خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به ایلنا: / مشروح /

تمدید مذاکرات نشان از اراده سیاسی است / قسط هشتم اموال بلوکه شده ایران پرداخت شد

asdasd
کد خبر : ۱۸۸۸۷۱

ایران نماینده جدیدی برای سازمان ملل معرفی نکرده است / با روسیه درباره عراق رایزنی کرده‌ایم / آنچه برای ما اهمیت دارد دیدگاه مردم و گروه‌های فلسطینی است / رژیم صهیونیستی بخاطر زیر پا گذاشتن قوانین‌بین‌الملی باید تحت تعقیب قرار گیرد / توافق در سازمان ملل گمانه‌زنی‌ است / در مذاکرات نسبت به حقوق و خواسته‌هایمان نیز پافشاری می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید براینکه معنای تمدید مذاکرات با شکست مذاکرات متفاوت است، اظهار کرد: و تمدید مذاکرات نشان از اراده سیاسی برای ادامه مسیری است که از ژنو آغاز شد و در وین به مسائل پیچیده و مراحل سختش رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا مرضیه افخم در نشست خبری خود با خبرنگاران که صبح امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه برخی از منتقدین دولت می‌گویند تمدید مذاکرات به معنای شکست مذاکرات است پاسخ شما به این تحلیل‌ها چیست گفت: تمدید مذاکرات با شکست مذاکرات متفاوت است و تمدید مذاکرات نشان از اراده سیاسی برای ادامه مسیری است که از ژنو آغاز شد و در وین به مسائل پیچیده و مراحل سختش رسید و این اراده سیاسی به شکل تمدید خود را متبلور کرده است.

وی با اشاره به توافق ژنو که در آن به تمدید مذاکرات اشاره شده بود اظهار داشت: در برنامه اقدام مشترک ژنو لحاظ شده بود تا اگر مذاکرات در شش ماه نهایی نشد بتوان آن را تا ۲۴ نوامبر تمدید کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی دیگر خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه آیا تا زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات دیدارهای دو جانبه‌ای در رابطه با مذاکرات هسته‌ای میان تیم مذاکره‌کننده ما و هیات‌های دیپلماسی ۱ + ۵ برگزار می‌شود؟ تصریح کرد: در این باره پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته تا دیدارهای دو جانبه‌‌ای در سطح روسای هیات‌ها، معاونین و کارشناسان صورت گیرد اما زمان و مکان و برنامه و دستورالعملی در این باره مشخص نشده است.

اولین دور از مذاکرات پس از تمدید در اوایل سپتامبر برگزار می‌‌شود

افخم همچنین یادآور شد: اولین دور از مذاکرات پس از تمدید در اوایل سپتامبر برگزار می‌‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه چرا مذاکرات تمدید شد و روی چه بندهایی اختلاف نظر وجود دارد گفت: طرفین طی روند مذاکرات روی بندهایی که می‌شد در آن توافق حاصل کرد و اختلافات را کاهش داد، توافق کردند.

وی ادامه داد: بیشترین اختلافات درباره غنی‌سازی، سطح و ظرفیت غنی‌سازی است اما در این باره مذاکرات ادامه دارد. همچنین تحریم‌ها، نیروگاه آب سنگین اراک و فردو از دیگر موضوعات و بندهای اختلافی در مذاکرات است که دو طرف تنظیم رفتارها و گفتگوها برای حل این اختلاف‌ها هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به پرانتزها یادآور شد: بحث‌هایی از پرانتزها حل گردیده و تقریبا هشت، نه صفحه از پیش نویس نهایی شده است.

قسط هشتم اموال بلوکه شده ایران پرداخت شد

خبرنگاری از افخم پرسید که آیا قسط هشتم پول‌های بلوکه شدن از ایران وصول شده است که وی پاسخ داد: قسط هشتم نیز پرداخت شده و امیدوارم ساز و کار اداری‌اش صورت گرفته باشد.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه در خصوص اثرات تمدید مذاکرات بر ارتباطات و روابط اقتصادی ابراز داشت: تمدید مذاکرات نشانه این است که مسیر انتخاب شده، مسیر درستی بوده است و تنها راه حل اختلافات و رسیدن به توافق، مذاکره است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به شکسته شدن جو و فضای روانی منفی شکل‌ گرفته علیه کشورمان خاطرنشان کرد: این تغییر فضای روانی زمینه‌هایی فراهم کرده تا فعالان اقتصادی شرایط را برای همکاری‌های بیشتر با ایران، مهیا ببینند و ما با تمدید مذاکرات نیز شاهد ادامه یافتن این فضا و روند خواهیم بود و همچنین بر اثر تمدید مذاکرات قرار شد نه تنها تحریم جدیدی صورت نگیرد بلکه بخشی از تحریم‌ها نیز کاهش یابد.

افخم ادامه داد: البته تمدید مذاکرات به معنای آن نیست که ما مذاکرات را تنها راه برون رفت از مشکلات بدانیم بلکه نیاز ما این است تا این بحران غیرضرور جهانی از بین برود و حقوق حقه ایران تثبیت شود.

تمدید مذاکرات نشانگر این است که فضای روانی مثبت برای کشورمان ادامه یابد

وی با یادآوری اینکه تمدید مذاکرات نشانگر این است که فضای روانی مثبت برای کشورمان ادامه می‌یابد، تاکید کرد: تحلیل ما این است که ادامه یافتن فضای روانی منفی برای کشورمان غیر قابل برگشت است و افکار عمومی جهانی نیز یک دیدگاه واقع‌بینانه‌تری نسبت به ایران دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی از دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که زیاده‌خواهی‌های ایران مانع از رسیدن به توافق می‌شود عنوان کرد: ما همواره اعلام کرده‌ایم که در مذاکرات به دنبال حفظ و صیانت از حقوق کشورمان و تثبیت آن هستیم که دیگران درباره ما چه تعبیری دارند، ما وارد آن نخواهیم شد.

در مذاکرات نسبت به حقوق و خواسته‌هایمان نیز پافشاری می‌کنیم

این مقام ارشد وزارت امور خارجه افزود: ما دیدگاه‌هایمان را به شکلی روشن در مذاکرات برای ۱ + ۵ تدوین کرده‌ایم و نسبت به حقوق و خواسته‌هایمان نیز پافشاری می‌کنیم.

توافق در سازمان ملل گمانه‌زنی‌ است

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید که گمانه‌زنی‌هایی درباره رسیدن به توافق در سازمان ملل متحد می‌شود. این گمانه‌زنی‌ها چقدر صحت دارد که افخم در پاسخ به این سوال گفت: این مساله فقط یک گمانه‌زنی است.

وی درباره احتمال تغییر مسئول ارشد مذاکره کننده ۱ + ۵، کاترین اشتون اظهار داشت: بر اساس آخرین اخبار قرار است خانم اشتون تا پایان مذاکرات مسئولیت مذاکرات از سوی ۱ + ۵ را بر عهده داشته باشند و تغییر ایشان نیز بستگی به نظرات ۵ + ۱ دارد.

افخم در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به روز جهانی قدس گفت: روز قدس یادگار جاودانه امام خمینی برای همه مسلمانان و آزادی خواهان جهان برای همبستگی همه جهانیان بامردم و آرمان فلسطین و اعلام برائت و بیزاری و انزجار از رژیم صهیونیستی است.

وی با اشاره به حملات اخیر رژیم صهیونیستی به غزه اظهار داشت: با جنایات رژیم صهیونیستی درغزه همه توجهات جهانی به فلسطین معطوف شده و بر همه ملت‌های آزادی خواه دنیا است تا از فلسطین حمایت کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: بی‌شک آحاد ملت ایران با شرکت در روز قدس انزجارشان را از رژیم صهیونیستی و همراهی و همبستگی‌شان را با ملت همیشه قهرمان فلسطین اعلام می‌کنند.

رژیم صهیونیستی بخاطر زیر پا گذاشتن قوانین‌بین‌الملی باید تحت تعقیب قرار گیرد

این مقام ارشد وزارت امور خارجه با تاکید بر مسئولیت حقوقی و سیاسی رژیم صهیونیستی بر جنایاتش یادآورشد: عمق جنایات آنقدر است که فقط صرف محکومیت کافی نیست و باید رژیم صهیونیستی برای زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی و تروریسم دولتی مورد تعقیب قرار گیرد و مصرانه از سازمان ملل متحد می‌خواهیم تا بر ایفای مسئولیتش اقدام کند.

افخم به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل فلسطین و جنایات اخیر رژیم صهیونیستی اشاره و تصریح کرد: وزارت امور خارجه بر اساس مواضع اصولی‌اش از تمامی ظرفیت‌هایش بالاخص از ریاست جنبش کشورهای عدم تعهد برای حمایت از مردم غزه استفاده کرده و پس از دستور آقای دکتر روحانی به آقای ظریف شاهد تحرکات فوری و جدی از سوی وزارت امور خارجه در این باره بودیم.

گفت‌وگوی تلفنی ظریف با خالد مشعل و شلح رمضان

وی افزود: برگزاری نشست کشورهای غیر متعهد در نیویورک، تماس‌های تلفنی آقای ظریف با برخی از همتایان خود که دیروز نیز ایشان با دو تن از رهبران فلسطین یعنی آقایان خالد مشعل و شلح رمضان رایزنی‌هایی داشته و مواضع حمایتی جمهوری اسلامی ایران را بیان کردند و دیروز نیز شاهد برگزاری تروئیکای بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در تهران بودیم که نیاز به تحرک فوری و اقدام عملی از سوی تهران بار دیگر تاکید شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ابراز امیدواری کرد با تحرکات جمهوری اسلامی زمینه همبستگی ملل جهان در خصوص توقف جنایات رژیم صهیونیستی و نسل کشی مردم غزه خاتمه یابد.

آنچه برای ما اهمیت دارد دیدگاه مردم و گروه‌های فلسطینی است

این مقام ارشد وزارت امور خارجه درباره طرح آتش‌بس نیز بیان کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد دیدگاه مردم و گروه‌های فلسطینی است و هر آنچه که آنها بپذیرند ما از آن حمایت می کنیم.

افخم در خصوص اقدامات وزارت امور خارجه در رابطه با مسائل غزه نیز عنوان کرد: ما سلسله رایزنی‌ها و حمایت‌های سیاسی را در رابطه با فلسطین و غزه انجام داده‌ایم. ایران تلاش داشته هم از ظرفیت منطقه‌ایش و هم از ظرفیت ریاست کشورهای غیر متعهد تحرکات لازم را برای حمایت از غزه انجام دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه همبستگی مردم دنیا بیش از گذشته است، یادآور شد: افکار عمومی جهان دیگر دروغ‌ها و مظلوم نمایی‌های رژیم صهیونیستی را باور نمی‌کند و روز به روز نیز نزد مردم جهان منفورتر نیز می‌شود. گروه‌های مسلمان و غیر مسلمان در رابطه با جنایات اسرائیل واکنش نشان می‌دهند و دست رژیم صهیونیستی رو شده است.

وی در خصوص سفر نمایندگان مجلس به غزه نیز ابراز داشت: متاسفانه گذرگاه رفح که راه عبور به غزه است، بسته است و امکان سفر گروه‌های مختلف و ارسال کمک‌های بشر دوستانه به این منطقه نیز فراهم نیست و ما امیدواریم دولت مصر مساعدت لازم را برای گشودن این راه انجام دهد.

در ادامه این مقام ارشد وزارت امور خارجه درباره سفر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی به عراق گفت: ما از ابتدای بحران عراق به عنوان کشور همسایه و دوست نسبت به این مسئله توجه و حساسیت لازم را نشان داده‌ایم و ضمن محکومیت فعال شدن گروه‌های تروریستی از این که تروریسم به عنوان وسیله‌ای برای تغییر ساختار سیاسی مورد استفاده قرار بگیرد هشدار داده‌ایم و آن را محکوم کرده‌ایم.

افخم ادامه داد: در این راستا سفر آقای شمخانی به عراق به همراه آقای امیرعبدالهیان تنظیم شد و ایشان با مراجع، مسئولان و رهبران سیاسی عراق دیدار و تبادل نظر داشتند و بحث‌هایی درباره کمک ایران برای عبور عراق از بحران صورت گرفت.

سخنگوی دستگاه دپیلماسی با بیان اینکه ما با کشورهای دیگر منطقه نیز گفت‌وگوهایی در رابطه با جنایات تروریست‌ها داشته‌ایم عنوان کرد: ما در این دیدارها تلاش کرده‌ایم تا شرایط لازم برای تحرک کشورها علیه تروریزم صورت گیرد.

با روسیه درباره عراق رایزنی کرده‌ایم

خبرنگاری پرسید که آیا ایران با روسیه در رابطه با عراق هم رایزنی داشته است که افخم گفت: ما با کشورهای مختلفی در رابطه با بحران عراق رایزنی داشته ایم که یکی از این کشورها روسیه بوده است متاسفانه تحرک لازم از سوی کشورها در رابطه با مبارزه با تروریسم تکفیری را شاهد نبوده ایم.

وی در رابطه با ارتباط ایران با کردستان عراق اظهار داشت: ما از قبل ارتباطات خوبی با کردستان عراق داشته ایم و روابط ما یک روابط تاریخی است در سفر آقای شمخانی به عراق نیز ایشان با مسئولان و رهبران موثر عراق گفتگو هایی برای وحدت عراق و یکپارچگی آن داشتند و معتقدیم حفظ منافع ملی عراق در گروی وحدت است وامیدواریم عراق در راستای یک راهکار سیاسی براساس قانون اساسی حرکت بکند وتعیین رئیس مجلس عراق نیز یک گام خوب در این راستا است و امیدواریم این روند ادامه یابد.

ایران نماینده جدیدی برای سازمان ملل معرفی نکرده است

افخم درخصوص اینکه آیا ایران نماینده جدیدی برای سازمان ملل متحد معرفی کرده است یا خیر گفت: ایران نماینده جدیدی برای سازمان ملل تاکنون معرفی نکرده و آقای دهقانی فعلا مسئولیت دفتر ما در سازمان ملل را انجام می دهد.

وی در خصوص سفیر جدید ایران درعربستان نیز اظهار داشت: آقای صادقی به عنوان سفیر جدید ایران در عربستان مشخص شده وامیدواریم ایشان در اولین زمان ممکن کارشان را در ریاض شروع کند.

تاکید بر مسئولیت دولت بر حفظ جان و سلامت نوراحمد نیکبخت

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین وضعیت نوراحمد نیکبخت دیپلمات ربوده شده کشورمان در یمن نیز تصریح کرد: متاسفانه حدود ۱۲ ماه از ربوده شدن دیپلمات کشورمان می گذرد اقدامات سیاسی از سوی وزارت امور خارجه با مقامات یمنی ا نجام شده وبه همین منظور، کمیته ای برای پیگیری این مسئله تشکیل شده است.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر حسین امیرعبدالهیان به یمن خاطر نشان کرد: در آن سفر اطلاعات بیشتری از جمله سلامت آقای نیکبخت منتقل شد و ما نیز به مسئولیت دولت یمن در حفظ جان و سلامت ایشان تاکید کردیم و امیدواریم با توجه به پیگیری های صورت گرفته در آینده ای نزدیک شاهد شنیدن اخبار خوشی باشیم.

افخم دررابطه با پیگیری های صورت گرفته برای شناسایی عوامل ترور شهید ابوالقاسم اسدی دیپلمات کشته شدن کشورمان در یمن نیز یادآور شد: پیگیری‌های لازم برای شناسایی عوامل ترور شهید اسدی ادامه دارد در همین رابطه دولت یمن بخشی از مستنداتش را ارائه داده اما نیاز به مدارک و مستندات بیشتر است تا بتوان قضاوت بهتری داشت و امیدواریم دولت یمن در شناسایی و مجازات عوامل ترور شهید اسدی کوتاهی نکند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز