خبرگزاری کار ایران

در دیدار شمخانی با عضو ارشد شورای ریاست‌جمهوری چین؛

ایران و چین درباره همکاری‌های جامع سیاسی اقتصادی توافق کردند

کد خبر : ۱۲۷۴۱۹

الگوی همکاری‌های سازنده میان دو کشورکه با وجود مخالفت قدرت‌های تمامیت‌خواه، رو به توسعه و بالندگی است، نمادی از همکاری آسیایی مبتنی بر اراده سیاسی مستقل است.

در دیدار عضو ارشد شورای ریاست جمهوری چین با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، دو طرف بر ارتقای سطح و گستره همکاری‌های راهبردی در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی توافق کردند.

به گزارش ایلنا، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در این ملاقات با اشاره به نقش و جایگاه تعیین کننده ایران و چین در منطقه خاورمیانه و شرق آسیا گفت: تحولات چشمگیر در معادلات منطقه‌یی و بین‌المللی که از رهگذر اراده و مقاومت مردم ایران شکل گرفته، موازنه راهبردی به نفع کشورهای مستقل را تغییر داده است.

شمخانی با اشاره به دغدغه‌ها، فرصت‌ها وتهدیدات مشترک ایران و چین در بسیاری از حوزه‌های راهبردی اظهار کرد: الگوی همکاری‌های سازنده میان دو کشورکه با وجود مخالفت قدرت‌های تمامیت‌خواه، رو به توسعه و بالندگی است، نمادی از همکاری آسیایی مبتنی بر اراده سیاسی مستقل است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌ عالی امنیت ملی رفع برخی موانع موجود در مسیر سرعت بخشیدن به اجرای پروژه‌های مشترک اقتصادی را زمینه‌ساز تقویت ساختارهای همکاری در زمینه انرژی، صنعت و بازرگانی عنوان کرد و افزود: اصلاحات اقتصادی مورد نظر چین و تحول ناشی از رویکردهای سیاسی جدید ایران در عرصه بین‌المللی می‌تواند هم‌افزایی موثری را درایجاد ظرفیت‌های همکاری دوجانبه فراهم کند.

شمخانی با قدردانی از رویکرد هم‌گرایی چین در پرونده هسته‌ای ایران و مخالفت مستمر این کشور با تحریم‌های غیرقانونی یک‌جانبه، ضمن تاکید بر ضرورت افزایش نقش‌آفرینی چین در این پرونده افزود: تداوم گفت‌وگوها و همکاری دو کشور در این زمینه نقش موثری در متوازن‌سازی تعاملات چند جانبه در پرونده هسته‌ای ایران خواهد داشت.

هم‌چنین یانگ جیه چی، عضو ارشد شورای ریاست جمهوری در این دیدار با اشاره به شکل‌گیری تحولات جدی در عرصه بین‌الملل و اراده جهانی برای حاکم شدن روابط برابر مبتنی بر صلح و توسعه میان کشورها، دستاوردهای ایران در گفت‌وگو با ۱ + ۵ را در شکل‌گیری ثبات و امنیت منطقه‌یی و بین‌المللی بسیار تعیین کننده ارزیابی کرد و افزود: چین به عنوان شریک اول اقتصادی ایران، همکاری‌های دوطرف را دارای افقی راهبردی دانسته و از رویکرد اصولی ایران در نگاه به شرق استقبال می‌کند.

او همکاری‌های امنیتی، فرهنگی، تکنولوژیک و ضدتروریسم میان ایران و چین را مکمل تعاملات اقتصادی عنوان کرد و با تاکید بر توسعه رایزنی‌های مستمر مسوولان دو کشور در موضوعات منطقه‌یی و بین‌المللی افزود: کمک به شکل‌گیری ثبات و آرامش در افغانستان و سوریه از جمله موضوعاتی مهمی است که دوکشور می‌توانند در آن نقش موثری داشته باشند.

این عضو ارشد شورای ریاست جمهوری چین با حمایت از برگزاری اجلاس " ژنو۲ " برای دستیابی به راهکار سیاسی برای بحران سوریه، برضرورت حضور ایران در این اجلاس تاکید کرد و گفت: توجه به اراده وخواست مردم سوریه برای تعیین سرنوشت کشورشان باید از سوی مجموعه طرف‌های شرکت کننده در این اجلاس به رسمیت شناخته شود.

یانگ جیه چی در پایان با انتقاد از استفاده از اهرم حقوق بشر برای مداخله در امور داخلی کشورها افزود: حق حاکمیت کشورها نباید به بهانه‌های واهی مورد چالش و تعرض قرار بگیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز