خبرگزاری کار ایران

معاون نظارت سازمان غذا و دارو:

برخی ادعاها در مورد تولید اولین داروی برخی بیماری‌ها غیرواقعی است

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۰۸۳

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو برخی ادعاها در خصوص تولید اولین داروی برخی بیماری‌ها را غیرواقعی دانست.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو، اظهارداشت: در خصوص اولین تولیدات دارویی باید با احتیاط بیشتری سخن گفت.

به گزارش ایلنا، اکبر عبدالهی اصل با غیر واقعی دانستن برخی ادعاها که در خصوص تولید اولین داروی برخی بیماری ها، گفت: در این که پیشرفت های اخیر صنعت دارو سازی ما ستودنی است حتی اینکه محصولاتمان در برخی مناقصات بین المللی برنده شده اند و توانسته ایم به بعضی کشورهای بزرگ دنیا دارو صادر می کنیم هیچ شبهه ای وجود ندارد اما در خصوص اولین تولیدات دارویی باید با احتیاط بیشتری سخن گفت.

وی افزود: برخی از داروها در ابتدا توسط شرکت های بزرگ چند ملیتی تولید و به جامعه پزشکی دنیا معرفی و پس از آن به فهرست داروهای داخلی کشورها اضافه می شود بعد از این مرحله است که برخی شرکتها آن دارو را فرموله و کپی نموده به تولیدش اقدام می کنند.

عبدالهی همچنین با بیان اینکه زمان پتنت(حق اختصاصی اختراع) این داروها مدتی معین است گفت: کشورهای عضو تریپس(حقوق مالکیت فکری) و سازمان تجارت جهانی، بنا به تعهدات بین المللی مجاز به تولید این دارو ها نیستند. لذا، با توجه به اینکه ایران هنوز در این سازمان عضویت ندارد شرکت های داخلی این داروها را تولید می کنند و طبیعی است بین شرکت های مختلف که فرمولاسیون این دارو را شروع کرده اند برخی پیشگام تر هستند و بقیه هم ممکن است با فاصله ای چند ماهه وارد این بازار شوند.

وی با مخاصب قرار دادن علاقه مندان به مباحثعلمی صنعت داروسازی، اظهار داشت: فرمولاسیون داروهای مذکور از قبل وجود داشته و شرکت هایی که مدعی فرموله نمودن آنها، آن هم برای نخستین بار در کشور هستند صرفا تولیداتی با روش مذکور دارند در غیر این صورت باید مستندات علمی خود را جهت اثبات ادعا به رویت متخصصان برسانند. در غیر این صورت، همانطور که عنوان شد بقیه شرکت های دارویی هم با فاصله ای کم و بیش وارد این چرخه خواهند شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز