خبرگزاری کار ایران

نماینده دائم کشورمان در وین:

توافق ژنو یک گام برای حل بحران غیرضروری است

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۳۶۰

جمهوری اسلامی ایران اجرای اقدامات داوطلبانه مورد توافق در ژنو را از ۲۰ ژانویه آغاز کرده است و کلیه این اقدامات توسط آژانس مورد نظارت و تایید قرار گرفته‌اند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در وین در سخنانی در نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: بی‌تردید توافق موقت ژنو تنها یک گام با هدف نیل به یک راه حل جامع و پایدار برای یک بحران غیرضروری است که اجرایش برای همگان سودمند است.

به گزارش ایلنا‏، رضا نجفی در این سخنرانی تاکید کرد: چنانچه همه طرف‌ها متقابلا حقوق و مسئولیتهای خود را رعایت کنند و با حسن نیت وارد مذاکرات نهایی شوند، نیل به یک موافقتنامه نهایی مورد توافق طرفین نیز ممکن است.

متن سخنرانی نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در نشست شورای حکام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
آقای رئیس، مدیرکل و همکاران گرامی،

در آغاز مایلم سپاسگزاری کشورم را از حمایت مستمر اعضای جنبش عدم تعهد از برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران اعلام نمایم. همچنین هیات کشورم مایل است از مدیرکل آمانو و دبیرخانه برای همکاری و کار حرفه‌ای آن‌ها در رابطه با اجرای برنامه مشترک اقدام که در نوامبر گذشته مورد موافقت ایران و EU / E۳ + ۳ در ژنو قرار گرفت تشکر کند.

قبل از شروع سخنرانی، بایستی یاد همکارم آقای ابوالقاسم اسدی، دیپلمات ایرانی در صنعا، جمهوری یمن، که در تاریخ ۱۸ ژانویه سالجاری توسط تروریست‌ها به شهادت رسید را گرامی دارم. بعد از حمله به دانشمندان هسته‌ای ما، دشمنان ما متوسل به حمله به هیاتهای دیپلماتیک ایران، نخست در لبنان و سپس در یمن، شده‌اند لیکن ملت بزرگ ایران به دفاع از حقوق خود علی رغم چنین خشونتهایی ادامه می‌دهد.

آقای رئیس،

بی‌تردید، توافق موقت ژنو، تنها یک گام با هدف نیل به یک راه حل جامع و پایدار برای یک بحران غیر ضروری است که اجرایش برای همگان سودمند است. چنانچه همه طرف‌ها متقابلا حقوق و مسئولیتهای خود را رعایت کنند و با حسن نیت وارد مذاکرات نهایی شوند، نیل به یک موافقتنامه نهایی مورد توافق طرفین نیز ممکن است.

جمهوری اسلامی ایران اجرای اقدامات داوطلبانه مورد توافق در ژنو را از ۲۰ ژانویه آغاز کرده است و کلیه این اقدامات توسط آژانس مورد نظارت و تایید قرار گرفته‌اند.

در عین حال، نبایستی از این واقعیت غافل شد که اینجاده یک طرفه نیست. طرفهای دیگر نیز بایستی تعهداتشان را با اجرای همه اقداماتی که در ژنو مورد توافق قرار گرفت از جمله و نه صرفا، با توقف تحریمهای بیشتر یکجانبه و چند جانبه و اجتناب از حرکت‌ها تحریک آمیز تحریمی، محترم شمرند.

اجرای اقدامات داوطلبانه مورد تعهد ایران که بایستی با برخی اقدامات متقابل طرف دیگر ظرف مدت شش ماه همراه گردد، به خودی خود هدف اصلی نیست، بلکه وسیله‌ای است برای هموار کردن راه جهت یک راه حل جامع بلند مدت که ایران را قادر می‌سازد به اعمال حقوق لاینفک خود ذیل معاهده عدم اشاعه سلاحهای هسته‌ای ادامه دهد و همه تحریمهای غیر موجه مرتفع گردند.

ما از حمایت اکثریت قریب به اتفاق اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی از این ابتکار مهم یعنی برنامه مشترک اقدام، قدردانی می‌کنیم.

ایران همکاری خود با آژانس را حفظ می‌کند و به نظر ما، فضای مثبت ناشی از چنین همکاری مثال زدنی، به حل موضوع و حذف آن از دستور کار شورای حکام در آینده نزدیک کمک می‌کند.

از توجه شما متشکرم

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز