خبرگزاری کار ایران

دیناروند با اشاره به کاهش بودجه ۱۰ درصدی غذا و دارو در سال ۹۴؛

سال آینده افزایش فرانشیز سهم بیمار در تهیه دارو محتمل است

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۸۰۱

در لایحه دولت که به مجلس ارائه شده، این بودجه کاهش پیدا کرده است که امیدواریم؛ این کمبود بودجه جبران شود.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی اعتبار مابه‌التفاوت نرخ ارز در بودجه دارویی سال آینده گفت: در چنین شرایطی قدرت حمایتی ما کم می شود و ممکن است؛ فرانشیز سهم بیمار افزایش پیدا کند.

رسول دیناروند در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره کاهش بودجه ۱۰درصدی بودجه این سازمان در سال آینده گفت: در حقیقت ۱۰ درصد اعتبار مابه‌التفاوت نرخ ارز کم شده است. این اعتبار در اصل بودجه‌ای است که برای جبران قیمت داروهای وارداتی و تولید دارو‌های داخلی که گران قیمت هستند و به دلیل افزایش نرخ ارز تغییر قیمت پیدا کرده، استفاده می‌شود تا فشاری به مصرف کننده وارد نشود. که در لایحه دولت که به مجلس ارائه شده این بودجه کاهش پیدا کرده است که امیدواریم؛ این کمبود بودجه جبران شود.

وی درباره تغییر احتمالی قیمت داروها به دلیل کاهش ۱۰ درصدی بودجه گفت: به هر حال قدرت حمایتی ما کم می شود و ممکن است؛ فرانشیز سهم بیمار افزایش پیدا کند.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: تمرکز ما بر روی کاهش قیمت داروها برای بیماران خاص و صعب‌العلاج است.

دیناروند همچنین درباره استفاده از مواد اولیه تاریخ مصرف گذشته در تولید دارو گفت: این موضوع مورد تایید نیست. مواد اولیه‌ای که توسط شرکت‌های داروسازی استفاده می‌شود، تاریخ و زمان دارد و طی همان زمان مربوطه باید دارو استفاده شود. اینگونه نیست؛ که در صنعت داروسازی ماده تاریخ گذشته استفاده کنند.

وی تصریح کرد: نسبت به اینکه چه زمانی یک ماده اولیه می تواند، تاریخش تمدید شود؛ ضوابط خیلی سخت‌گیرانه‌ای وجود دارد و این شرایط خیلی کم پیش می‌آید.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: اگر فرض کنیم؛ که تاریخ مصرف مواد اولیه داروها معمولا ۵ ساله است، هیچ شرکتی ماده اولیه‌ای خریداری نمی‌کند که ۵ سال در شرکتی باقی مانده باشد. موارد خیلی کمی پیش می‌آید که نیازمند تمدید تاریخ مصرف باشند. صنعت پولش را صرف خواباندن مواد نمی‌کند که چیزی را امسال بخرد و ۵ سال بعد استفاده کند.

دیناروند در ادامه درباره افزایش قیمت برخی داروی بیماران پیوندی گفت: چند روز پیش انجمن بیماران پیوندی اعلام کرده بود که برخی از داروها رایگان شده است. داروهای اساسی و مهم بیماران پیوندی نیز افزایش قیمتی نداشته است.

دیناروند همچنین درباره عدم ورود تجهیزات پزشکی بی‌کیفیت به کشور گفت: ممکن است در بازار، تجهیزات پزشکی با کیفیت پایین به دلیل ورود قاچاق و قیمت ارزان وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: کالایی که وارد شبکه رسمی می‌شود، تحت نظارت و مورد تایید است. اما کماکان ما فرآورده‌هایی داریم که ممکن است؛ بدون مجوز وارد شبکه رسمی هم شده باشند. این محصولات قاچاق و تقلبی محسوب می‌شوند و در بازار نیز وجود دارند.

وی در خاتمه با اشاره به اینکه پروتال سازمان غذا و دارو طراحی شده و در آینده نزدیک راه‌اندازی می‌شود، گفت: با را‌ه‌اندازی این پروتال بسیاری از این تخلفات را می‌توان پیگیری کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز