خبرگزاری کار ایران

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سمنان خبر داد:

سمپاشی اماکن دامی، برای پیشگیری از بیماری لمپی اسکین در حال انجام است

asdasd
کد خبر : ۱۸۵۶۹۴

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سمنان از همکاری اداره دامپزشکی شهرستان برای واکسیناسیون گاو ها و سمپاشی گاوداری‌های شهرستان برای پیشگیری از بیماری لمپی اسکین خبر داد.

حسین اصغری، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سمنان، گفت: شواهدی از بروز این بیماری در حال حاضر در شهرستان مشاهده نشده است. لذا در این راستا با مشارکت و حضور فعال کار‌شناسان اداره دامپزشکی شهرستان سمنان اقدامات پیشگیرانه و رهنمود‌های لازم به گاوداران شهرستان برای جلوگیری از سرایت این بیماری درحال انجام است.

به گزارش ایلنا، در حاشیه عملیات پیشگیرانه رئیس اداره دامپزشکی شهرستان سمنان گفت: در راستای جلوگیری ازبیماری اقدام پیشگیرانه‌ای شامل اطلاع رسانی و آموزش، مکاتبه با دستگاه‌های ذیربط و تشکل‌های دامداران، تشکیل ستاد شهرستانی و پیگیری مصوبات ستاد استان و کشور، سمپاشی اماکن دامی در راستای کنترل حشرات ناقل بیماری، محدودیت تردد و نقل و انتقال دام و اعمال ممنوعیت عرضه گاو در میدان دام سمنان، برقراری سیستم مراقبت فعال و غیر فعال، واکسیناسیون مناطق پر خطر شهرستان خصوصا مجتمع‌های دامداری، اطراف میدان دام و دامداریهای صنعتی در دستور کار قرار گرفته است.

وحید قدس یادآوری کرد: بیماری لمپی اسکین یک بیماری ویروسی حاد مختص گاو و گاومیش است. ویروس این بیماری از خانواده آبله است. این بیماری برای اولین بار در اوایل خرداد در غرب ایران گزارش شد.

وی افزود: این بیماری در اوایل تیرماه برای اولین بار در استان سمنان در شهرستان گرمسار و شاهرود گزارش و تائید شد. انتقال و انتشار این بیماری عمدتا از طریق حشرات(مگس و پشه) صورت می‌گیرد و از علایم این بیماری می‌توان به تب بالا(۴۱/۵ - ۴۰ درجه) به مدت ۳ تا ۶ روز، ریزش آب و ترشحات از چشم و بینی، بی‌اشتهایی، کاهش تولید شیر و ضایعات جدی وسیع که معمولا سرتاسر پوست را فرا می‌گیرد اشاره کرد.

قدس متذکر شد: در شهرستان سمنان تاکنون موردی از این بیماری مشاهده نشده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز