ممیزه دور جدید مذاکرات است، اظهار داشت: اگرچه مذاکره با آمریکا در دوره قبل از دولت دهم هم مسبوق به سابقه است ولی چون وجه غالب و یا به تعبیر بهتر یک رویکرد اجماعی از سوی نظام نبود لذا پنهانکاری محسوب می‌شد و بنابراین به نتیجه نمی‌رسید. در دور جدید مذاکرات، معاونین ظریف با طرف‌های آمریکایی مذاکرات را با هدف کاهش اختلافات و رسیدن به توافق در موضوعاتی که در متن توافق نهایی داخل پرانتز آمده را ادامه می‌دهند.

سفیر اسبق ایران در آفریقای جنوبی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید این دیدارها چقدر می‌تواند به نزدیک شدن دیدگاه‌ها و رسیدن به تفاهم برای نیل به تفاهم به طرفین کمک کند؟ تصریح کرد: بهرحال طرفین به این باور رسیده‌اند که در پرونده هسته‌ای ایران بهترین و کم‌هزینه‌ترین گزینه، مذاکره است. از این منظر مذاکره دوجانبه هیات ایران با تمامی کشورهای ۱ + ۵ که آمریکا هم یکی از آنهاست، در کنار مذاکرات رسمی ژنو یا وین در سرعت بخشیدن به توافق موثر باشد.

قربان‌اوغلی ادامه داد: توجه داشته باشید، مهمترین تحریم‌های کشوری که فشارهای سنگینی را به ایران وارد کرده از طرف آمریکاست، ضمن اینکه این کشور مهمترین نقش را حداقل در بین کشورهای غربی طرف مذاکره با ایران برای تصویب قطعنامه برای لغو تحریم‌های منبعثاز شورای امنیت را دارد.

سفیر اسبق ایران در الجزایر در خصوص اینکه این دیدار چقدر می‌تواند به شکست یخ روابط ایران و آمریکا کمک کند؟ ابراز داشت: تحولات چند ماه گذشته در منطقه، نخبگان سیاسی در تهران و واشنگتن را به ضرورت همکاری ایران و آمریکا سوق داده است. امروز اگر به ده سال قبل برگردیم و ببینیم چگونه منافع مشترک ایران و آمریکا در مواجهه با تحولات افغانستان توانست خطر طالبان را خنثی و یا حداقل از انتشار آن جلوگیری کند، می‌توان نتیجه گرفت که پایان‌بخشی بر جو پر ابهام و بی‌اعتمادی ناشی از ۳۵ سال سیاست‌های خصمانه و تقابلی اگر نه در همه حوزه‌ها(که هنوز شرایط و الزامات آن فراهم نیست) حداقل در مناطق و موضوعاتی که در راستای منافع دو کشور باشد، ضرورتی است که دو کشور بدان رسیده‌اند.

وی در خصوص ارزیابی‌اش از دیدارهای هفته گذشته محمدجواد ظریف با مقامات اروپایی و از جمله کاترین اشتون و فدریکا موگرینی جانشین اشتون و اینکه این دیدارها چقدر می‌تواند به حل پرونده هسته‌ای کمک کند، خاطرنشان کرد: خانم موگرینی این شانس را داشت که قبل از تصدی این مسولیت در مسئولیت وزیر خارجه کشور متبوعش، سفری دو جانبه به تهران داشته باشد. تجربه نشان می‌دهد که در جو سنگین رسانه‌ای و ترسیم وضعیتی غیرموجه از ایران، سفر مقامات غربی به تهران، تاثیر سازنده‌ای در دیدگاهایشان می‌گذارد. البته رفتن خانم اشتون که کاملا به جزئیات این پرونده آگاهی دارد، باعثتاسف است ولی بهرحال امیدواریم تا آن زمان افق این پرونده به نقطه شفاف و امیدوارکننده‌ای برسد.

مدیرکل پیشین آفریقای وزارت امور خارجه افزود: در عین اینکه طرف ایران برای مذاکره در پرونده، کمیسر سیاست خارجی اتحادیه در جایگاه حقوقی آن است ولی واقعا نمی‌توان نقش افراد را در مراحل مختلف آن نادیده گرفت. همچنانکه این موضوع را ما در جریان جایگزینی آمانو با البرادعی به وضوح مشاهده کردیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز