خبرگزاری کار ایران

عراقچی:

زمان و مکان نشست‌های دوجانبه و چندجانبه با ۱ + ۵ مشخص نیست / نسبت به مذاکرات امیدوار هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۹۶۱۹۸

طرف مقابل همانند طرف ایرانی در مذاکرات جدی است تا بتواند این مذاکرات را به نتیجه برساند. / اختلافاتی وجود دارد اما طرف مقابل باید تصمیمات سختی بگیرد در عین حال باید خلاقانه رفتار کنیم و تلاش کنیم با ارائه راه‌حل ‌های خلاق اختلافات را برطرف کنیم.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران با ۱ + ۵ تاکید کرد: مذاکرات دوجانبه با طرف‌های گروه ۱ + ۵ پیش از برگزاری مذاکرات چندجانبه برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، سیدعباس عراقچی در حاشیه مراسم پاسداشت روز جهانی انسان‌دوستی که صبح امروز در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شده بود درباره مذاکرات ایران و گروه ۱ + ۵ گفت: این مذاکرات در سپتامبر در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود و ممکن است در سطح وزرا باشد. اما پیش از آن مذاکرات دوجانبه با طرف‌های اعضای گروه ۱ + ۵ برگزار می‌شود که هنوز زمان و مکان این مذاکرات مشخص نیست.

وی با بیان اینکه اکنون مجموعه موضوعاتی بر روی میز مذاکره است که خواهان حل این مسائل هستیم، اظهار داشت: ما با اعتماد به نفس و امیدوار نسبت به مذاکرات هستیم. اختلافاتی وجود دارد اما طرف مقابل باید تصمیمات سختی بگیرد در عین حال باید خلاقانه رفتار کنیم و تلاش کنیم با ارائه راه‌حل ‌های خلاق اختلافات را برطرف کنیم.

معاون حقوق و امور بین‌الملل وزارت خارجه با اشاره به عزم ۱ + ۵ تصریح کرد: طرف مقابل همانند طرف ایرانی در مذاکرات جدی است تا بتواند این مذاکرات را به نتیجه برساند. هنوز سخت است تا راه‌حل بیابیم. در برخی مسائل اختلافات عمیقی وجود دارد اما ما امیدوار هستیم.

عراقچی به بحران‌های اخیر در منطقه‌ اشاره کرد و افزود: ما اکنون گرفتار فجایع مختلفی هستیم. معاون دبیرکل سازمان ملل برای هماهنگی کمک‌ها در منطقه این سفر را انجام داده است. در سفر پیشین وی یادداشت تفاهمی امضا شد که در این سفر یک برنامه عملی تنظیم کردیم که این برنامه در جهت کمک به کشورهایی مانند عراق، سوریه، غزه و افغانستان است.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران با ۱ + ۵ در خصوص نگاه دوگانه آمریکا و کشورهای غربی به حقوق بشر بیان کرد: یکی از بحث‌های مهمی که با معاون دبیرکل داشتیم عدم سیاسی کردن مباحثکمک‌های بشردوستانه است. نباید مسأله حقوق بشر و کمک‌های انسان‌دوستانه به عنوان ابزار دستیابی به مقاصد سیاسی قرار بگیرد. باید برخورد بی‌طرفانه و منصفانه‌ای داشته باشیم.

وی درباره کمک به مردم غزه ابراز داشت: صلیب سرخ جهانی و هلال احمر مسئول هماهنگی کمک‌ها به غزه هستند و از طریق کشورهای مختلف این اقدام را انجام می‌دهند اما متأسفانه ادامه محاصره و فشارهای رژیم صهیونیستی مانع از دسترسی به این کمک‌ها شده است. بسیاری از مردم غزه نیازمند کمک‌رسانی بین‌المللی در گذشته بودند اما با وقوع وضعیت حاصل کمک‌رسانی بین‌المللی ضرورت بیشتری یافته است.

عراقچی با اشاره به برگزاری کمیته فلسطین اجلاس غیرمتعهدها در تهران یادآور شد: در اجلاس نمایندگان در تهران نیز بر کمک رسانی به غزه تأکید کرده ایم. ما هم به سهم خود کمک‌هایی را آماده کرده‌ایم اما متأسفانه هنوز مجوزهای لازم صادر نشده است تا هواپیمای حامل کمک‌های ما حرکت کند تا هم کمک‌ها را ببرد و هم افراد مجروح را برای معالجه به ایران بیاورد.

معاون حقوق و امور بین‌الملل وزارت خارجه در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه روند کمک رسانی به غزه کند، ناکارآمد و ناکافی است و این یکی از مسائلی بود که در دیدار با خانم آموس به طور جدی مورد تبادل نظر قرار گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز