خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل سازمان انتقال خون در گفت‌وگو با ایلنا:

قیمت تمام شده یک واحد گلبول قرمز ۱۲۰ هزار تومان / بیمه‌ها حمایت نمی‌کنند

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۱۱۹

باید به سمت تولید محصولات بدون گلبول سفید خون برویم / حذف گلبول سفید خون برای همه محصولات تولید شده ۲/۱ روز میزان بستری شدن بیمار را کاهش می‌دهد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: مطالعات نشان می‌دهد؛ حذف گلبول سفید خون برای همه محصولات تولید شده ۲/۱ روز میزان بستری شدن بیمار را کاهش می‌دهد.

علی اکبر‌پور فتح‌اله در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره قیمت تمام شده یک واحد کیسه خون، گفت: قیمت تمام شده یک واحد خون به روش‌های مختلفی قابل محاسبه است. اخیرا در قیمت‌گذاری و تعرفه‌گذاری برای یک واحد گلبول قرمز ۱۲۰ هزار تومان، یک واحد پلاسما ۲۵ هزار تومان و برای یک واحد پلاکت به روش سینگل ۱۵ هزار تومان قیمت تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده یک واحد از اقلام ذکر شده در کشور‌های مختلف هزینه‌های مختلفی دارد، گفت: خدماتی که روی خون در آمریکا برای گلبول قرمز انجام می‌شود، مبلغی بالغ بر ۱۸۰ دلار و در کانادا ۲۲۰ دلار است. در کشورهای اروپایی نیز رنجی بین ۱۴۰ تا ۲۰۰ دلار برای گلبول قرمز هزینه می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بودجه سازمان انتقال خون در این زمینه مناسب است؛ گفت: اتکای هزینه‌های ما به اعتبارات دولتی است. از این رو هر زمانی که در بخش اعتبارات دچار مشکل می‌شویم، در ارائه خدمات هم به مشکل برمی‌خوریم.

وی افزود: بخشی از فراورده‌ها به عنوان فرآورده نوین مطرح می‌شود، مانند فرآورده‌هایی که با حذف گلبول سفید در کشور تولید می‌شود. حذف لوکوسید(گلبول سفید) مبلغی بالغ بر ۶۰ هزار تومان هزینه محصول تولید شده را افزایش می‌دهد. این مبلغ هزینه فیلتری هست که گلبول‌های سفید را حذف می‌کند.

پور فتح‌اله با اشاره به اینکه این خدمات برای بیماران تالاسمی ارائه می‌شود، گفت: برای این موضوع در سال مبلغی حدود ۲۰ میلیارد تومان از صندوق بیماران خاص کمک می‌گیریم، اما حذف گلبول سفید مساله‌ای است که امروز همه دنیا بر آن تاکید می‌کنند و ما نیز باید گلبول سفید همه محصولاتمان را حذف کنیم.

وی درباره حمایت سازمان‌های بیمه‌گر از اقدامات سازمان انتقال خون گفت: تاکنون خدمات ما از سوی بیمه، تعرفه‌گذاری نشده است، اما برای این موضوع رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم تا بیمه‌ها وارد حمایت از سازمان انتقال خون به خصوص فعالیت‌های نوین انتقال خون شوند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه ورود بیمه‌ها به بحثانتقال خون به نفع این شرکت‌ها خواهد بود، گفت: مطالعات نشان می‌دهد که به طور مثال اگر حذف گلبول سفید خون برای همه محصولات تولید شده انجام شود ۲/۱ روز میزان بستری شدن بیمار را کاهش می‌دهد، از این رو حمایت بیمه‌ها از فعالیت‌های نوین انتقال خون در کشور‌هایی که به بیمه با نگاه اقتصادی نگاه می‌کنند، رایج است.

پور فتح‌اله افزود: بر اساس مطالعات بین‌المللی ۵ برابر هزینه تولید محصولات خونی صرف هزینه‌هایی می‌شود که مصرف خون به بیماران تحمیل می‌کند. بیماری که سیستم ایمنی بدنش ضعیف است با مصرف محصولات خون در برخی موارد حساسیت‌هایی ایجاد می‌شود که روند درمان بیمار را کند‌تر و لزوم حضور بیمار در بیمارستان را افزایش می‌دهد.

وی درباره جذب نیرو در سازمان انتقال خون گفت: با توجه به اینکه جذب نیرو در دستگاه‌های دولتی ممنوع است و ما نیز امکان جذب نیرو را نداریم. همچنین پرداختی نیرو‌های ما نسبت به سایر بخش‌های بهداشت و درمان کمتر است.

پور فتح‌اله ابراز امیدواری کرد؛ در سال آینده با تعرفه‌گذاری بخشی از خدمات و ایجاد درآمد، یکسان سازی حقوق انجام شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز