خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

حق هسته‌ای ایران یک امر قطعی و برگشت‌ناپذیر است

asdasd
کد خبر : ۱۵۴۷۴۰

نه برای ما ممکن است که به وضعیت سال ۹۰ برگردیم و نه برای اروپایی‌ها راه بازگشتی وجود دارد. بنابراین بحثموافقتنامه ژنو با توجه به فراز و نشیب‌هایی که ممکن است با آن روبه‌رو شود به مسیر خود ادامه خواهد داد.

یک کارشناس مسائل بین‌المللی با تاکید بر اینکه موافقتنامه و حق هسته‌ای ایران یک امر قطعی و برگشت‌ناپذیر است، اظهار داشت: نه برای ما ممکن است که به وضعیت سال ۹۰ برگردیم و نه برای اروپایی‌ها راه بازگشتی وجود دارد. بنابراین بحثموافقتنامه ژنو با توجه به فراز و نشیب‌هایی که ممکن است با آن روبه‌رو شود به مسیر خود ادامه خواهد داد.

علی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱ + ۵ در وین موسوم به وین۲ گفت: دومین دور از مذاکرات ایران و گروه ۱ + ۵ برای رسیدن به راه‌ حل جامعی درباره حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران، در حالی آغاز به کار کرد که احتمال می‌رود دو موضوع مهم بر روی این مذاکرات سایه بیندازد.

وی ادامه داد: یکی از این مسائل، سفر کاترین اشتون به عنوان رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران است. اشتون شخصیت مهمی بود که به ایران آمد و هدف از این سفر، آن بود که در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران مستند صحبت کند. وی مصاحبه‌ای انجام داد که طی آن در مورد مسئله اوکراین صحبت‌هایی کرد و گفت که امروز در وین گزارشی از ملاحظات و ملاقات‌هایی را که در سفر به ایران داشته‌ام به وزرای خارجه گروه ۱ + ۵ خواهم داد. بنابراین مشخص می‌شود که این سفر هدفمند بوده است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به بحران اکراین تصریح کرد: مسئله دیگر، بحران اوکراین است که می‌تواند مقدار خشمی که وزرای خارجه امریکا، چین، فرانسه، آلمان و انگلیس نسبت به وزیر خارجه روسیه دارند را مطرح کند و طبیعی است که این اثر روی فضای ملاقات و مذاکرات محسوس باشد.

بیگدلی با تاکید بر اینکه موافقتنامه و مسئله هسته‌ای ایران یک امر قطعی و برگشت‌ناپذیر است، اظهار داشت: نه برای ما ممکن است که به وضعیت سال ۹۰ برگردیم و نه برای اروپایی‌ها راه بازگشتی وجود دارد. بنابراین بحثموافقتنامه ژنو با توجه به فراز و نشیب‌هایی که ممکن است با آن روبه‌رو شود به مسیر خود ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه غربی‌ها نیز توانایی اینکه مذاکرات را رها کنند، در خود نمی‌بینند، خاطرنشان کرد: باراک اوباما با سه مشکل روبه‌رو است که در دوره اول و مخصوصا در دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری قول داده است که آنها را حل کند. حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران، صلح فلسطین و اسرائیل و مسئله سوریه از وعده‌های انتخاباتی وی بوده که تاکنون تقریبا هیچ‌کدام از آنها عملی نشده و اگر این سه وعده انتخاباتی وی عملی نشود قطعا جمهوریخواهان روی کار خواهند آمد.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی تاکید کرد: باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا در زمان اوباما این مشکل حل شود، چراکه اوباما برای رسیدن به توافقنامه خیلی تلاش کرده و خیلی هم علاقه‌مند است که این تلاش‌ها صورت عملی به خود بگیرد چون اگر جمهوری‌خواهان در انتخابات پیروز شوند، حل بین‌المللی پرونده هسته‌ای بسیار سخت‌تر از شرایط کنونی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز