خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشت وزارت بهداشت:

۴٠ درصد مراجعه به پزشکان با خودمراقبتی کاهش می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۳۸۷

با گسترش خودمراقبتی همچنین قادر خواهیم بود از ۱۷ درصد مراجعات به متخصصان و همچنین بخش عظیمی از مراجعات به اورژانس‌های بیمارستانی پیشگیری کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۴۰ درصد مراجعه به پزشکان با خودمراقبتی کاهش می‌یابد.

به گزارش ایلنا؛ علی اکبر سیاری در سومین کنگره «آموزش بیمار و خودمراقبتی» با بیان این مطلب گفت: با وجود ۱۲ میلیون دانش‌آموز در مدارس و بالغ بر ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های کشور و همچنین گسترش سواد سلامت در بین مردم طی سال‌های اخیر می‌توان با گسترش خودمراقبتی از ۴۰ درصد مراجعات به پزشکان در جامعه جلوگیری کرد.

وی افزود: با گسترش خودمراقبتی همچنین قادر خواهیم بود از ۱۷ درصد مراجعات به متخصصان و همچنین بخش عظیمی از مراجعات به اورژانس‌های بیمارستانی پیشگیری کرد.

وی بیان داشت: اجرای ۴ امر مهم در جامعه که به پیاده سازی اهداف نظام سلامت کمک شایانی می‌کند عبارتند از عدالت، سلامت، رضایت مردم از زندگی و رفاه اجتماعی.

سیاری گفت: معاونت بهداشت در این راستا ۶ برنامه و ۸ پروژه اساسی در دست اجرا دارد که یکی از بزرگ‌ترین این برنامه‌ها گسترش خودمراقبتی در جامعه است.

وی به ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت توسط رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و بیان داشت: در این سیاست‌ها بر توانمندسازی مردم در زمینه سلامت و خودمراقبتی و مسئولیت پذیریشان در این خصوص تاکید شده است.

معاون بهداشت خاطرنشان کرد: ارتقای کیفیت زندگی در جامعه موجب کاهش هزینه‌های بیماری‌ها می‌شود و این امر مختص آگاه سازی کادر جامعه پزشکی و پرستاری نیست بلکه کل مردم باید آگاه شوند.

وی ادامه داد: سبک زندگی کنونی و شهرنشینی موجب بروز بیماری‌های جدید و توسعه بیماری‌های غیرواگیر و مزمن در جامعه شده است که با پیشگیری می‌توان از ابتلا به بسیاری از این بیماری‌ها جلوگیری کرد.

سیاری گفت: مصرف سیگار و کم تحرکی موجب چاقی، فشار خون، اضافه وزن و سایر مشکلاتی می‌شود که در ‌‌نهایت موجب بروز بیماری‌هایی نظیر دیابت و بیماری‌های قلبی و گسترش آن‌ها در جامعه می‌شود.

وی افزود: خودمراقبتی یک بحثاکتسابی است یعنی برای مسلح شدن مردم به آن نیاز به گسترش آموزش و برنامه‌های رسانه‌ای زیادی داریم.

معاون بهداشت بیان داشت: بیش از ۸۰ درصد بیماری‌های قلبی، ۹۰ درصد دیابت نوع ۲ و یک سوم سرطان‌ها با خودمراقبتی و آموزش مردم قابل پیشگیری است.

وی افزود: خودمراقبتی ارزش افزوده فراوانی دارد، زیرا اگر موجب کاهش مصرف نمک که هم اکنون در ایران دو برابر میزان استاندارد مصرف می‌شود، یا کاهش فشار خون ناشی از مصرف نمک یا کاهش مصرف سیگار در جامعه شود نتایج بسیار خوبی در جامعه در جهت کاهش هزینه‌ها و توسعه سلامتی خواهد داشت.

گفتنی است؛ سومین کنگره آموزش بیمار و خودمراقبتی تا ۱۲ دیماه در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه خواهد داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز