خبرگزاری کار ایران

رییس مرکز مدیریت حوادثو فوریت‌های پزشکی:

سند ملی اورژانس کشور به زودی نهایی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۹۹۵

وی همچنین از طرح رتبه بندی پایگاه های اورژانس هوایی از نظر تجهیزات، فعالیت و نوع خدمات ارائه شده تا پایان دی ماه خبر داد.

رییس مرکز مدیریت حوادثو فوریت های پزشکی کشور گفت: سند ملی اورژانس کشور تا پایان سال آماده می شود و به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ خواهد شد.

به گزارش ایلنا؛ امین صابری‌نیا در نشست خبری اورژانس با اشاره به این که در حال حاضر تعداد ماموریت های اورژانس نسبت به ۶ ماهه اول سال ۹۲ به میزان ۴.۹ درصد افزایش داشته است، گفت: با شروع اجرای طرح تحول نظام سلامت ماموریت خدمات اورزانس از ۱ میلیون و ۱۸۶ هزار در سال گذشته به ۱ میلیون و ۲۴۵ هزار افزایش یافته است.

رشد ۵ درصدی ماموریت های حوادثترافیکی نسبت به سال گذشته

رییس مرکز مدیریت حوادثو فوریت های پزشکی کشور با بیان این که امسال افزایش ماموریت در حوادثترافیکی در کشور نسبت به سال ۹۲ حدود ۵ درصد افزایش داشته است، افزود: به دلیل رعایت قوانین رانندگی و همچنین پوشش مناسب اورژانس در خدمت رسانی به مردم، مرگ و میر ناشی از حوادثترافیکی کاهش یافته است.

وی در ادامه، با بیان این که در حال حاضر تعداد بالگردهای اورژانس هوایی ۱۴ بالگرد است، گفت: لازم است که تعداد بالگردهای اورژانس هوایی افزایش یابد تا بتوانیم در ۵ سال آینده ۱۰۰ درصد پوشش خدمات اورژانس هوایی را داشته باشیم.

دکتر صابری نیا در ادامه افزود: امسال تعداد نفر در ماموریت در روز از ۱.۵۸ به ۴.۱۳ افزایش یافته است که نشان دهنده ارتقا خدمات اورژانس هوایی است.

به گفته رییس مرکز مدیریت حوادثو فوریت های پزشکی، از ابتدای اجرای طرح طول نظام سلامت تا کنون ۲۱ زن باردار از مناطق کمتر توسعه یافته توسط اورژانس هوایی به بیمارستان های دارای تخصص های لازم انتقال یافته اند.

وی با اشاره به این که از ابتدای طرح تحول نظام سلامت ۴۱ مورد بیمار تصادفی نیز از طریق اورژانس هوایی به بیمارستان انتقال یافته اند، افزود: ۹۰ مورد بیمار غیر تصادفی که نیاز به خدمات تخصصی داشتند از طریق اورژانس هوایی به بیمارستانهای تخصصی انتقال یافتند و همچنین ۸ بیمار بسیار بدحال با خدمات احیا در اورژانس هوایی به بیمارستان انتقال داده شدند.

صابری‌نیا در ادامه، از رتبه بندی پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی در آینده خبر داد و گفت: رتبه بندی پرسنل پیش بیمارستانی در طی دو ماه آینده در احکام آنها لحاظ خواهد شد.

وی یکی از برنامه های مرکز مدیریت حوادثو فوریت های پزشکی را ارتقاء سطح علمی و مهارتی پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی بیان کرد و گفت: در گذشته این آموزش ها برای پرسنل اورژانس داده می شد ولی در احکام آنها تاثیری نداشت که البته با رتبه بندی پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی علاوه بر تاثیر در احکام پرسنل باعثارتقا عملکرد پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی خواهد شد.

پایگاه های اورژانس هوایی رتبه بندی می‌شوند

وی همچنین از طرح رتبه بندی پایگاه های اورژانس هوایی از نظر تجهیزات، فعالیت و نوع خدمات ارائه شده تا پایان دی ماه خبر داد.

رییس مرکز مدیریت حوادثو فوریت های پزشکی در ادامه، طرح تحول نظام سلامت را نقطه عطفی در جهت اطمینان مردم به سیستم بهداشتی و درمان کشور بیان کرد و گفت: زمانی که اعتماد و اطمینان بیشتر شد مراجعه به بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی افزایش یافت که به دنبال این مسئله نیاز به ارائه خدمات بیشتر و به دنبال آن نیاز به نیروی انسانی بیشتر شد.

وی یکی دیگر از خدمات ارائه شده در قالب طرح تحول نظام سلامت را آموزش ۵۱ پزشک و ۱۰۰ پرستار بخش اورژانس بیان کرد و گفت: همچنین بهسازی اورژانس بیمارستانی یکی از برنامه های هتلینگ طرح تحول نظام سلامت است که در حال اجرا است.

دکتر صابری نیا با بیان این که ابلاغیه تریاژ بیمارستان‌ها تا ماه آینده به تمام دانشگاه‌ها ارسال خواهد شد، ادامه داد: همچنین کمیته تریاژ(اولویت بندی بیماران) در اورژانس‌های بیمارستانی طی شش ماه گذشته فعالیت خوبی داشته است و برنامه هایی را نیز به منظور آموزش تریاژ بیماران در دست اجرا داریم.

دکتر صابری نیا در ادامه، از آماده شدن ۷۰ درصدی سند ملی اورژانس کشور خبر داد و گفت: سند ملی اورژانس تا پایان سال آماده می شود و به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به این که مدیریت حوادثغیر مترقبه در کشور یکی از وظایف مرکز مدیریت حوادثو فوریت های پزشکی می باشد، افزود: مرکز مدیریت حوادثو فوریت های پزشکی توانست زلزله ایلام و مسمومیت در زاهدان را به خوبی مدیریت و کنترل کند.

دکتر صابری نیا در ادامه با بیان این که مرکز مدیریت حوادثو فوریت های پزشکی توانست به خوبی مسائل بهداشتی و درمانی زائرین کربلا در اربعین امسال را کنترل کند، افزود: علاوه بر خدمات مناسب ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، دانشگاه های علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و آبادان آماده نیز ارائه خدمات به زائرین بودند.

وی با اشاره به این که ۴ دستگاه آمبولانس و ۱ دستگاه اتوبوس آمبولانس در مرز چذابه، ۶ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در مرز شلمچه و ۳۷ دستگاه آمبولانس و ۷ دستگاه اتوبوس آمبولانس در مرز مهران مستقر بودند، افزود: همچنین اورژانس هوایی خرم آباد، همدان و کرمانشاه آماده ارائه خدمت بودند.

مرکز مدیریت حوادثو فوریت های پزشکی در ادامه از اعزام ۱۰ متخصص از نقاط کشور به بیمارستان مهران در زمان اربعین خبر داد و افزود: ۱۶ هزار زائر از خدمات پیش بیمارستانی نیز استفاده کردند.

وی در ادامه افزود: توزیع هزار ماسک N۹۵)) که برای بیماریهای خاص استفاده می شود و توزیع هزار عدد محلول الکل در طی یک روز توسط معاونت بهداشتی در بین زائرین صورت گرفت.

به گفته دکتر صابری‌نیا هماهنگی های لازم با ارگان‌های همکار مثل هلال احمر، سازمان مدیریت بحران و سازمان پدافند غیرعامل موجب شد تا این اقدامات صورت گیرد و هیچ بیماری عفونی یا تنفسی از مرزهای عراق به ایران منتقل نشود.

کمبود ۷ هزار و ۵۰۰ نیروی اورژانس

رییس مرکز مدیریت حوادثو فوریت های پزشکی کشور در ادامه با اشاره به کمبود نیروی انسانی در اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی، افزود: در حال حاضر برای نگهداشت پایگاه های فعلی اورژانس ۷ هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی کمبود داریم.

وی همچنین بر ضرورت توجه دولت به اورژانس پیش بیمارستانی به عنوان اورزانس حمایتی تاکید کرد و گفت: لازم است دولت و مجلس به اورژانس پیش بیمارستانی نگاه ویژه داشته باشند تا بتوان خدمات خوبی ارائه کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز