خبرگزاری کار ایران

معاونت بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد:

سرطان سومین دلیل مرگ و میر در کشور

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۵۰۲

بین یک دوم تا یک سوم مرگ‌های ناشی از سرطان با تشخیص به موقع و درمان قابل پیشگیری است، در مجموع می‌توان گفت، بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است.

معاونت بهداشت وزارت بهداشت گفت: سرطان سومین دلیل مرگ و میر در کشور است، این در حالی است که بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است.

به گزارش ایلنا، محمد آقاجانی در نشست خبری که به مناسبت آغاز هفته پویش ملی مبارزه با سرطان در محل وزارت بهداشت برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن دهه فجر اظهار داشت: سرطان یکی از بحث‌های مهم سلامت در تمام دنیاست و در کشور ما سرطان چهارمین جایگاه را در بین بیماری‌ها دارد و سومین دلیل مرگ و میر در کشور هم به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه بین یک دوم تا یک سوم مرگ‌های ناشی از سرطان با تشخیص به موقع و درمان قابل پیشگیری است عنوان کرد: در مجموع می‌توان گفت بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است.

آقاجانی با تاکید بر اینکه اگرچه شیوع سرطان در کشور ما از متوسط جهانی پایین‌تر است اما در مجموع به سه دلیل عمده میزان ابتلا به سرطان رو به فزونی است و این سه عامل شامل افزایش امید به زندگی، عوامل محیطی و روش زندگی ناسالم است.

معاونت درمان وزارت بهداشت یادآور شد: اگرچه نرخ ابتلا به سرطان در کشور ما از متوسط جهانی به ویژه کشورهای در حال توسعه پایین‌تر است اما به دلایلی که گفته شد، این نگرانی وجود دارد که با افزایش سن افراد جامعه، عدم توجه به سبک زندگی سالم و سایر عوامل میزان ابتلا به سرطان در کشور افزایش یابد.

آقاجانی میزان هزینه‌های سالیانه سرطان در کشور را به صورت مستقیم و غیر مستقیم رقم ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: دولت در حال حاضر ۸۳ درصد از هزینه بیماران سرطانی را از طریق سازمان‌های بیمه‌ای و وزارت بهداشت پرداخت می‌کند و تنها ۱۷ درصد هزینه را بیماران می‌پردازند.

وی در خصوص برنامه این وزارتخانه در حوزه تشخیص و درمان سرطان در آینده گفت: برنامه آمایش سرزمینی مراقبت از سرطان با هدف تامین زیرساختهای مناسب برای دسترسی عادلانه مردم به خدمات سرطان تنظیم شده است.

آقاجانی افزود: در این اقدام با تبیین وضعیت فعلی سرطان در کشور به لحاظ بروز و پیش بینی بروز در سال ۹۴ و ۱۴۰۴ میزان ابتلا در مناطق مختلف پیش بینی شده و برای بخش‌های گوناگون آن برنامه ریزی صورت گرفته است.

معاونت بهداشت عنوان کرد: بررسی وضعیت امکانات موجود در حوزه تشخیص و درمان با در نظر گرفتن امکانات فعلی و همچنین بررسی بیماران نیازمند درمان در هر شهر و پیش بینی نیازهای درمانی از قبیل تامین دستگاههای پرتو درمانی، خدمات بستری و غیره از دیگر برنامه‌های وزارتخانه در زمینه تشخیص و درمان سرطان در آینده است.

وی اظهار داشت: در این برنامه فاصله بین وضعیت موجود و تجهیزاتی که در سال ۹۴ و ۱۴۰۴ باید تامین شود، دیده شده و بر اساس آن مشخص شده است چه زیرساختهایی در حوزه تشخیص و درمان و امکانات مورد نیاز باید تامین شود.

آقاجانی عنوان کرد: برای مثال الان ۶۰ دستگاه پرتودرمانی در کشور داریم که این تعداد باید به ۱۰۰ دستگاه افزایش یابد.

وی سطح بندی خدمات در سطوح مختلف از دیگر بخش‌های برنامه پیش رو خواند و گفت: با ایجاد قطب‌هایی که ارائه خدمات پیشرفته تشخیصی و درمانی را خواهند داشت به گونه‌ای امکان فراهم می‌کنیم که دسترسی عادلانه مردم به این امکانات و نیز حفاظت مالی از بیماران طی آن محقق شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز