خبرگزاری کار ایران

آیین طوق گردانی و سنگ زنی در روستای علاء سمنان برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۲۱۹۵۳۶

بر اساس یک رسم دیرین، آئین طوق‌گردانی و سنگ زنی روز جمعه با حضور خیل عزاداران حسینی با شکوه فراوان در روستای علاء سمنان برگزار شد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان اظهار داشت: در این آیین که همه ساله در ششمین روز محرم در این روستا برگزار می‌شود، اهالی روستای علاء و روستاهای اطراف و نیز گروه‌هایی از مردم سمنان به یاد مظلومیت و شهادت حضرت اباعبدالحسین(ع) در فضایی معنوی و حزن آلود به سوگواری در غم شهادت امام سوم شیعیان جهان می‌پردازند.

به گزارش ایلنا به نقل ار روابط ‌عمومی اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان، محمدحسین بحرالعلومی گفت: این مراسم با برنامه تعزیه خوانی و حرکت هیات‌های عزاداری و تجمع در میدان اصلی این روستا آغاز می‌شود و عزاداران در عزای شهیدان دشت کربلا به ویژه حضرت ابوالفضل(ع) و دیگر شهیدان به سینه زنی، زنجیر زنی و سنج زنی می‌پردازند.

بحرالعلومی افزود: آیین سنگ زنی که خاص این روستا است، ریشه‌ای ۱۰۰ ساله دارد و به عزاداری روستای علاء سمنان حال و هوایی ویژه داده است.

وی گفت: ساکنان روستای علاء سمنان در این روز با دادن نذورات فراوان از عزاداران حسینی پذیرایی می‌کنند و با این حرکت خالصانه عشق و ارادت خود را به امام حسین(ع) و یاران با وفایش به نمایش می‌گذارند.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: این آیین با عنوان سنگ زنی در استان سمنان و به شماره ۸۳ در سال ۸۸ در فهرست میراثمعنوی کشور به ثبت رسیده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز